Kinesisk kæreste...

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Mrs Gabr

Indlæg af Mrs Gabr » 11.11.2007 08:37:58

JensLyn skrev:Jeg har lige et sidespørgsmål:

Når nu min forlovede kommer her til Danmark på TuristVisum og vi skal giftes. Så har kommunen spurgt til hvilket sprog vi kommunikerer på.
Jeg har svaret: Engelsk.

Kommunen vil jo tilsyneladende spørge hende om nogle ting i forbindelse med giftemålet... Er der nogle af jer altid venlige brugere herinde der ved hvad de skal spørge/snakke med hende om?

Nogle gange misforstår min forlovede og jeg hinanden lidt med engelsk-kommunikationen.. =( Kan dette blive et problem?

Med venlig hilsen,
JensLyn.
Hejsa

Det spørger de udelukkende om fordi de vil vide hvilket sprog der skal bruges i forbindelse med vielsen. Det spurgte de også om, da jeg blev gift med min arabiske mand og fortalte så at de ville sørge for at vielsen forgik på engelsk.
Kender godt den der med misforståelserne. Jeg har lært ikke at bruge min sarkasme og ironi for meget når vi i forvejen kommunikere på et sprog der ikke er 100 perfekt for os begge.

Jessic
Geografisk sted: Danmark - Kina

Indlæg af Jessic » 11.11.2007 10:12:33

Din kommune skal stille med en tolk, hvis der er sprogproblemer. I vort tilfælde deltog en Kinesisk tolk under vielsen.
Derudover skal der forinden vielsen holdes et formøde med jer, hvor I skal skrive under på et dokument, at selvom I nu bliver viet, er dette ikke grundlag for familiesammenføring. Dette og udlændingeloven bliver fortalt grundigt for jer, og du og din kommende kone skal skrive under på at dette er forstået.

JensLyn
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af JensLyn » 11.11.2007 23:37:06

Mrs Gabr skrev:
JensLyn skrev:Jeg har lige et sidespørgsmål:

Når nu min forlovede kommer her til Danmark på TuristVisum og vi skal giftes. Så har kommunen spurgt til hvilket sprog vi kommunikerer på.
Jeg har svaret: Engelsk.

Kommunen vil jo tilsyneladende spørge hende om nogle ting i forbindelse med giftemålet... Er der nogle af jer altid venlige brugere herinde der ved hvad de skal spørge/snakke med hende om?

Nogle gange misforstår min forlovede og jeg hinanden lidt med engelsk-kommunikationen.. =( Kan dette blive et problem?

Med venlig hilsen,
JensLyn.
Hejsa

Det spørger de udelukkende om fordi de vil vide hvilket sprog der skal bruges i forbindelse med vielsen. Det spurgte de også om, da jeg blev gift med min arabiske mand og fortalte så at de ville sørge for at vielsen forgik på engelsk.
Kender godt den der med misforståelserne. Jeg har lært ikke at bruge min sarkasme og ironi for meget når vi i forvejen kommunikere på et sprog der ikke er 100 perfekt for os begge.

Hvor lang tid tager det egentlig kommunen at behandle sagen til at man kan blive viet? Og hvilke papirer skal vi bruge fra hendes side?

Vi gjorde det at vi købte en engelsk til kinesisk og kinesisk til engelsk translator. Denne er virkelig god når man rodet sig ud i noget der er svært at forklare ens elskede!

Med venlig hilsen,
JensLyn.

JensLyn

Indlæg af JensLyn » 11.11.2007 23:39:07

Jessic skrev:Din kommune skal stille med en tolk, hvis der er sprogproblemer. I vort tilfælde deltog en Kinesisk tolk under vielsen.
Derudover skal der forinden vielsen holdes et formøde med jer, hvor I skal skrive under på et dokument, at selvom I nu bliver viet, er dette ikke grundlag for familiesammenføring. Dette og udlændingeloven bliver fortalt grundigt for jer, og du og din kommende kone skal skrive under på at dette er forstået.

Det dokument der skal skrives under på... Er det et dokument der kan skabe problemer for den efterfælgende FS-ansøgning?

Med venlig hilsen,
JensLyn.

Jessic
Geografisk sted: Danmark - Kina

Indlæg af Jessic » 12.11.2007 06:41:17

Dokumentet er blot en bekræftelse fra jeres side at I har forstået udlændingeloven, og at ægteskab i sig selv ikke giver ret til familiesammenføring i Danmark. Derfor skal I skrive under. Hvis I ikke skriver under ved jeg ikke om det kan give problemer, men skriv da under, for du forstår udlændingeloven til fulde efterhånden.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 12.11.2007 09:54:38

Du skal spørge på vielseskontoret hvilke papirer din kommende kone skal fremvise forud for vielsen. Det er nemlig lidt forskelligt fra kommune til kommune. Ofte er det noget med at kunne fremvise fødselsattest, pas med gyldig visumsticker og civilstandserklæring. Dokumenterne skal som regel være minimum på engelsk og udstedt/legaliseret indenfor de sidte 3 måneder (tjek også dette med kommunen). Det er også forskelligt fra kommune til kommune hvor lang tid der går, fra man er på vielseskontoret til vielsen kan finde sted, men minimum er nok en uge i forvejen (her i Århus), andre brugere af forum har talt om tre uger. SÅ det bedste er nok at kontakte vielseskontoret for den præcise information.

JensLyn

Indlæg af JensLyn » 15.11.2007 19:05:03

En ny ting på tapetet... =)

Når nu at man er blevet gift her i DK under min forlovedes turistvisum...
Lad os så sige at min forlovede skulle gå hen og blive gravid...
Så rejser hun tilbage til Kina, gravid.

Ville dette kunne have en negativ drejning i forbindelse med ansøgning om FS?

Med venlig hilsen,
JensLyn.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 15.11.2007 22:16:37

Nej, det burde ikke have en negativ effekt på jeres FS-sag! I teorien behøver I jo sådan set ikke nævne noget om det! Så længe I har overholdt visumreglerne og hun tager hjem i tide inden visum udløber - det er det vigtigste. Selvom det kan være en hård omgang at skulle adskilles, netop når man venter barn. Men så er det bare om at få søgt FS i en ruf, så hun hurtigst muligt kan komme tilbage og I kan vente jer sammen. Andre her på forum er netop kommet i en slem knibe, da de opdagede graviditeten under turistvisum, og valgte at søge FS fra DK. Så mistede de garantien, selvom de søgte dispensation!

JensLyn

Indlæg af JensLyn » 23.11.2007 00:50:49

Er det egentlig altid at US beder om anfordringsgarantien i forbindelse med Visumansøgning fra Kina af ???

Med venlig hilsen,
Jenslyn

hvemsaa
Geografisk sted: Svendborg/Kina

Indlæg af hvemsaa » 23.11.2007 17:13:41

Hvis det er første gang hun søger visum, og hvis I ikke er gift inden, så skal du nok regne med at de stille krav om garanti..

kineseren

Ægteskab i Kina

Indlæg af kineseren » 06.01.2008 01:40:16

Det virker som om muligheden for indgåelse af ægteskab i Kina er fravalgt her. Men det kan fortsat være en mulighed. Her er processen:
  • 1. Der skal bruges attest fra den Danske bopælskommune på at du ikke er gift - den kan udfærdiges på engelsk. Den kommende hustru skal mærkeligt nok også underskrive ansøgningen om at få attesten, så hvis hun opholder sig i Kina, er det noget med lidt post frem og tilbage. I praksis kan du udfylde blanketten, scanne og sende den til hende via email, hun kan udskrive den, underskrive, og returnere den via alm post. Herefter underskriver du, og indleverer den til kommunen. Der skal til kommunen medsendes kopi af hendes pas, så hvis hun ikke har et pas, skal hun forbi det lokale politi.

2. Du skal have attesten legaliseret. Det sker i henholdsvis Indenrigsministeriet (nu Velfærdsministeriet) og dernæst i Udenrigsministeriet. Der betales et gebyr i Udenrigsministeriet.

3. Herefter kan du gå 2 veje. Enten via den Kinesiske ambassade i Hellerup, eller via den Danske ambassade / konsulat i Kina. Den kinesiske ambassade kræver måske dokumentet fra kommunen SAMT alle mulige andre dokumenter vedr. skilsmisse m.v. oversat til kinesisk samt at dokumenterne derefter legaliseres jvf. ovenstående, inden du giver dem til den Kinesiske ambassade. Så har du 2 problemer. Det første er at der mig bekendt ikke findes statsautoriserede translatører indefor Kinesisk (og derfor kan du ikke få legaliseret oversættelsen i ministerierne). Det andet er omkostningerne til oversættelse og legalisering.

Den anden mulighed er at gå via den Danske ambassade / konsulat i Kina. De kan gøre to yderst glimrende ting ved attesten fra kommunen. Dels kan de legalisere den, hvilket er nødvendigt i alle tilfælde. Dernæst kan de give blanketten et "forklæde", der forklarer at attesten betyder at du må indgå i nyt ægteskab (at fraskilt er det samme som single). Du kan læse en smule om det her: http://www.gkguangzhou.um.dk/da/menu/Bo ... elseIKina/. Det koster et lille gebyr til ambassaden, og det hele kan klares på 15 mins.

Dernæst skal papir+forklæde oversættes fra Engelsk til Kinesisk hos en autoriseret oversætter/notar i Kina, men dem er der mange af, så det er ikke et problem, og det er til kinesiske priser :-). Det kan også klares hurtigt. Find et sted hvor der er en notar og oversætter i samme hus - det gør det hele lidt lettere.
Til sidst er der så papirarbejdet med indgåelse af ægteskabet i Kina, og det er dels at få taget fotos til en lille rød ægteskabsbog (vielsesattest), udfylde en blanket, medbringe alle sine papirer (for kvinden også hendes bopælsbog - Hukou, ID-kort mv.), og gå forbi kontoret for udenlandske vielser i den provins hvor hun bor.

Vielsen koster omkring 10,- :D og til sidst er det nok en god ide at få vielsesattesten legaliseret og oversat til Engelsk. Det kan nemlig være et krav fra den Danske ambassade, når I skal have visum til Danmark til din kone. Legaliseringen foretages først hos en notar/oversætter, og dernæst hos hos udenrigsministeriet i den provins hvor hun har fast bopæl (hukou).

Det lyder måske alt sammen meget omstændigt, men klarer man ærterne i den rigtige rækkefølge, så er der lidt forberedelse i Danmark, og resten klares på en tur til Kina.

Check selv proceduren igennem inden du gør brug af den - praksis kan variere fra provins til provins, og reglerne kan være ændret. Snak med dels den danske ambassade/konsulat om aktuelle krav, samt med det ægteskabskontor, hvor I ønsker vielsen foretaget.

JensLyn

Indlæg af JensLyn » 08.01.2008 18:34:17

Hej Kineseren.

Skal de overhovedet bruge, mine skilsmissepapirer til noget så?

Hvis dette er tilfældet, skal jeg igennem flere oversættelser og legaliseringer (navneattest og skilsmissepapirer), da jeg har fået mit navn ændret efter skilsmissen.

Nu bor min forlovede i Shanghai, reglerne er vel ikke anderledes der?

Til alle:

Da jeg har særbørn her i DK, er det så helt sikkert, at vi slipper for at stille depositum (i forbindelse med FS), hvis vi nu alligevel vælger, at blive gift i Kina... eller er det kun noget, man kan være heldig med, at de giver dispensation for?

Med venlig hilsen,
JensLyn.

kineseren

Indlæg af kineseren » 09.01.2008 02:11:49

JensLyn skrev: Skal de overhovedet bruge, mine skilsmissepapirer til noget så?

Hvis dette er tilfældet, skal jeg igennem flere oversættelser og legaliseringer (navneattest og skilsmissepapirer), da jeg har fået mit navn ændret efter skilsmissen.
JensLyn.
Jeg mener ikke at de skal bruge skilsmissepapirerne. Ægteskabsattesten fra din kommune, som du får legaliseret + forklæde fra det danske konsulat i Shanghai, er din dokumentation for at du må indgå ægteskab.

Derfor er det heller ikke nødvendigt med oversættelse og legalisering af din navneattest. Det havde nok ikke været vanskeligt med hensyn til papirarbejdet, men indebar en risiko for at de ikke kunne forstå at vi i vesten kan finde på at skifte navn, og at du nu ér den der fremgår af papiret. Du kan for en god ordens skyld medbringe en attest på din navneændring fra dit lokale sognekontor sammen med dine skilsmissepapirer hvis konsulatet skulle finde det nødvendigt at se. Men det burde ikke være nødvendigt, da du har attesten fra kommunen.

I forbindelse med visumansøgningen spørges til eventuelle tidligere navne, og her oplyser du bare dit tidligere navn. Det kræver normalt ikke dokumentation. Husk at passet skal være i dit nye navn + mindst 6 måneders gyldighed efter udrejsen fra kina, ellers udsteder de nok ikke visum før du får et nyt pas.

Så set med de kinesiske myndigheders øjne er du en person (med dit nye navn), der medbringer en attest+forklæde om at du må indgå ægteskab med din forlovede. Og det er dét som er interessant for alle vielsesmyndigheder.

Jeg foreslår at du kontakter det danske generalkonsulat i Shanghai http://www.gkshanghai.um.dk/da og tager en snak med dem om hvorvidt processen er som skitseret. Der kan sagtens være forskelle fra povins til provins. Det behøver ikke at være bøvlet, du skal bare finde ud af den. Det er surt at rejse til Kina og så lige mangle ét papir eller stempel fra Danmark. Det er nok konsulen for det pågældende område du skal tale med, også når du skal have papirene legaliseret på konsulatet.

Der er mange udlændinge og flere end 1000 danskere i Shanghai, og det taler for at de har en velfungerende proces for udelandske vielser. Det kan være vanskeligere i områder hvor der ikke er mange udlændinge, og hvor de ikke helt ved hvad de skal stille op med de forskellige papirer.

Omkostningsniveauet i Shanghai er et af landets højeste, så vær forberedt på at betale lidt højere gebyrer for oversættelse m.v. end andre steder i landet.

JensLyn

Indlæg af JensLyn » 10.01.2008 00:35:18

kineseren skrev: Jeg mener ikke at de skal bruge skilsmissepapirerne. Ægteskabsattesten fra din kommune, som du får legaliseret + forklæde fra det danske konsulat i Shanghai, er din dokumentation for at du må indgå ægteskab.

I forbindelse med visumansøgningen spørges til eventuelle tidligere navne, og her oplyser du bare dit tidligere navn. Det kræver normalt ikke dokumentation. Husk at passet skal være i dit nye navn + mindst 6 måneders gyldighed efter udrejsen fra kina, ellers udsteder de nok ikke visum før du får et nyt pas.

Så set med de kinesiske myndigheders øjne er du en person (med dit nye navn), der medbringer en attest+forklæde om at du må indgå ægteskab med din forlovede. Og det er dét som er interessant for alle vielsesmyndigheder.
Når du skriver visumansøgningen... Så går jeg ud fra at du mener visum til mig til Kina. Men jeg har allerede været i Kina med mit nye navn. Og jeg nævnte ikke noget om mit gamle navn...
Og ja mit pas er kun 4 måneder gammelt... Også i mit nye navn...

Gad vide om de overhovedet er interesseret i noget med mit gamle navn...?

Er man nød til at legalisere ægteskabsattesten her i Danmark ???
Er det den man kalder en prøvelsesattest?

Jeg er så forvirret over alt dette her. Min bank ville ikke hjælpe mig med de 57000kr. Og derfor, arbejder jeg extra hver dag, for at spare op til at min forlovede, kan komme på besøg her i DK. Og hvis jeg skal være helt ærlig: Ja, så er jeg ved at være slidt op. 1: fordi at jeg savner min forlovede som en sindssyg. 2: fordi at jeg arbejder mere end 310 timer om måneden. Jeg har intet liv.

Før virkede det nemlig som om at det var umuligt for os at blive gift i Kina. Og derfor var den eneste mulighed at spare op og gøre tingene her i Danmark. Men nu ser det ud som om at det alligevel kan lade sig gøre. Takket være dig.

Med venlig hilsen,
JensLyn.

politikeren skrev: Velkommen til Danmark; et velfærdssamfund. Jo... Men vi betaler så sandelig også mange skattekroner for det. Men det gør heller ikke noget når man tænker på for eksempel vores hospitaler; alt er i tip top og det kører bare. Ja, Danmark er et velfærdssamfund. Alle har det godt!

kineseren

Indlæg af kineseren » 10.01.2008 07:08:56

Når du skriver visumansøgningen... Så går jeg ud fra at du mener visum til mig til Kina. Men jeg har allerede været i Kina med mit nye navn. Og jeg nævnte ikke noget om mit gamle navn...
Og ja mit pas er kun 4 måneder gammelt... Også i mit nye navn...
Ja. Fint - så er der sikkert ingen problemer med pas :D.
Gad vide om de overhovedet er interesseret i noget med mit gamle navn...?
Kun i forbindelse med visumansøgningen.
Er man nød til at legalisere ægteskabsattesten her i Danmark ???
Check med konsulatet om de vil legalisere den uden legalisering fra Danmark (jeg tror det ikke, men prøv at hør). Check dernæst med det kontor hvor i skal giftes (det kan din forlovede gøre), om legaliseringen fra konsulatet + forklæde er tilstrækkeligt, eller du skal have flere legaliseringer fra Danmark.
Er det den man kalder en prøvelsesattest?
Ja. Ansøgingsblanketten til kommunen hedder "Notice of marriage" (du får den hos kommunen, evt. via deres hjemmeside), og blanketten du får retur fra kommunen hedder "Ægteskabsattest / Certificate of Marital Status".
Jeg er så forvirret over alt dette her. Min bank ville ikke hjælpe mig med de 57000kr. Og derfor, arbejder jeg extra hver dag, for at spare op til at min forlovede, kan komme på besøg her i DK. Og hvis jeg skal være helt ærlig: Ja, så er jeg ved at være slidt op. 1: fordi at jeg savner min forlovede som en sindssyg. 2: fordi at jeg arbejder mere end 310 timer om måneden. Jeg har intet liv.
Ingen grund til forvirring. Jeg foreslår igen at du vender dine spørgsmål med de to instanser - konsulatet og kontoret for vielser. Du kan snakke med konsulen, og din forlovede med vielseskontoret. Det kræver blot to opringninger. Held og lykke med det endnu engang :).

Besvar