Visum/FS

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Visum/FS

Indlæg af fundiver199 » 30.06.2010 10:56:04

vilfs skrev:Okay det vil sige FS bortfalder, når vi flytter til udlandet.
”Familiesammenføring” betyder bare, at en person (din kone) får en opholdstilladelse, som gives med det formål, at hun kan leve sammen med den person, som hun er i familie med (dig). Og ja en opholdstilladelse bortfalder normalt, hvis man forlader det land, hvor man har bosat sig, for at bosætte sig fast i et andet land. Så hvis man senere ønsker at bo i det pågældende land igen, så skal man normalt søge om en ny opholdstilladelse.
vilfs skrev:Hvis hun flytter med til udlandet, mister hun så også tilladelsen, når den er opnået via EU regler ? Dvs. så hun skal søge den samme EU-FS igen.
Ja et opholdskort efter EU-reglerne mistes også, hvis man forlader det land, hvor det er givet, for at bosætte sig fast i et andet. Hvis din kone har opholdskort efter EU-reglerne i Danmark, og I herefter ønsker at bo 9 måneder i Frankrig, så skal hun søge om et nyt opholdskort i Frankrig, og herefter om et nyt opholdskort i Danmark, når I flytter tilbage hertil. Og så videre.

Både efter danske regler og EU-regler må man være væk i op til 6 måneder om året, uden at opholdstilladelsen / opholdskortet mistes. Men jeg tror nok, at det skal forstås på den måde, at der skal være tale om fravær, hvor man ikke flytter sin folkeregisteradresse til et andet land og dermed stadig kan siges at have sin primære bopæl i Danmark.

Men jeg ved det ikke med sikkerhed, så måske er det teoretisk muligt, at din kone kan beholde en dansk opholdstilladelse, selvom I bor 3-6 måneder i Tyskland. Men da hun er meget bedre stillet efter EU-reglerne, så er der jo ingen særlige fordele forbundet med, at hun forsøger at beholde en evt. dansk opholdstilladelse.

Hun kan ikke have ophold i Danmark efter 2 regelsæt samtidig. Men hun kan godt søge om opholdskort ef-ter EU-reglerne, selvom hendes danske opholdstilladelse stadig er gyldig. Herefter bortfalder den danske opholdstilladelse så bare, når og hvis opholdskortet bevilges. Det er helt det samme, der sker, hvis en person har opholdstilladelse i Danmark som f.eks. studerende og ønsker at skifte til en opholdstilladelse som familiesammenført for at få flere rettigheder i Danmark.

vilfs

Indlæg af vilfs » 30.06.2010 11:06:22

Ja et opholdskort efter EU-reglerne mistes også, hvis man forlader det land, hvor det er givet, i mere end 6 måneder om året. Hvis din kone har opholdskort efter EU-reglerne i Danmark, og I herefter ønsker at bo 9 måneder i Frankrig, så skal hun søge om et nyt opholdskort i Frankrig, og herefter om et nyt opholdskort i Danmark, når I flytter tilbage hertil. Og så videre.
Hun får ophold her via EU regler. Vi ved endnu ikke om sønnen vil herop, det er kun hypotetisk. Derfor vil jeg gerne at hun bliver sikret med EU reglerne i første omgang.
HVIS så vi henter sønnen, kan det jo gøres på ca 3 måneder. Kan vi så gøre det uden at miste hendes opholdstilladelse ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.06.2010 11:56:16

Ja måske. Men hvis sønnen er berettiget til ophold efter EU-reglerne, fordi han har boet sammen med jer i Tyskland, så er din kone det jo også. Så spørgsmålet har alene en rent teoretisk interesse. Man kan jo ikke forestille sig, at sønnen får opholdskort og din kone får afslag på basis af det samme ophold i f.eks. Tyskland.

Og som skaanebo vist har været inde på, så kommer din kone under alle omstændigheder til at holde pause fra job, studie og offentlig finansieret danskundervisning i Danmark, medens I bor i Tyskland.

Så det er udelukkende et spørgsmål om, hvorvidt hun behøver udfylde en ny ansøgningsblanket eller ej, når I flytter tilbage til Danmark.

vilfs

Indlæg af vilfs » 30.06.2010 12:32:52

Super. Så er jeg vist snart nogenlunde med :P
Det hele skal så bare times, så det passer ind imellem danskmodulerne.

Tak tak tak.

Puha......

luffe20

Indlæg af luffe20 » 11.07.2010 12:10:34

jeg har nu fået en lejlighed i Tyskland og flytter ind d. 15 juli og har nu været igang med at udfylde ansøgningen om visum, men der er et spørgsmål vi er i tvivl om og det er noget med hvor langtid hun har tænkt sig at opholde sig... kan ses på dette link på side 4 øverst: http://www.toronto.diplo.de/Vertretung/ ... =Daten.pdf

vi er jo gift og det skulle jo gerne være evigt, så hvad er det korekte at skrive i det felt?

håber at der en nogle som har prøvet det før:)

Hilsen Luffe20

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.07.2010 12:41:58

Du skal opfatte det på den måde, at der spørges om, hvilken periode din kone søger om visum for, og visum kan som bekendt højest udstedes for 90 dage. Så med mindre der er en særlig grund til andet, så skal din kone naturligvis søge for 90 dage. Emnet er bl.a. diskuteret sidst i tråden "lejekontrakt på skatteverket".

luffe20

Indlæg af luffe20 » 11.07.2010 14:01:57

hvad sker der så når de 90 dage er gået?

Skal vi så søge om forlængelse hver gang der er gået 90 dage året rundt eller hvordan hænger der sammen?

Planen er at vi ville rejst til Danmark senere og udnytte EU reglerne...

luffe20

Indlæg af luffe20 » 11.07.2010 15:02:23

Det skulle være den rigtige, for jeg har skrevet til den tyske ambassade og de sendte dette link:

http://www.toronto.diplo.de/Vertretung/ ... pouse.html

Så jeg går ud fra at det er det rigtige, men man kan jo aldrig vide...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.07.2010 15:41:55

Ja du har ret. Det står sådan set direkte på hjemmesiden, at de tyske myndigheder - i strid med alle regler - mener at en visumpligtig 3. lands borger, som vil slutte sig til sin EU-ægtefælle, skal søge om opholdstilladelse allerede inden sin indrejse i Tyskland.

http://www.toronto.diplo.de/Vertretung/ ... pouse.html

Så det er helt korrekt, at din kone skal udfylde den blanket, foruden de andre blanketter, som der er linket til nederst i teksten. Og da der altså er tale om, at hun søger opholdskort og ikke visum - selvom tyskerne underligt nok kalder det for "visum" - så vil det naturligvis være mest korrekt at skrive, at varigheden af det planlagte ophold er "permanent".

Til tyskernes ros skal så siges, at de faktisk lover at behandle en sådan ansøgning på 10 arbejdsdage, og hvis de overholder det, så er det jo kun en forenkling af proceduren, at man kan nøjes med at søge en gang i stedet for to.

Men hvis din kone er canadisk statsborger, så er hun jo visumfri og kan derfor bare rejse til Tyskland og søge om sit opholdskort der. Det står også på ambassadens hjemmeside.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.07.2010 15:51:23

Hvis I alligevel vil insistere på, at de tyske myndigheder skal udstyre din kone med et almindeligt visum, og at ansøgningen om opholdskort skal behandles efter hendes indrejse i Tyskland, så kan du finde ansøgningsblanketten her:

http://www.toronto.diplo.de/Vertretung/ ... =Daten.pdf

Og det kunne da være interessant at høre konsulens forklaring på, hvorfor man i rubrik 34 og 35 kan angive, at man er i familie med en EU-borger, når familiemedlemmer til EU-borgere efter hans opfattelse slet ikke kan bruge denne ansøgningsblanket men i stedet skal søge om et opholdskort med det samme :wink:

luffe20

Indlæg af luffe20 » 11.07.2010 16:42:24

Ja men så er vi på rette spor..

min kone er thailandsk statsborger, men har haft arbejds visum i canada siden november 2009, så vi bliver nødt til at søge inden at hun kan komme..

Men hvis behandlings tiden er nede på 10 arbejdsdage, så betyder det heller ikke så meget:)

Det ville være rart, hvis det kunne gå lige så stærkt, når man søger i Danmark:)

Jeg har sendt 3 mail til us siden maj månede, med nogle spørgsmål og de har stadig ikke svaret tilbage:( så tænker jeg på, hvad mine skatte kroner egentligt går til, når man ikke kan få hjælp fra det offentlige, når man har brug for det... det er lige en sag for Ekstrabladet:)

Jeg takker fundiver199 mange gange for hjælpen, og vender tilbage når der er nyt i sagen:)

vilfs

Indlæg af vilfs » 12.07.2010 06:58:22

luffe20 skrev:Jeg har sendt 3 mail til us siden maj månede, med nogle spørgsmål og de har stadig ikke svaret tilbage:( så tænker jeg på, hvad mine skatte kroner egentligt går til, når man ikke kan få hjælp fra det offentlige, når man har brug for det... det er lige en sag for Ekstrabladet:)
Ring til dem! De svarer forholdsvis hurtigt og er ret flinke at snakke med. De behøver ikke dit navn eller sagsnummer for at hjælpe med spørgsmål.

luffe20

Indlæg af luffe20 » 23.08.2010 16:11:13

Det skal lige siges at det tyske generalkonsulat i Toronto ikke er lette at forstå... ifølge deres hjemmeside: http://www.toronto.diplo.de/Vertretung/ ... pouse.html tager det 10 arbejdsdage at få opholdstilladelse og visum, men nu har min kone lige været der idag og det tager 12 uger ligesom alle andre steder...
Men hvorfor skriver de det så på deres hjemmeside??

Jeg har skrevet flere gange om det er rigtigt at det kun tager 10 dage, men de har aldrig svaret tilbage og nu har jeg lige skrevet til dem igen og brokket mig over deres hjemmeside og bedt dem om at svare tilbage på min mail...

Besvar