visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
talal

visum

Indlæg af talal » 25.07.2010 11:19:49

Kan min kone ikke komme til sverige inden hun er 18?, da hun jo først bliver o tre måneder eller kan vi søge før da? Kan jeg evt. søge visum?

fundiver199

Re: visum

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2010 11:26:20

Ja et visum kan man altid søge om, uanset sin alder. En mindreårig skal dog have sine forældre eller sin værge med på ambassende, og disse skal skrive under på visumansøgningen.

Du kan derimod ikke søge om visum til din kone. Du kan kun søge om visum til dig selv, hvis du gerne vil rejse til et land, hvor danske statsborgere er visumpligtige.

Vi har jo diskuteret emnet i en anden tråd, og af denne tråd fremgik det, at det vil være usikkert, om din kone kan anses for at være omfattet af EU-reglerne, før hun fylder 18 år. Skaanebo mente endda, at det kan hun med sikkerhed ikke.

Og i så fald er spørgsmålet selvfølgelig, om hun vil kunne kvalificere sig til et visum efter Sveriges nationale regler. Der er vel sådan set ikke anden måde at få det opklaret på, end at hun tager hen på ambassaden med sin far, mor eller værge, og afleverer en ansøgning.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: visum

Indlæg af mh1 » 25.07.2010 14:22:11

Hvorfor skulle der være noget i vejen for at din kone kommer før hun fylder 18? Nu kan jeg ikke lige finde den anden tråd, men så vidt jeg husker var påstanden at man ikke kan blive gift i Sverige før man er fyldt 18.

Det passer ikke med gældende lov:

Äktenskapsbalk (ÄktB)
2 kap. Äktenskapshinder
1 § Den som är under 18 år får inte ingå äktenskap utan tillstånd av myndighet som anges i 15 kap. 1 §. Tillstånd får meddelas endast om det finns särskilda skäl. Lag (2004:142).

Man skal altså præcis lige som i DK blot søge om tilladelse. Altså vil et ægteskab indgået i et land, hvor man enten ikke behøver tilladelse når man ikke er fyldt 18, eller hvor man HAR fået en sådan tilladelse, blive anset for fuldt ud gyldigt i DK og med meget stor sandsynlighed også i Sverige og i resten af EU. Særligt når personen under 18 er næsten 18. Muligt man ikke ville anerkende et ægteskab, hvor en eller begge parter er under 15.

Såfremt man i din kones hjemland - igen lige som i DK - bliver myndig i og med at man indgår ægteskab, så kan din kone også selv søge om visum.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar