Flytte til Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kese

Flytte til Sverige

Indlæg af kese » 07.08.2010 12:35:39

Kære forum

Nu har jeg læst en del på hjemmesiden her og har fået en masse info -tak for det.

Jeg vil gerne skrive om min situation, da jeg stadig er lidt forvirret omkring flytning til Sverige.

Min mand og jeg vil gerne flytte til Sverige og søge om opholdsttilladelse efter sveriges nationale regler.

Vi blev gift i Tyrkiet i 2008, er blevet registreret som gift par i Dk. Min mand fik opholdstilladelse i Dk i 2009, som skal forlænges ca. hvert andet år. Vi opfylder sådan set alle krav for at få den forlænget, men vi ønsker ikke at bo i Dk længere.

Spørgsmålet er så hvordan vi i praksis kan flytte til Sverige. Skal jeg (som er dansk statsborger) flytte først og min mand søge fra Tyrkiet? Eller kan vi flytte sammen og lade ham søge mens vi er i Sverige?

Og hvad med den garanti vi skulle stille i forbindelse med opholdstilladelse i Dk, får vi udbetalt de penge når vi flytter til Sverige?

Venlig hilsen

Kese

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af mh1 » 07.08.2010 14:32:21

Garantistillelse: Sikkerhedsstillelsen kan også frigives, hvis ansøgerens opholdstilladelse er udløbet, bortfaldet, inddraget eller nægtet forlænget og det kan dokumenteres, at ansøgeren er udrejst af Danmark. Desuden skal eventuel økonomisk hjælp, der er udbetalt til ansøgeren, være inddrevet.

Da din mands opholdstilladelse bortfalder ved at i 'udrejser af Danmark' for at flytte til Sverige, vil sikkerhedsstillelsen kunne kræves frigivet.

Din mand har i øjeblikket opholdstilladelse i DK og kan derfor rejse med til Sverige. I skal meddele folkeregisteret, at i flytter til udlandet INDEN i gør det, men det kan være så sent som om formiddagen, hvor i flytter om eftermiddagen. Når i så er i Sverige og du har fået dit svenske personnummer, søger i opholdskort til din mand efter EU-reglerne, hvis du opfylder kravene til det.

Hvis i vil søge efter Sveriges nationale regler er udgangspunktet at din mand skal vente i sit hjem- eller opholdsland. Det giver jo problemer, idet din mands opholdstilladelse til DK bortfalder, når du flytter. Men det er altså også kun hovedreglen, og mon ikke undtagelsen er, hvis man kommer fra fx Danmark eller et andet EU-land.

Du kan læse her, hvordan i søger: http://www.migrationsverket.se/info/521.html
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.08.2010 16:19:01

Hvis du ellers har et job eller anden indtægt, som ikke er en social ydelse, så vil langt det nemmeste jo være at søge ophold i Sverige efter EU-reglerne. Så tager I bare derovre og lader jer registrere / søger om opholdskort, og det er sådan set ikke meget mere kompliceret end at udfylde en flytteanmeldelse til folkeregisteret, når man flytter fra Svendborg Kommune til Bornholms Kommune.

For generel information om at flytte til Sverige kan du med fordel studere www.oresunddirekt.com

Husk at din mand ikke kan fortsætte med at arbejde i DK, hvis I flytter til Sverige. Eller i hvert fald kræver det, at han søger og opnår en arbejdstilladelse.

Men ellers er der sådan set kun tilbage at ønske jer held og lykke med boligjagten og håbe, at I bliver glade for at være i Sverige :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.08.2010 17:16:16

kese skrev:
Skal jeg (som er dansk statsborger) flytte først og min mand søge fra Tyrkiet? Eller kan vi flytte sammen og lade ham søge mens vi er i Sverige?
Der kan være flere fordele ved at få en opholdstilladelse i Sverige efter det nationale regelsæt, hvis man har tænkt sig at blive boende i lang tid i Sverige, fx at din mand kunne få en permanent opholdstilladelse allerede ved første ansøgning eller senest efter 2 år, men det bliver unægtelig lidt kringlet, når din mand bor fast i Danmark og dermed er afhængig af at bo sammen med dig for at bevare sin opholdstilladelse i Danmark.

Men kort sagt: Hvis du ikke har boet i Sverige tidligere og dermed fået dig et svensk personnr., så må du nødvendigvis flytte til Sverige på egen hånd i første omgang. Når du har fået et svensk personnr., kan din mand så søge om en opholdstilladelse til Sverige på Sveriges ambassade i København. Formentlig kan en opholdstilladelse så udstedes inden for 3-6 måneder, og formentlig er Udlændingeservice ikke så hurtige til at opdage, at du er fraflyttet Danmark, og at din mands opholdstilladelse i Danmark derfor bør inddrages. Dvs., hvis I da ikke lige planlægger at flytte umiddelbart før, din mands danske opholdstilladelse skal fornyes.

HUSK blot at din mand under ingen omstændigheder kan rejse med dig til Sverige og søge fra Sverige efter det nationale svenske regelsæt. Gør han det, vil han blive afvist fra Sverige og sendt hjem til Tyrkiet for at søge derfra.

kese

Indlæg af kese » 08.08.2010 19:34:43

Rigtig mange tak for svarene.

Jeg har fast arbejde i Dk, så vi må lige blive enige om det skal være sveriges eller Eu reglerne vi følger. Vi har god tid endnu, for hans opholdstilladelse udløber først om 6 måneder.

Kese

Besvar