Min partner og jeg har for en maaneed siden soegt om fs efter eu-reglerne.
Vi har opholdt os sammen i UK de sidste 3 aar og har en soen sammen.
Min partner er flygtning fra Kosovo, og har foerst for 4 maaneder siden faaet opholdstilladelse i UK.
Kosovos ambassade udsteder ikke pas til deres statsborgere, saa vi har vaeret noedt til at soege om et rejsedokument til ham fra det Engelske Homeoffice.
Vi har faaet lidt blandede oplysninger omkring hans rejsedokument, de fleste steder har vi faaet at vide at Schengen-lande ikke accepterer et Sort Rejsedokument.
Jeg emailede derfor us for at hoere hvordan og hvorledes og fik derfra et svar der loed at man godt kan soege om visum og opholdstilladelse med et sort rejsedokument.
Jeg printede mailen ud og vedlagde den i vores ansoegning.
Jeg har derefter snakket med den danske ambassade i England, de havde kontaktet us der indroemmede at de havde lavet en fejl. Ambassaden har dog sendt ansoegningen afsted, men sagde at det godt kunne blive et problem, men at us maaette tage den herfra. De kunne ikke hjaelpe med hvad vi kunne goere hvis det skulle blive et problem, de sagde at vi bare maatte vente og hoere.
Er der nogen der har erfaring med dette?
Erfaring med Sort Rejsedokument?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Erfaring med Sort Rejsedokument?
Det er ikke let at finde noget om det, men fx Frankrig anerkender ikke det sorte rejsedokument (http://www.ambafrance-uk.org/Passports- ... itish.html ), og vil derfor ikke udstede visum til den, der har det. Men mon ikke det forholder sig anderledes, når i søger om visum til at bruge den fri bevægelighed? Om ikke andet, så må US vel kunne udstede et 'laissez-passer', dvs. et dokument, der giver personen ret til at rejse til et bestemt land via de lande, det nu er nødvendigt at passere. Men man kan jo snildt rejse mellem England og DK uden at passere andre lande.
Hvis man tager oplysningen på http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... glerne.htm for strengt pålydende, så er DK forpligtet til at udstede visum i hht. EU-reglerne, hvis i er gift/registreret partnere/faste samlevere (mere end 18 mdr.). Der står ingen undtagelser med henvisning til hvilket rejsedokument, ikke-EU-borgeren har.
Hvis man tager oplysningen på http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... glerne.htm for strengt pålydende, så er DK forpligtet til at udstede visum i hht. EU-reglerne, hvis i er gift/registreret partnere/faste samlevere (mere end 18 mdr.). Der står ingen undtagelser med henvisning til hvilket rejsedokument, ikke-EU-borgeren har.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Enig med mh. Som flygtning har din mand jo ikke mulighed for at fremskaffe anden form for rejsedokument, og derfor skal Danmark også anerkende det dokument, som han har.
Men det er givet, at I må være forberedt på, at de normale sagsbehandlingstider næppe bliver overholdt i en så speciel situation.
Men det er givet, at I må være forberedt på, at de normale sagsbehandlingstider næppe bliver overholdt i en så speciel situation.
1000 tak for de hurtige svar
Vi maa jo bare vaebne os med taalmodighed.
Lige et spoergsmaal til, nu har vi jo saa indgivet vores ansoegning, hoerer vi noget om at us har modtaget den eller hoere man foerst noget fra dem naar de har en afgoerelse?
Vi maa jo bare vaebne os med taalmodighed.
Lige et spoergsmaal til, nu har vi jo saa indgivet vores ansoegning, hoerer vi noget om at us har modtaget den eller hoere man foerst noget fra dem naar de har en afgoerelse?
I hører intet, førend der er truffet en afgørelse, medmindre US har brug for yderligere dokumentation fra jer, inden der kan træffes en afgørelse.