Kære allesammen
Er det korrekt forstået, at hvis man kan leje et enkelt værelse (uanset størrelse), f.eks. hos en person som har en ejerlejlighed, på en tidsubestemt kontrakt, så lever man op til boligkravet i forbindelse med en ægtefællesammenføring?
Jeg er i den situation at jeg ikke lever op til boligkravet fordi jeg bor i en lejlighed der er "fremlejet permanent" (ja jeg ved godt man strengt taget ikke "kan" det). Men det er en meget fin lejlighed som jeg har boet i i flere år, men ikke godt nok for Udlændingeservice.
At leje et værelse et sted, til mig og min kone, ville vel løse problemet?
I så fald, vil jeg behøve at have folkeregisteradresse på det lejede værelse?
--
Og hvornår træder denne "indvandringsprøve" i kraft? Og hvad sker der hvis man ikke består?
Jeg er begyndt at overveje om jeg overhovedet har lyst til at bo i Danmark...
Held og lykke til jer allesammen.
KH
Boligkrav & værelse / Indvandringsprøve
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Boligkrav & værelse / Indvandringsprøve
Nej, det passer ikke. Læs på nyidanmark.dk: "At råde over egen bolig betyder, at referencen skal have en bolig, som han eller hun er ejer, lejer, andelshaver, anpartshaver eller lignende af. Er der tale om en lejebolig, skal lejemålet være tidsubegrænset eller være på mindst 3 år fra den dato, hvor ansøgningen bliver indgivet. Fremleje af en bolig opfylder ikke boligkravet.
Boligen skal have en rimelig størrelse. Det vil sige, at når familiesammenføringen er gennemført:
må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen, eller
skal boligens areal være på mindst 20 m2 pr. person."
Du skal naturligvis have folkeregisteradresse der, hvor i søger om at komme til at bo sammen.
Hvis din udlejer ikke ejer din nuværende bolig men er selv lejer, så har du et problem, da i så har et ulovligt arrangement, da man ikke lovligt kan lave en fremlejekontrakt, der gælder mere end 2 år frem i tiden. Hvis din udlejer derimod selv ejer boligen, så kan i lave en tidsbegrænset kontrakt på mere end 2 år, og det er IKKE fremleje i lovens forstand, men almindelig leje.
Boligen skal have en rimelig størrelse. Det vil sige, at når familiesammenføringen er gennemført:
må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen, eller
skal boligens areal være på mindst 20 m2 pr. person."
Du skal naturligvis have folkeregisteradresse der, hvor i søger om at komme til at bo sammen.
Hvis din udlejer ikke ejer din nuværende bolig men er selv lejer, så har du et problem, da i så har et ulovligt arrangement, da man ikke lovligt kan lave en fremlejekontrakt, der gælder mere end 2 år frem i tiden. Hvis din udlejer derimod selv ejer boligen, så kan i lave en tidsbegrænset kontrakt på mere end 2 år, og det er IKKE fremleje i lovens forstand, men almindelig leje.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Re: Boligkrav & værelse / Indvandringsprøve
Indvandringsprøven forventes at træde i kraft ”i løbet af 2010”. Det er desværre alt, hvad vi ved på nuværende tidspunkt ud over, at lederen for det center i Brøndby, hvor prøven skal afholdes, ifølge jobopslaget havde sin første arbejdsdag 1. maj 2010.
Det burde i princippet være ok i.f.m. boligkravet at leje et enkelt værelse i en ejerbolig, da der ikke er noget krav om, at den bolig, man råder over, skal indeholde køkken eller bad. Men der skal være tale om en lejekontrakt af mindst 3 års varighed, og en sådan kontrakt er de færreste boligejere villige til at udstede, da le-jeren ifølge lejeloven vinder hævd på at blive i boligen resten af sit liv, hvis hun bor der i mere end 2 år.
Til gengæld er det, som mh skriver, ikke muligt at leje et værelse i en lejebolig, da dette vil være en fremle-je, og fremleje opfylder ikke boligkravet.
Hvis du synes, at de danske krav og regler om familiesammenføring er for bøvlede, så overvej ”EU-løsningen” i stedet. Se forum ”EU-regler” samt ”jeg vil…. flytte til Sverige/Schlesvig”. Fordele og ulemper ved at søge efter EU-reglerne er også beskrevet under ”jeg vil…. familiesammenføres”.
Det burde i princippet være ok i.f.m. boligkravet at leje et enkelt værelse i en ejerbolig, da der ikke er noget krav om, at den bolig, man råder over, skal indeholde køkken eller bad. Men der skal være tale om en lejekontrakt af mindst 3 års varighed, og en sådan kontrakt er de færreste boligejere villige til at udstede, da le-jeren ifølge lejeloven vinder hævd på at blive i boligen resten af sit liv, hvis hun bor der i mere end 2 år.
Til gengæld er det, som mh skriver, ikke muligt at leje et værelse i en lejebolig, da dette vil være en fremle-je, og fremleje opfylder ikke boligkravet.
Hvis du synes, at de danske krav og regler om familiesammenføring er for bøvlede, så overvej ”EU-løsningen” i stedet. Se forum ”EU-regler” samt ”jeg vil…. flytte til Sverige/Schlesvig”. Fordele og ulemper ved at søge efter EU-reglerne er også beskrevet under ”jeg vil…. familiesammenføres”.