afslag på visum til min kæreste fra Ghana

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: afslag på visum til min kæreste fra Ghana

Indlæg af fundiver199 » 08.07.2010 15:02:06

Du skriver, at du har sendt en email til ambassaden. I så fald må du nok vente, til du enten har fået et svar på den email, eller de 60 dage er gået, før du kan foretage dig yderligere. Hvis vi antager, at ambassaden hverken har udstedt et visum eller svaret på din email, når de 60 dage er gået, så kan du gøre et af følgende:

1) skrive til ambassaden igen, gøre dem opmærksom på de nye regler, og bede om en forklaring på, hvorfor de ikke har fulgt disse regler i din kones sag. I et sådant brev vil det også være helt rimeligt at gøre opmærksom på, at såfremt ambassaden ikke har afgjort din kones visumansøgning inden for de næste 5 dage, så vil du desværre se dig nødsaget til at:

2) sende en skriftlig klage til Udenrigsministeriet over, at en dansk ambassade ikke har overholdt den tidsfrist, som er angivet i det nye visumkodeks.

Hvis du gerne vil have hjælp til at kommunikere med ambassade eller Udenrigsministerium, eller have nogen til at læse korrektur på det, du selv har skrevet, så skriv til ÆUG`s rådgivning:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

babwe

Indlæg af babwe » 18.07.2010 10:02:23

noget jeg ikke ka finde ud af,
ska min kone fra Ghana ha transit Visa i England hvis hun har et Scengen Visa.
Har fundet ud af at vi kan spare mange penge ved at hun flyver med BA

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2010 10:17:12

Det kan du finde ud af, hvis du besøger en britisk ambassades hjemmeside eller måske det britiske udenrigsministeriums hjemmeside. Nogle nationaliteter skal bruge transitvisum til UK, også selvom de ikke forlader lufthavnen, andre skal ikke. Det afhænger sikkert bl.a. af, hvor bekymrede briterne er for, at en person fra det pågældene land skal søge om asyl.

babwe

Indlæg af babwe » 18.07.2010 10:36:28

tak for hurtigt svar
det ser ud til hun ska have det
det er da bare en pengemaskine det hele

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2010 11:47:47

Prøv at lave nogle søgninger på www.momondo.com på forskellige rejsedatoer. Der er masser af selskaber, som flyver hertil via andre schengenlufthavne, og at BA skulle være billigst, det kan vist kun hænge sammen med de datoer, du har valgt. Da jeg søgte på nogle tilfældige datoer, var BA mere end 2.000 DKK dyrere end det billigste alternativ.

Hvis det ikke er meningen, at din kone skal benytte sig af hjemrejsen, så kan denne jo helt frit flyttes frem og tilbage inden for de max 90 dage, som hun har søgt visum til. Det afkorter bare den tid, som hun har til at søge opholdkort, hvis hun vælger en rejse på mindre end 90 dage. Men det er vel også ligegyldigt, hvis boligen i Sverige står klar allerede?

Som tommelfingerregel får man de billigste flybilletter ved at holde sig uden for den europæiske sommerferie samt juleferien.

Du kan også "lege" med at ændre ankomstlufthavnen i Schengen, det kan der også nogle gange være flere tusinde kroner at spare ved. Men rejseomkostningerne fra den pågældende lufthavn til din bolig (i Sydsverige?) skal naturligvis også regnes med.

Personligt ville jeg godt nok ikke gide ligge og bøvle med, at min partner skulle flyve hertil via en lufthavn, hvortil han eller hun skal have transitvisum. Der er da papirarbejde nok i forvejen, og som sagt må der være andre muligheder.

babwe

Indlæg af babwe » 28.07.2010 20:23:33

Syntes det er noget rigtigt svineri, send denne mail til Ambasaden i Ghana
Dear Sir/Madam
Regarding the visa wish we applied for 13 th May 2010 at your Embassy in Accra
RefNo DNK 0846507,
we are extremly concerned about the long wait for this 90 days visa for my wife
Elizabeth Agordo, we are looking forward to that you will look into this case as
NOW a matter of urgency
får så dette svar idag på en sag der har kørt næsten 3 måneder for at få min kone på besøg
The application has not been sent due to a very huge backlog in the visa section.
We will send the application to Danish Immigration Service as soon as possible as urgent.
We are sorry for the inconvenience caused.
It is not possible to make a decision in Accra due to the fact that the applicant has been refused before.
I will call Danish Immigration Service and ask if it is possible to grant a visa considering the circumstances.
You will hear from us tomorrow.
Best regards,
Det er sørgeligt den måde tingene sker på

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2010 21:28:10

Ja desværre fungerer tingene ikke altid lige godt rundt omkring på ambassader i de lande, hvor Danmark ikke har nogen videre handelsinteresser. Men i det mindste har du da fået et ærligt svar fra dem, og det synes jeg trods alt man skal anerkende.

For hovedproblemet er jo nok, at der kun bliver afsat 2 kokosnødder og 1 banan på Udenrigsministeriets årlige budget til at drive ambassaden i Accra, da det jo "ikke er et vigtigt land".

Hvis du er utilfreds med den service, som der bliver ydet på en ambassade, er det det danske udenrigsministerium, som du skal kontakte.

babwe

Indlæg af babwe » 09.08.2010 10:22:52

Ja nu er tiden inde til at klage har ikke fået noget svar, en ting undre mig. Når jeg ringer til US her i Danmark, kender de selvfølgelig sagen, men siger fordig den ligger på Amb i Ghana, så ka de ikke gøre noget, men ka kun råde mig til at skrive dertil, de skulle da kunne ligge lidt press på amb i ghana

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.08.2010 10:43:58

Det er nok fordi, Udlændingeservice hører under Integrationsministeriet, og ambassaden hører under Udenrigsministeriet, så det er sådan set Udenrigsministeriet, du skal klage til, hvis du vil have nogen til at skride ind over for ambassaden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.08.2010 11:43:26

Ja du må skrive til Udenrigsministeriet og bede dem om at tage affære i sagen. Du kan bruge nedenstående som skabelon, og du må meget gerne offentliggøre deres svar her i forum.

”Kære Udenrigsministerium

Jeg skriver til jer, fordi min kæreste (navn) den (dato) søgte om et visum til at besøge mig her i Danmark på den danske ambassade i Accra. Ifølge det nye schengenkodeks, som trådte i kraft 5. april 2010, skal alle ansøgninger om schengenvisum afgøres i løbet af 15 dage. Hvis der er behov for at indhente supplerende oplysninger, kan denne periode dog udvides til 30 eller i helt særlige tilfælde 60 dage. Behandlingen af min kærestes visumansøgning har nu taget (antal) dage, hvorfor schengenkodekset ikke er overholdt. Ifølge oplysninger fra både ambassaden i Accra og Udlændingeservice ligger visumansøgningen stadig hos ambassaden i Accra.

Jeg skal derfor bede jer om at indskærpe over for den danske ambassade i Accra, at de skal overholde reglerne i schengenkodekset omkring maksimale sagsbehandlingstider for visum. I må bede ambassaden om øjeblikkeligt at udstede et visum til min kæreste, eller alternativt sende hendes visumansøgning videre til Udlændingeservice, så de kan foretage en hastebehandling af den. Jeg har flere gange kontaktet ambassaden og bedt dem om at tage affære i denne sag, men det har desværre ikke medført noget resultat. Min korrespondence med ambassaden i Accra er vedhæftet til orientering.

Jeg ser frem til at få bekræftet, at I har taget affære i denne sag, og til at høre, hvornår min kæreste kan forvente at få et svar på sin visumansøgning. På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh. (navn og underskrift)”

babwe

Indlæg af babwe » 20.08.2010 11:31:50

Ja så langt om længe fik jeg visa til min kone
Men kun efter jeg havde skrevet til Udenrigsministeriet og skrevet det samme brev til Amb I Ghana, inden for 3 dage efter dette fik hun så endlig beskeden om at hun havde fået visa til Danmark

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.08.2010 11:44:28

Det var godt, at det endelig lykkedes, og jeg er sikker på, at det var brevet til Udenrigsministeriet, der fik sat fut i ambassaden.

Coper

Indlæg af Coper » 20.08.2010 13:20:16

Tillykke med Visa'et

Men hvor er det en trist behandling at få...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.08.2010 13:54:54

Ja det er helt utroligt, at det trods schengenkodeks og det hele kan tage 3½ måned for en dansk ambassade at behandle en ansøgning om visum fra en person, som er gift med en dansker. Det burde jo være lige-ud-af-landevejen og kunne behandles på 15 dage, med mindre der mangler papirer eller oplysninger i sagen.

Men godt at sagen omsider gik i orden, især fordi parret jo også blev forsinkede p.g.a. afslaget på den første visumansøgning, som skyldtes, at de ikke havde set hinanden i 12 måneder.

Hvilket jo i øvrigt også er næstens kafkask i sig selv. "I har ikke haft råd til at rejse, så I kunne se hinanden, så nu hvor I omsider har fået sparet op til billetten, så må I i hvert fald ikke mødes her i Danmark".

Regler for reglernes egen skyld, det er hvad det er, og endnu et konkret eksempel på, hvorfor Danmark har brug for en ny udlændingepolitik.

babwe

Indlæg af babwe » 26.09.2010 18:57:25

nu ska i hører en god dårlig historie min kone fik som sagt sit visa, skulle i dag den 26 været fløjet fra ghana over brussel også københavn, men desværre har AMB i ghana issued hendes visa tll den 27th idag er det den 26th så hun blev stoppet ved boarding og fortalt at hun ikke kunne flyve idag men først imorgen, lyder meget mærkeligt da hun ikke er i EU før den 27th, gad vide hvor meget vores ambasader ka slippe af med nu ska jeg betale 50 euro for at skifte flyvedato, det ka da kun være ambasadens skyld, de skulle ha lov til at betale de 50 euro, men håber da nu hun ka få lov at flyve imorgen

Besvar