personfradrag

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

hrohibil

Re: personfradrag

Indlæg af hrohibil » 21.07.2010 08:11:05

Så nu har jeg været inde og finde de opdateret links, hvis nogle føler sig usikre og ville have disse dokumenter med når man skal en tur på skatte kontoret og forklare at man skal have det ubenyttede bundfradrag fra ens ægtefælle.

Link til familieadvokaten:
http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-521.html

Link til Kildeskatteloven: § 1,7,8
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... d=16579#A1

Link til Udlændingeloven: § 7, 9
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... d=29079#K1

Og husk at vise opholdstilladelsen samt dokumentation for indrejse dato.

Mvh H

Sena

Indlæg af Sena » 21.07.2010 12:35:24

Jeg har talt med en medarbejder fra skat.. Og hun siger at min mand ikke er skattepligt i 2009, så jeg ikke kan benytte mig af hans fradrag.. Hvorfor siger hun det når han er her siden oktober 2009..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2010 12:56:36

Fordi hun ikke kender reglerne. Som det fremgår af nedenstående indlæg fra en anden tråd, så faldt der i 2008 en dom i Landsskatteretten, som meget tydeligt siger, at sambeskatning mellem ægtefæller ikke forudsætter, at begge ægtefæller har en opholdstilladelse, men alene at de er gift og samboende ved årets udgang.
dotGusten skrev:Jeg vil endnu en gang henvise til Landsskatterettens afgørelse:

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1800203&vId=0

Resumé

En skatteyder havde indgået ægteskab i Thailand i 2006 med en thailandsk statsborger, der efterfølgende var indrejst til Danmark på et gyldigt turistvisum. Skatteyderen søgte familiesammenføring med ægtefællen, som i 2007 fik meddelt tilladelse til varigt ophold i Danmark. Landsskatteretten fandt, at ægtefællen var fuldt skattepligtig til Danmark fra det tidspunkt i 2006, hun kom til Danmark på gyldigt turistvisum. Da ægtefællerne endvidere var samlevende ved årets udgang, var skatteyderen berettiget til at få overført skatteværdien af ægtefællens uudnyttede personfradrag for 2006.
Summa summarum er altså, at hvis man støder på en uvidende medarbejder i kommunen, så printer man Landsskatterettens afgørelse ud og lægger den på vedkommendes skrivebord, eller sender den til vedkommende pr. email.

Sena

Indlæg af Sena » 21.07.2010 13:53:02

Ok så må vi se om de stadig holder fast på det.. Jeg siger tusind tak for hjælpen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2010 13:55:44

Jeg går ud fra, at I var gift inden 31.12 2009? For det er naturligvis en forudsætning for, at du kan overføre den pågældende kendelse på din egen situation. Det kan muligvis også spille en rolle, om I søgte FS før eller efter 31.12.2009, men det ved jeg dog ikke noget om.

Sena

Indlæg af Sena » 21.07.2010 14:24:07

Vi blev registreret som gift i juli 2009.. Og somsagt er han i dk siden oktober 2009 så jeg forstår ikke hvorfor hun sagde sådan..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2010 14:27:58

Stadig: Fordi hun åbenbart ikke kender landsskatterettens afgørelse fra 2008.

Man gør åbenbart ikke ret meget ud af i kommunerne at gøre de ansatte opmærksom på, når der afsiges kendelser, som ændrer myndighedernes tidligere praksis til fordel for borgerne :!:

Man kan næsten få den tanke, at det er udtryk for en bevidst politik, da de fleste kommunekasser jo altid fattes penge. Og det lægger man åbenbart mere vægt på end borgernes retssikkerhed samt Forvaltningslovens bestemmelser om vejledningspligt.

Det forholder sig sikkert på nogenlunde samme måde i mange kommuners socialforvaltninger og andre forvaltninger, hvor afgørelser har stor betydning for kommunens økonomi.

Det er derfor bydende nødvendigt, at man som borger sørger for selv at kende sine rettigheder.

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 23.07.2010 17:38:41

Godt så, så er der vist blevet skrevet en masse om fradrag. Men jeg har da staidgævk noget jeg ikke helt har fanget.
Min mand kom til Dk. 1. april 2010. Hvis han f.eks. får FS pr. 1. september 2010 og finder et arbejde, så benytter han sig jo selv af sit fradrag. Men for at være helt sikker, så er det vel ikke nogl eulempe mht. skatten at han starter arbejde? Han får vel bare et støre fradrag i de måneder han arbejder fra f.eks. 1. oktober, da vi kan benytte os af fradraget fra hele 2010?

TAK!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.07.2010 21:09:54

Som jeg har forstået det, så er det faktisk sådan, at hvis din mand begynder at arbjede, så får han - underligt nok - kun et forholdsmæssigt fradrag for den del af året, hvor han har arbejdet. Altså for 3 måneder, hvis han begynder 1. oktober, og så videre. Så jo der er faktisk en skattemæssig ulempe ved at begynde at arbejde meget sent på året. Det fremgår i hvert fald af nogle af de cirka 200 indlæg i de 3 tråde om emnet, som hænger øverst i dette forum.

P.S. God læselyst! :lol:

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 23.07.2010 22:16:59

Ha ha tak!
Jeg HAR siddet og læst alle de tråde her til aften, og jeg syntes sgu det var lidt svært at finde ud af, så derfor måtte jeg lige spørge!
Men ja, det er underligt hvis det er en skattemæssig ulempe, men det lyder sådan!

Tak for svaret:-)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.07.2010 05:54:17

@ betoncirkeline: Hvis du har fået og brugt din mands fradrag i 2010 indtil han begynder at arbejde, så kan han selvfølgelig ikke også bruge samme fradrag, derfor får han kun for de måneder, hvor du ikke har brugt dem.

I kan også vælge at du fortsætter med at bruge hans fradrag hvis han får arbejde i de sidste 3 mdr. af 2010, og han så betaler skat uden fradrag, hvis regnestykket viser at det er mest fordelagtigt. Da jeg læste på SU kunne jeg ikke selv udnytte hele mit fradrag, og det jeg ikke kunne udnytte kunne min mand få overført hvert år i alle 5 år.

Det er jo i øvrigt ikke kun til fordel for borgerne, at man bliver skattepligtig og dermed får fradrag for hele perioden fra og med at man ankom med henblik på at slå sig ned, for hvis nu man havde en form for indtægt med sig kan skattefar også hente nogle kroner der. :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.07.2010 07:13:04

mh skrev:Det er jo i øvrigt ikke kun til fordel for borgerne, at man bliver skattepligtig og dermed får fradrag for hele perioden fra og med at man ankom med henblik på at slå sig ned, for hvis nu man havde en form for indtægt med sig kan skattefar også hente nogle kroner der. :wink:
Præcis. Og essensen af Landsskatterettens afgørelse er da også, at man naturligvis ikke kan operere med et sæt af kriterier for, hvornår dansk skattepligt indtræder, hvis dansk skattepligt er en ulempe for borgeren, men et andet sæt af kriterier, hvis dansk skattepligt er en fordel for borgerne.

At det overhovedet var nødvendigt for borgeren at gå hele vejen til Landsskatteretten for at få fastslået den simple kendsgerning, viser for mig at se, at den sagsbehandling, som foretages i skatteforvaltningerne og i Skatteankenævnet, må være dybt politiseret. D.v.s. de kigger overhovedet ikke neutralt på lovgivningen, men forsørger i stedet at vride og dreje alle paragraffer til ugunst for borgerne.

T63

Indlæg af T63 » 24.07.2010 20:22:49

fundiver199 skrev:At det overhovedet var nødvendigt for borgeren at gå hele vejen til Landsskatteretten for at få fastslået den simple kendsgerning, viser for mig at se, at den sagsbehandling, som foretages i skatteforvaltningerne og i Skatteankenævnet, må være dybt politiseret. D.v.s. de kigger overhovedet ikke neutralt på lovgivningen, men forsørger i stedet at vride og dreje alle paragraffer til ugunst for borgerne.
Lidt off topic:
Lovene synes altid udfærdiget så det beror på en fortolkning. Dvs. at dem der forvalter lovgivningen, gør det ikke ud fra den betragtning at det kommer den enkelte borger til gode. Derfor ender meget i sager som giver skal "oversættes" og danner præcedens for fremtidige sager af samme karakter.

On topic:
Mht. personfradrag, så er mit spørgsmål ikke med udgangspunkt i allerede gifte forhold, hvor udlændingen kommer til DK.
Det jeg kunne tænke mig at vide er, hvornår kan man udnytte sin kommende ægtefælles uudnyttet bundfradrag når hun ankommer her på visum, hvorefter man bliver viet og søger om processuelt ophold?
For mig virker det ulogisk hvis man kan få hele ægtefællens fradrag for hele det året hvori man bor sammen og er blevet viet.
Kommer min forlovede her i september (bor hos mig) og vi bliver gift i september, så vil det for mig set kun være muligt at få hendes fradrag fra september, også selvom jeg har været skattepligtig i hele år 2010.
Er det rigtig forstået?

Hilsen
T63

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.07.2010 21:22:56

Når to i DK bosiddende indgår ægteskab og er/bliver samlevende, vil den ene kunne få den andens uudnyttede fradrag for hele indkomståret, også selv om de fx indgår ægteskab den 30. december. Det afgørende er ikke, hvornår ægteskabet er indgået, men om de var gift + samlevende ved indkomst-/skatteårets udgang.

Jeg vil mene, det samme gør sig gældende for dig og din kommende ægtefælle. I den sag, der er linket til, fik manden overført fradrag for hele indkomståret, selv om hustruen først ankom til DK i april. Godt nok var de gift forinden, men det er altså ikke det, det kommer an på.

Altså: du bør kunne få din kommende ægtefælles uudnyttede fradrag for hele indkomståret 2010, når i indgår ægteskab og bliver samlevende i 2010.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2010 07:31:06

Hvad der er logisk eller ej, det ved jeg ikke, men man har altså valgt at sige, at sambeskatning mellem ægtefæller sker for et helt år ad gangen. Det betyder så også, at hvis man går fra hinanden eller ægtefællen dør 30. december, så kan man ikke overtage et evt. ubenyttet bundfradrag for det pågældende år, selvom man har været samlevende i 364 af årets 365 dage.

Formålet med at kigge på et helt år ad gangen og anvende 31. december som skæringsdato er vel at køre reglerne simple snarere end millimeterretfærdige.

Hvis man flytter fra en kommune til en anden 1. august, så er det er heller ikke sådan, at man det pågældende år betaler skat til den ene kommune i 7 måneder og den anden i 5 måneder. I stedet betaler man skat for alle 12 måneder til den kommune, hvor man boede på en given skæringsdato, som vist nok er 5. september.

Besvar