Tilknytningskravet
Tilknytningskravet
På ny i danmark står der: Hvis tilknytningskravet stilles, skal ægtefællernes/partnernes samlede tilknytning til Danmark være større end deres samlede tilknytning til et andet land.
Nu står der "hvis", men bliver det ikke altid stillet, hvis jeg er under 28? Det skal siges at jeg er 26 og min forlovedde er 28, vil det så sige at vores tilknytning til ghana er større end til dk, fordi han er ældre end mig?
Nu står der "hvis", men bliver det ikke altid stillet, hvis jeg er under 28? Det skal siges at jeg er 26 og min forlovedde er 28, vil det så sige at vores tilknytning til ghana er større end til dk, fordi han er ældre end mig?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Tilknytningskravet
Nej, det er ikke alderen, men om din kommende mand nogen sinde har været i DK, der kan få vægtskålen til at tippe til mere end 50-50 tilknytning til jeres respektive lande. Som det står nu, vil i ikke have mere tilknytning til DK end til Ghana, hvis han aldrig har besøgt DK.
Det kan imidlertid 'repareres' med blot et enkelt turistbesøg, og man kan få fs hvis man søger efter at ægtefællen er kommet til DK som turist, altså på sit første besøg. Betoncirkelines mand fik fs på den måde.
Problemet med jeres plan er, at i vil søge fra Ghana og så risikerer i afslag, hvis din mand ikke har været i DK.
Det kan imidlertid 'repareres' med blot et enkelt turistbesøg, og man kan få fs hvis man søger efter at ægtefællen er kommet til DK som turist, altså på sit første besøg. Betoncirkelines mand fik fs på den måde.
Problemet med jeres plan er, at i vil søge fra Ghana og så risikerer i afslag, hvis din mand ikke har været i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Jo med mindre I opfylder nogen af betingelserne for at få dispensation såsom:PBWJ skrev:Nu står der "hvis", men bliver det ikke altid stillet, hvis jeg er under 28?
* Du har børn i Danmark, som har normalsamkvem med både dig og deres far.
* Du har børn i Danmark, som du har forældremyndigheden over, og som går i dansk skole (har "selvstændig tilknytning til Danmark").
* Du er flygtning fra Ghana og vil stadig risikere forfølgelse, hvis du bosætter dig i Ghana.
* Du lider af en alvorlig sygdom, som ikke kan behandles i Ghana.
* I er homoseksuelle og risikerer forfølgelse, hvis I bosætter jer i Ghana, fordi homoseksualitet f.eks. er strafbart i Ghana.
Men hvis intet er det ovenstående er tilfældet, så vil man givetvis håndhæve tilknytningskravet for jeres vedkommende, da I jo så sagtens kan bosætte jer sammen i Ghana, og så er Danmark ikke forpligtet til at give din mand lov til at bo her. Og det betyder, som mh skriver, afslag, hvis I søger, uden at din mand nogensinde har været i Danmark.
Så har han aldrig været her, så må han A.S.A.P. søge om et visum til Danmark, hvis I skal have nogen chance for at undgå indvandringsprøven. Det hele kan vel sådan lige akkurat nåes, da der endnu er 3 måneder at løbe på, og visum skal udstedes på højest 60 dage.
Du kan også kigge på EU-løsningen som et alternativ, se "jeg vil.... flytte til Sverige/Schlesvig".
Nogen andet er, at hvis man søger FS under et besøg i Danmark, så får man jo processuelt ophold og skal alligevel bare have tiden til at gå i f.eks. 3 måneder. Og så kan man jo passende bruge dem på at forberede sig på indvandringsprøven.
Vi ved jo endnu ikke, hvor svært det bliver for folk at bestå den, og det er da muligt at det for en del bare vil betyde, at de er beskæftiget med at lære dansk, medens de alligevel går rundt og venter.
Der er bare ingen offentlig hjælp at hente, så man må selv ud og finde og evt. betale for danskundevisning, eller måske forsøge sig med sine egne evner som underviser i sin fritid.
Han har været i dk før, han var her på turistvisum i december-januar sidste år. Så frafalder tilknytningskravet vel?
Tilknytningskravet bortfalder ikke, fordi han har været på besøg, men I har en bedre chance for at bestå kravet, når han har været på besøg. Hvis du selv er født og opvokset i DK og er dansk statsborger, så er et enkelt besøg fra hans side tilstrækkeligt til, at jeres samlede tilknytning bliver størst til Danmark.
-
fundiver199
Ja jeg vil også gætte på, at I så opfylder tilknytningskravet, og at I derfor godt kan gennemføre planen med at gifte jer i Ghana og efterfølgende aflevere din mands del af ansøgningen i Ghana.
For at sige det som det er, så er tilknytningskravet målrettet imod at forhindre indvandrere og flygtninge samt deres børn i at ”hente” et ægtefælle i det land, som de kommer fra. Og det administreres derfor også på en sådan måde, at det i hovedsagen er den effekt, det har.
Du ville derfor skulle bekymre dig om tilknytningskravet, hvis dine forældre var fra Ghana, og du derfor både talte ghanesisk og havde anden familie i Ghana, foruden at du måske havde haft nogle længerevarende ophold i Ghana i løbet af dit liv.
Men har man mødt sin ægtefælle i Danmark eller i.f.m. en rejse til et land, som man ikke havde nogen tilknytning til, før man kom dertil, så er det normalt nok til at opfylde tilknytningskravet, at ægtefællen har været i Danmark mindst en gang.
Dog kan man ikke nødvendigvis gå ud fra, at dette er tilfældet, hvis man har tilbragt flere år af sit liv i ægtefællens hjemland. Så har du f.eks. boet i Ghana i 3 år, så bør I være forberedt på, at I kan blive nødt til at anvende ”Sverigesløsningen”, hvis I ikke vil vente, til du er fyldt 28.
For at sige det som det er, så er tilknytningskravet målrettet imod at forhindre indvandrere og flygtninge samt deres børn i at ”hente” et ægtefælle i det land, som de kommer fra. Og det administreres derfor også på en sådan måde, at det i hovedsagen er den effekt, det har.
Du ville derfor skulle bekymre dig om tilknytningskravet, hvis dine forældre var fra Ghana, og du derfor både talte ghanesisk og havde anden familie i Ghana, foruden at du måske havde haft nogle længerevarende ophold i Ghana i løbet af dit liv.
Men har man mødt sin ægtefælle i Danmark eller i.f.m. en rejse til et land, som man ikke havde nogen tilknytning til, før man kom dertil, så er det normalt nok til at opfylde tilknytningskravet, at ægtefællen har været i Danmark mindst en gang.
Dog kan man ikke nødvendigvis gå ud fra, at dette er tilfældet, hvis man har tilbragt flere år af sit liv i ægtefællens hjemland. Så har du f.eks. boet i Ghana i 3 år, så bør I være forberedt på, at I kan blive nødt til at anvende ”Sverigesløsningen”, hvis I ikke vil vente, til du er fyldt 28.
Super, mange tak for jeres svar.