sammenføre i tyskland eller sverige?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mgj

Re: sammenføre i tyskland eller sverige?

Indlæg af mgj » 02.07.2010 21:40:15

hej igen

det jeg ved nu

jeg kan får fuld su og gave penge optil 54000 kr om året

jeg kan bo i sverige og studere i dk

jeg kan sammenføre min mand efter eu regler fordi jeg er dansk statsborger

jeg skal have 6000 sek efter alt udgifter

har jeg forstået rigitg

hvad med boligstørrelse i sverige er der krav på noget

kan du fortælle mig hvordan jeg skal begynde med for at kunne sammenføre min mand hvad skal jeg gøre føsrt ovs jeg er så taknemmelig for jeres troværdig hjælp tusind tak jeg venter på svar tak :D :D

mvh

marianne

mgj

Indlæg af mgj » 02.07.2010 22:29:01

HEJ JEG HAR ET ANDET spørgsmål

hvis man bor i sverige som grænsegænger hvordan forstås det

mvh

marianne :D

mgj

Indlæg af mgj » 02.07.2010 22:35:32

hej igen jeg kom i tanke om at der står et sted at man skal være 18 måneder sammen før at man kan blive sammenført i sverige har jeg misforstået noget vi blev gift i juni 2010

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.07.2010 06:16:07

@ mgj: de 18 måneder er hvis man IKKE er gift, men kun bor sammen. Er man gift kan man søge så snart blækket er tørt på vielsesattesten :wink:

Du kan læse her, hvad der gælder hvis du bor i Sverige og arbejder mindst 9 timer/uge i DK: http://www.seasonalwork.dk/ooizzCMS/DA/ ... segaengere

Hvis du ikke arbejder ved siden af studierne, gælder grænsegængerreglerne ikke for dig.

Hvis du søger fs efter EU-reglerne, er det eneste krav til din bolig at du og din mand kan blive registreret på adressen. Det vil i praksis sige, at du skal have en lejekontrakt du kan vise dem på skatteverket, når du går hen for at blive registreret.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.07.2010 06:22:44

Det, du har fået af din far må være arveforskud. Han må give dig 58.700 kr i 2010, uden at der skal betales arveafgift. Se på http://www.tax.dk/pjecer/gaveafgift.htm

Du kan altså roligt tage imod de penge og oplyse dem som formue.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2010 08:20:57

Hvis økonomisk støtte fra forældre skal bruges til at opfylde kravet om "tilstrækkelige midler", så skal der laves en kontrakt mellem forældre og barn, hvor der står, at forældrene forpligter sig til at støtte med det og det beløb, ikke bare en gang men i al den tid, barnet bor i det andet EU-land.

I modsat fald er pengene bare at betragte som formue, d.v.s. så skal de stå på barnets konto, allerede når der søges opholdskort, for overhovedet at tælle med.

Det kan anbefales, at mgj sørger for at supplere sin SU med SU-lån og evt. et lille fritidsjob, inden manden søger om opholdskort, således at forældrene ikke behøver at forpligte sig til at forsørge hende og manden til evig tid.

Denne forpligtelse er det måske ikke noget stort problem, at de påtager sig i Sverige, hvis parret kun skal bo der i 3-4 måneder. Men forsørgelseskravet skal jo også opfyldes i Danmark, når parret flytter videre hertil, og her er en SU heller ikke nok. Det er SU + SU-lån + nogle få timers erhvervsarbejde om ugen derimod, da den laveste sociale ydelse i Danmark er starthjælp, som for et gift par udgør knap 10.000 om måneden før skat.

En studerende må vel altid kunne få et job som kassedame om lørdagen eller noget lignende, og jeg kan ærlig talt slet ikke forstå, at nogle studerende kan finde på at søge om opholdskort til deres ægtefæller uden at have det.

mgj

Indlæg af mgj » 03.07.2010 12:36:21

hej fundiver199 & co

min far vil kun hjælpe mig månedeligt med et vis beløb ved siden af min su så jeg kan klare mig rent økonomisk indtil jeg finder mig et arbejde. :)

hvad mener du med : jeg kan ærlig talt slet ikke forstå, at nogle studerende kan finde på at søge om opholdskort til deres ægtefæller uden at have det.

hvad er en opholdskort skal jeg først have den siger du ?

kære fundiver199 kan du hjælpe mig helt præcis med at fortælle mig hvad jeg skal gøre for at få min mand sammenføret til sverige sådan i rigtig rækkefølge så jeg går der rigtig please please please :D :D

venligst hilsern

Marianne 22 år

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2010 12:42:13

mgj skrev:hvad mener du med : jeg kan ærlig talt slet ikke forstå, at nogle studerende kan finde på at søge om opholdskort til deres ægtefæller uden at have det.
Jeg beklager den upræcise formulering. Ordet "det" henfører til et fritidsjob ved siden af studiet. Hvad jeg mener er altså: "jeg kan ærlig talt slet ikke forstå, at nogle studerende kan finde på at søge opholdskort til deres ægtefæller uden at have et fritidsjob ved siden af studiet."
mgj skrev:kære fundiver199 kan du hjælpe mig helt præcis med at fortælle mig hvad jeg skal gøre for at få min mand sammenføret til sverige sådan i rigtig rækkefølge så jeg går der rigtig please please please :D :D
1) Find et fritidsjob, som du kan passe ved siden af studiet

2) Søg om SU-lån

3) Find et sted at bo i Sverige

4) Bed din mand om at søge om visum

mgj

Indlæg af mgj » 03.07.2010 12:51:45

hej igen

tusind tak for din råd og hjælp efter din vurdering er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

mvh

marianne

mgj

Indlæg af mgj » 04.07.2010 08:36:08

hej fundiver199

når han har søgt visum og har fået det og er kommet til sverige

hvad skal vi gøre så hvor skal vi gå hen ?

kan det nås at få opholdskort i den tid han har visum?

og hvor lang tid er den opholdskort gyldig når det er efter eu regler?

mvh

marianne

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.07.2010 08:39:12

Et opholdskort gælder nornalt i 5 år, hvorefter det kan gøres permanent. Hvorfor læser du ikke de vejledninger, der henvises til her på forum? Fx her:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/fakta/euregler

mgj

Indlæg af mgj » 04.07.2010 08:49:25

hej igen

undskyld jeg har læst det men der står ikke nogen steder det med 5 år om eu regler når jeg går ind læs her :

Mange tror, at den efterhånden meget kendte Sverigesløsning (dvs. at man flytter til Sverige) er mulig på grund af lempelige svenske regler, men det er en misforståelse. Det afgørende er EU/EØS-reglerne om unionsborgernes frie bevægelighed.

Når du som unionsborger (statsborger i et EU/EØS-land eller Schweiz) flytter til et andet EU/EØS-land end det, hvor du er statsborger, er du omfattet af EU/EØS-reglerne. Disse giver dig lov til at medbringe din ægtefælle eller partner samt dennes eventuelle børn under 21 år uanset deres statsborgerskab.

Reglerne betyder, at du som unionsborger frit kan bosætte dig i et hvilket som helst andet EU/EØS-land end dit eget, forudsat at du enten finder et job i det land, hvor du ønsker at bosætte dig, eller på anden vis råder over tilstrækkelige midler til at forsørge dig selv og dine familiemedlemmer. F.eks. fordi du har et job i et naboland eller modtager pension, uddannelsesstøtte eller dagpenge fra det land, hvor du er statsborger.

Når du har boet en periode i et andet EU/EØS-land end det, hvor du selv er statsborger, har du også ret til at tage din familie med dig, hvis du flytter tilbage til dit eget land. Altså f.eks. til Danmark, hvis du er dansk statsborger.

Der er ingen faste grænser for, hvor længe du skal have boet i et andet EU/EØS-land, før du har ret til at tage din familie med dig, når du flytter tilbage til Danmark. Men som udgangspunkt kan du regne med, at 10 uger er tilstrækkeligt, hvis din flytning til det andet EU/EØS-land vel at mærke er en realitet og du har "etableret din tilværelse" i det pågældende land.

Du kan her læse de danske myndigheders beskrivelse af muligheden for, at danske statsborgere kan tage deres familie med sig til Danmark efter EU/EØS-reglerne:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... eu-retten/

Du kan her downloade en foreløbig udgave af en vejledning, som Dansk Racediskriminationscenter har lavet om EU/EØS-reglerne:

http://www.drcenter.dk/html/publikation ... ningen.pdf

På de følgende to links kan du læse mere om EU-reglerne (på mange sprog) og søge om juridisk rådgivning om EU-reglerne.

www.ec.europa.eu/youreurope/
www.ec.europa.eu/citizensrights/

Her kan du downloade Migrationsverkets rapport Bro, Bostad, Bil & Kärlek om flyttestrømmen fra Danmark til Skåne, fra Februar 2006: http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... _Feb06.pdf

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.07.2010 08:57:59

Det står endda sort på hvidt i den vejledning, der linkes til på Dokumentations- og rådgivningscenteret om racediskrimination:

"På Migrationsverket får din ægtefælle en 5 års arbejds- og
opholdstilladelse, hvis I kan forevise:
Dit svenske personnummer og dokumentation for bopæl i
Sverige (købskontrakt eller lejekontakt).
Vielsesattest.
Dokumentation for at du kan forsøge dig selv og din
ægtefælle. Dette kan f.eks. gøres ved at fremvise de sidste 3
lønsedler eller en ansættelseskontrakt.
Din ægtefælles og dit eget pas.
2 pas foto af din ægtefælle."

http://www.drcenter.dk/html/publikation ... ningen.pdf

Men vejledningen er naturligvis på 32 sider, så du skal bruge lidt tid på sætte dig lidt ind i sagerne. Det skal du nu under alle omstændigheder, hvis du vil flytte til Sverige eller Tyskland!

Det eneste, jeg umiddelbart kan se, der ikke længere er korrekt i vejledningen, er oplysningen om, at man skal have et internordisk flyttebevis fra sin danske kommune. Det er forlængst afskaffet.

mgj

Indlæg af mgj » 04.07.2010 09:07:19

hej

undskyld jeg beder om din tålmodighed :D

jeg blev lidt forvirret her står der

Dokumentation for at du kan forsøge dig selv og din
ægtefælle. Dette kan f.eks. gøres ved at fremvise de sidste 3
lønsedler eller en ansættelseskontrakt.

jeg har ingen indtægt bortset fra su og det gave som min far vil give mig om måned den erklæring han vil lave at han støtter mig i x antal kroner i måned hvem skal lave den erklæring for at den er godkendt af svenske stat kan det være via advokat eller min fars revisor eller min fars bank ?

mvh

marianne

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.07.2010 09:10:14

Det er nok med din fars håndskrevne kragetær. Men umiddelbart ville jeg synes, det ville være en bedre og mere ligetil løsning, hvis din far blot satte 58.000 DKK ind på din konto, da du dermed vil være formuende og dermed ikke risikerer en lang sagsbehandling hos Migrationsverket. Den anden løsning med et garantibrev kan blive lidt mere besværligt og dermed give en mere tidskrævende sagsbehandling.

Besvar