Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Coper
Suza skrev:Efter at have læst jeres gode svar er vi igen gået tilbage i tænke boxen. Jeg er såå ked af når jeg tænker på at han var her i næsten 3 måneder og vi blev ikke gifte og søgte FS, vi kunne have klaret det hele stille og roligt.. æv æv æv..
Men såen som vi har tænkt har vi nu 2 muligheder:
1) Da min kæreste var her var det i 85 dage (fra d. 2 maj - 25 juli) har han i princippet stadigvæk 5 dage tilbage. Tror I det er muligt at blive gift og søge FS på de 5 dage så han kan blive bagefter imens processen er i gang. Så vil vi blivee gift i august.
eller
2) At jeg får fri fra skole i uge 33 og vi bliver gift og søger FS i den periode??
Så er det lidt et problem at vi har booket hans rejse tilbage til DK d. 31. oktober og jeg ved ikke om han må rejse ind i DK imens processen er i gang..
Jeg har under alle omstændigheder tænkt på at ringe til US og spørger om det er muligt med den første mulighed.
Tak for jeres hjælp, det betyder rigtig meget..
1. Lyder som et meget risikabelt løsning, der er mange papirer som skal på plads, og I er afhængning af en hurtig sagsbehandling, hvor intet må gå galt.
- Prøvelsen fra kommunen, skal være på plads.
- Præsten/Rådhuset skal udskrive vielsesattest med det samme, da i skal bruge den. (min præst tog 5 dage, da han havde problemer med systemerne)
- Du skal have blanket fra kommunen om at du ikke modtager offentlig yderlser (Sagstid maks 3 uger, men den kan bestilles, men skal være på plads.)
-
fundiver199
Vedr. løsning 2, så kræver den, at din kæreste ordner alle bryllupsforberedelserne i Serbien, for her skal man givetvis også have noget, der minder om en prøvelsesattest. Så det er samme problemstilling som i Danmark, om det kan klares uden din personlige tilstedeværelse.
Og herefter må din kæreste, som du er inde på, ikke rejse til Danmark, medens han har en ansøgning om FS under behandling. Men selvom I gifter jer i Serbien, så er der jo ikke noget, der forhindrer ham i at rejse til Danmark på sine 5 tilbageværende visumfri dage og så aflevere sin ansøgning her.
I bør derfor skelne skarpt mellem, hvor I gifter jer, og hvor han afleverer sin ansøgning om FS, for de to ting har sådan set ikke noget med hinanden at gøre.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
Der er nok en lille forskel mellem de forskellige kommuner, men prøv at kigge på denne:
http://www.aarhuskommune.dk/borger/fami ... misse.aspx
http://www.aarhuskommune.dk/borger/fami ... skrav.aspx
Reglerne er næppe så meget forskellige igen fra den ene til den anden kommune. Det eneste problem, jeg kan se i dette er, at de vil se at din forlovede har lovligt ophold, før de vil udstede prøvelsesattesten og det vil jo være lidt svært at vise på forhånd. Jeg vil foreslå, at du går ned på vielseskontoret i din kommune, og spørger dem, hvordan det kan løses. Når man kan læse problemer med at vie folk, der er i DK på ulovligt ophold, må man også kunne løse problemer med folk, der kommer for at blive viet.
mh
Rådgiver for ÆUG
-
Suza
Tak for jeres gode og hurtige svar. Tror jeg vil tage til kommunen på tirsdag og se om vi kan ordne det med at han kommer her op og vi bliver gift her

You are in thoughts again today as you so often are, & I can not help but wish, sometimes, you were not quit so far.. But life has spots for both of us, & even though we are far apart, you are never any further then right here in my heart <3
-
fundiver199
En kopi af stemplerne i hans pas må vel være nok til at vise, at han lovligt vil kunne indrejse i Danmark før brylluppet, da han er visumfri.
-
Suza
Ja, det håber jeg da..
Jeg har talt og min kæreste har faktik været her i 86 dage. Men jeg tænker hvis han kommer om fredagen, vi bliver gift om lørdagen og aflevere ansøgningen personligt til US om mandagen så kunne han da vel godt får processuelt ophold da han så har søgt den sidste dag han har visumfrit ophold?
You are in thoughts again today as you so often are, & I can not help but wish, sometimes, you were not quit so far.. But life has spots for both of us, & even though we are far apart, you are never any further then right here in my heart <3
-
mbp
Ikke for at kaste grus i maskineriet for Jer, men du skal da vist have en meget vigtig og alvorlig snak med kommunen.
Jeg tvivler på at, de vil godkende brylluppet uden at have set ham inden.
På forskellige kommuners hjemmesider står der ofte at udlændinge skal sætte et par uger at til alt det praktiske. (Jeg ved godt at du er her til at tage dig af mange ting)
Jeg kan fortælle at jeg er blevet gift i udlandet i maj måned, og ja min mand kunne klare mange af forberedelserne inden, men jeg skulle møde op må vielseskontoret min 2 dage før, for at få de sidste ting på plads med underskrifter osv.
-
fundiver199
Ja 4 dage er altså godt nok ikke meget tid. Og har du husket, at både indrejsedagen og udrejsedagen skal tælles med?
Hvis man er indrejst 1/4 kl. 21.00 om aftenen og udrejst 30/4 kl. 7:00 om morgenen, så har man været i Danmark i mindre end 29 døgn, men i visumsammenhæng tæller det som 30 dage. Husk også at nogle måneder har 31 dage og ikke 30, så 90 dage er ikke 3 måneder.
Måske var det mere realistisk at blive gift i Serbien, hvor du har lov til at opholde dig i mere end 3-4 dage. Det er selvfølgelig et problem med dine studier, men det er jo overkommeligt at rejse frem og tilbage mellem Danmark og Serbien et par gange.
Og allerede de 3.000 kroner, som I sparer ved, at din mand ikke skal til indvandringsprøve, kan formentlig betale mindst en returbillet. For ikke at tale om de sparede udgifter til den sprogundervisning, som han formentlig er nødt til at få for at kunne bestå prøven.
En realistisk model er nok, at det vil kræve 2 rejser til Serbien af nogle få dages varighed hver. En for at de serbiske myndigheder kan se dig og give jer lov til at blive gift, og en for at indgå selve ægteskabet nogle uger senere.
Du må sende din kæreste ud og undersøge, hvad der skal til for at blive gift i Serbien, og det kan han jo lige så godt gøre så snart, de offentlige kontorer åbner i morgen.
-
Suza
Ah jaaa,
det er bare træls at vi allerede har bestillt en billet til ham til oktober, nu vil jeg se om jeg kan komme ud af den. Men jeg vil snakke med kommunen bare for at se om de kan være lidt imødekommende.. ellers kan jeg jo se om vi kan søge her og så må han rejse hjem og komme igen når de godkender det.
Det hele handler vel om at både kommunen og US er lidt samarbejdsvillige, f.eks. at kommunen godkender vores vielse uden ham her og at US tager imod vores ansøgning og giver grønt lys til at han kan blive.
Ihh hvor jeg dog stresser, jeg kan ikke gøre noget før tirsdag. Min mor skal til Århus fordi de forbereder hende til strålebehandling og jeg skal med. Min mor har ikke kræft men en godartet tumor, den skal så stadig strålebehandles. Grunden til jeg nævner det er fordi om det er noget der spiller en rolle til hvorfor vi skal giftes her.
En anden ting er: Min bror bor hos mig, han er opskrevet på min adresse, men han vil søge lejlighed i morgen. Tror I det kan have nogle konsekvanser?
Jeg tænker måske skulle vi bare blive gift som planlagt så må han i gang med at lære dansk, der joo ikke andet for.
-
fundiver199
M.h.t. din mor kan I jo stadig godt gifte jer i Serbien og så holde festen her i Danmark på et senere tidspunkt evt. med gentagelse af ceremonien i en dansk krike. Det kan man godt få lov til.
Jeg ved godt, at det ikke er så romantisk, men de praktiske fordele må da veje tungt i dette tilfælde, og det vil din mor da også godt kunne forstå, det er jeg helt sikker på.
Og selve indgåelsen af et ægteskab er altså i princippet ikke andet og mere end at skrive under på et stykke papir, ligesom når man f.eks. skriver under på en ansættelseskontrakt eller køber en bil.
Med hensyn til din bror, så har hans bopæl først betydning, når I søger FS, og ikke for at blive gift. Du skal jo opfylde boligkravet, og har du kun en 1-værelses lejlighed, så må I kun være to personer i den, og så må din bror jo flytte ud, før I kan søge.
Har du derimod en 2-værelses, så må du gerne have op til 2 personer boende ud over dig selv og din mand. Har du en 3-værelses, må du have op til 4 andre boende ud over dig selv og din mand, og så videre.
-
Suza
Endnu engang tak for al den tid du bruger til at hjælpe os..
Jamen jeg har et 3-værelses lejlighed så er det jo ingen probelm, gudskelov.. jeg var godt nok bange for at det var endnu en forhindring. Jeg vil vil prøve min lykke på tirsdag, kryds finger for os

-
fundiver199
Ja med en 3-værelses lejlighed, så er der jo plads - i lovens forstand i hvert fald - til at sætte hele 3 småfolk i Verden, uden at I behøver sætte brormand på gaden. Og mon ikke han er flyttet, inden i skal til at have barn nummer 4?

-
Suza
Haha Jaaa nu vil min mand gerne have 5 børn så han bliver opskrevet til en lejlighed i morgen hehe
Jeg skrev vist før noget om at hvis kommunen nu godkender at jeg ordner det hele og han kommer bare til vielsen og de udskiver papierne med det samme og vi personligt aflevere den sidste dag han er her, men US siger at de ikke kan give ham processuelt ophold med det samme, kan han tage hjem og venteder imens processen er i gang indtil han får svaret og så komme "når" han få opholdstilladsen??
-
Suza
Jeg har i dag været på min kommune og damen bag disken var meget sød. Hun gav mig en "ægteskabserklæring" og sagde at jeg skal udfylde den og samt får min forlovede til at underskrive den. Udover det skal vi bruge kopier af hans pas, fødselsattes, et eller andet papir på at han ikke er gift og får et legalisering fra den danske ambassade i Serbien. Det skal jeg aflevere og så vil der går ca. 10 dage og jeg skulle komme og aftale en tid for vielsen.
Bagefter ringede jeg til US og spurgte hvis min kæreste og jeg blev gift f.eks. en torsdag og aflevede personligt en ansøgning om FS om han så måtte blive indtil de får kigget på sagen, hun sagde at han skal have lovligt ophold den dag han aflevere ansøgningen og så skulle de se en han kan får processuelt ophold, og det vil han hvis han f.eks. ikke har gjort noget ulovligt.
Men jeg forstår stadig ikke, hvis vi aflevere dag efter vi bliver gift og han stadig har lovligt ophold må han så godt blive selvom han venter på at får processuelt ophold, bare så bagefter at vente på om han får opholdtilladelse?
Det er måske lidt forvirret det jeg skriver, men det er den bedste måde jeg kan forklare det på