Hjælp

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PBWJ

Hjælp

Indlæg af PBWJ » 11.08.2010 22:37:49

Vil lige høre om nogen ved om det er muligt, når min mand er her på turistvisum, at søge om transitvisa til england.

Det er fordi han skal mellemlande i Gatwick på vej tilbage til Ghana. Sender vi så bare ansøgningen til den britiske ambassade i københavn?

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Hjælp

Indlæg af krikris » 12.08.2010 06:26:49

Det er altså ikke sådan bare lige at mellemlande i UK; læs deres hjemmeside det er ret så kompliceret og dyrt!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2010 06:45:40

Øh hvordan kom han hertil???? Rejser han ikke på en returbillet????

PBWJ

Indlæg af PBWJ » 12.08.2010 08:33:47

Ja tak, det fandt vi ud af. Han skal afrejse på søndag og vi har lige fundet ud af det med visum fordi han skal mellemlande i england begge veje, spørg lige om jeg er stresset. Havde alet ikke skænket det en tanke fordi jeg har været så optaget af at få alle papirerne i orden ift fs. Jeg skal ringe til ambassaden i dag og gå på grædende knæ så de kan hjælpe mig. Så I må også gerne krydse fingre for mig.

krikris

Indlæg af krikris » 12.08.2010 08:45:27

Det er de jo nok totalt kolde overfor da det har et privat firma som varetager visumansøgninger for dem, og her skal man søge mindst 1 mdr før.... Kan du ikke få ændret biletten til at mellemlande i Schengen (Amsterdam) istedet for? Det tror jeg er langt hurtigere?

PBWJ

Indlæg af PBWJ » 12.08.2010 08:48:59

Gennem Travellink, det kan jeg vist godt skyde en pil efter. de plejer aldrig at ville hjælpe. Nej hvis jeg betaler 4000 så har vi ingen problemer, men så er det også en ny billet fra tripoli til bruxelles og fra bruxelles til aalborg!

krikris

Indlæg af krikris » 12.08.2010 09:06:06

Men det kan ende som eneste alternativ, hvis ambassaden ikke vil hjælpe dig, ellers får han jo ikke lov at gå på flyet i Ghana.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2010 09:54:36

Jeg forstår det sådan, at han stadig er i Ghana og skal rejse hertil på søndag? I så fald forholder det sig, som krikris siger, nemlig at han kan afvises af flyselskabet, når han ikke har gyldigt visum til hele den planlagte rejse.

Kan den britiske ambassade i Ghana ikke nå at udstyre ham med et transitvisum til hjemrejsen? Det kan vel ikke være så kompliceret, når de allerede har givet ham et til udrejsen, for så har de jo allerede undersøgt alt, hvad de skal.

Og de burde da også selv have spurgt ham, og ikke også han skulle have et transitvisum til hjemrejsen, når hun nu søgte et til udrejsen. Han har vel vist dem sin returbillet, da han søgte, og så er det da noget tumpet, at de ikke selv gør ham opmærksom på, at han naturligvis skal bruge transitvisum i begge retninger. Særlig servicemindet er det i hvert fald ikke.

krikris

Indlæg af krikris » 12.08.2010 10:02:59

Sorteper ligger måske mere hos den danske ambassade i Ghana som burde have informeret ham om at i forbindelse med udstedelse af visumet og inspektion af billet, at han skulle huske at spurte over til den britiske ambassade og få et transitvisum med den forelagte billet. Selv et transitvisum kan tage tid i afrika og derfor min mand altid rejste via Schengen i sin tid...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2010 11:00:42

Ved nærmere læsning forstår jeg det nu sådan, at PBWJ´s mand ikke har transitvisum til Storbritannien hverken ud eller hjem. Og så hjælper det jo ikke noget, at han får et til hjemrejsen, efter han er kommet til Danmark, for så får han aldrig lov til at stige ombord på flyet fra Ghana til London på søndag.

Og jeg er bange for, at med kun en enkelt hverdag tilbage før den planlagte afrejse, så er det så absolut for sent at gøre noget ved sagen nu. Udover måske at få udskudt udrejsedatoen mod gebyr, hvis dette er muligt, så der kan blive tid til, at den britiske ambassade i Ghana kan behandle en ansøgning om 2 x transitvisum.

Og ellers må parret vel bare bide i det sure æble og købe en helt ny flybillet, hvor han ankommer direkte til Schengen uden mellemlanding i nogen lande, hvor han skal bruge transitvisum. Visumansøgningsgebyr og ombookningsgebyr er jo heller ikke gratis, og hvordan skal man prissætte den sociale ulempe ved, at besøget bliver op til en måned kortere end forventet, fordi visum allerede er udstedt og hjemrejsedatoen derfor ikke længere kan udsættes? Som man siger: af skade bliver man klog men sjældent rig……

Jeg ved ikke, om man kan sige, at personalet på en dansk ambassade har nogen særlig pligt til at kende og vejlede om andre landes regler for transitvisum. Det ville da være god service, hvis de havde gjort det, men i sidste ende ligger ansvaret for at undersøge den slags hos den rejsende selv.

Hvis flybilletten var blevet købt hos et rejsebureau med betjening, så havde de vejledt om visumkravene, men køber man en billet online for at spare penge, så påtager man sig også ansvaret for selv at sætte sig ind i de visumkrav, som vil være gældende for rejsen.

PBWJ

Indlæg af PBWJ » 12.08.2010 22:24:11

I har forstået det rigtigt. Min forlovede skyndte sig hen på den britiske ambassade, og det viste sig godt at kunne lade sig gøre at få et transitvisa til i morgen, hvis han da inden for de sidste to år har haft visum til england. Fordi de jo så engang før har haft alle hans personoplysninger. Men så heldige er vi ikke, så nu må jeg ringe til selskabet jeg har købt billetterne hos og spørge om vi kan ændre ruten fra tripoli til Bruxelles istedet for til gatwick, og så må jeg købe en ny billet fra bruxelles til Aalborg.

Men mit spørsmål går stadig på om han kan søge visum til england i danmark, mens han er på turistvisum og hvis det er muligt, skal vi så søge på den britiske ambassade i kbh? Håber I ved det, for ellers bliver det en meget dyr omgang hvis også hjemrejsen skal ændres.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.08.2010 06:38:44

Det kan der vel ikke være noget i vejen for. Men de nærmeste til at svare på spørgsmålet må da være den britiske ambassade i København. Så ring dog til dem. Kan det lade sig gøre, så skal I jo alligevel tale med dem, og jeg er helt sikker på, at de ikke bider :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.08.2010 06:42:49

Noget andet er, at ofte er betingelserne i en returbillet sådan, at hvis man ikke benytter den første del af den, så mister man også retten til at benytte returdelen.

Så ja du må ringe til flyselskabet eller det rejsebureau, hvor I har købt billetten, forklare dem situation og høre, hvad der kan lade sig gøre. Hvis du taler rigtig pænt til dem og lyder meget ked af det, har du jo også lov til at håbe på en eller anden form for kulance.

PBWJ

Indlæg af PBWJ » 13.08.2010 23:01:57

Jeg forlanger vist at afslutte denne tråd ordentlig. Jeg ringede til travellink og som sagt kan de ikke kun ændre eller aflyse den ene vej. Så det endte med at jeg betalte 900 kr for at afbestille billetten og købte en helt ny billet, så han nu mellemlander i amsterdam ;o)

Den er den dyreste fejl jeg nogen sinde har lavet, men det gode er vel, at man ikke gør det igen ;o) I alt måtte jeg smide 2000 kr mere for alt dette besvær.

Tusind tak for hjælpen alle sammen.

Besvar