Jeg er lever sammen med min Filippinske kone her i DK. Min kone har 2 børn som stadig bor på Filippinerne, men vi planlægger at få dem herop i starten af næste år.
Vil vil søge om familiesammenføring til børnene her i løbet af efteråret.
Hvis det ellers bliver godkendt rejser min kone ned og henter dem, men skal de så søge om visum for at rejse herop eller kan de bare hente rejsetilladelsen på ambasadden, når de nu har fået opholdstilladelse her i DK.
Et andet spørgsmål.: Min kones sag er endu ikke færdigbehandlet, men vi har fået brev fra US at hun får opholdstilladelsen så fremt vi stiller bankgaranti. Det har vi så gjort og fået brev fra kommunen at de har accepteret garantien. Skal vi så stadig ind og ha et nyt stykke papir fra politiet, hvor der står at hun må være her på processuenelt ophold, da det nuværende snart udløber, eller er det ligemeget når vi nu ved at vi får opholdstilladelsen.
På forhånd tak
Hvordan foregår det?
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Hvordan foregår det?
Når I har på skrift, at kommunen har godtaget sikkerhedsstillelsen, behøver I ikke foretage jer yderligere. Det er et spørgsmål om dage, før det eftertragtede brev fra Udlændingeservice dumper ind ad døren.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Re: Hvordan foregår det?
En opholdstilladelse fritager naturligvis indehaveren for et evt. visumkrav, som normalt gælder for personer med hans/hendes nationalitet, da opholdstilladelsen jo viser, at vedkommende har fast bopæl i Danmark.
Så nej, børnene skal ikke bruge et visum for at rejse til Danmark, hvis de først har fået en opholdstilladelse og har hentet denne på den norske ambassade i Manila. Og din kone skal heller ikke bruge et visum for at rejse tilbage til Danmark, hvis I har været på ferie på Filippinerne eller Cuba eller et andet sted uden for landets grænser.
Men hvis I gerne vil have børnene hurtigere hertil, så kan I vælge at gøre det på samme måde, som I har gjort med din kone. D.v.s. starte med at lade dem rejse hertil på visum og så aflevere ansøgningen om opholdstilladelse i Danmark, således at de kan tilbringe ventetiden her. Men de kan naturligvis ikke starte i skole m.m., før de har fået opholdstilladelsen.
Så nej, børnene skal ikke bruge et visum for at rejse til Danmark, hvis de først har fået en opholdstilladelse og har hentet denne på den norske ambassade i Manila. Og din kone skal heller ikke bruge et visum for at rejse tilbage til Danmark, hvis I har været på ferie på Filippinerne eller Cuba eller et andet sted uden for landets grænser.
Men hvis I gerne vil have børnene hurtigere hertil, så kan I vælge at gøre det på samme måde, som I har gjort med din kone. D.v.s. starte med at lade dem rejse hertil på visum og så aflevere ansøgningen om opholdstilladelse i Danmark, således at de kan tilbringe ventetiden her. Men de kan naturligvis ikke starte i skole m.m., før de har fået opholdstilladelsen.