lejekontrakt på skatteverket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

kadar

Re: lejekontrakt på skatteverket

Indlæg af kadar » 28.06.2010 11:32:09

Jeg har været på skatteverket idag for at blive folkebogført. Jeg havde en lejekontrakt med men de sagde at det er ikke nødvendigt at vise den. Han har ikke engang kigede på den. Er der noget galt eller er det bare sådan.

Manden sagde også at det tager ca. 2 til 3 uge for at få en personnummer. Jeg synes at det er langt tid. Jeg rejser om 3 uge og jeg bange for at jeg ikke kan nå at for personnummer og personbevis.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.06.2010 11:53:47

Somme tider beder de om at se lejekontrakt, somme tider gør de det ikke. Det afhænger altid af et konkret skøn, fx hvis man får mistanke om en såkaldt spøgelsesflytning, hvor folk flytter på papiret uden tilladelse fra den, de flytter ind hos.

Det kan sagtens tage 2 uger at få et personnr. tilsendt, og her i sommerferien går det nok heller ikke så hurtigt, da mange medarbejdere også gerne vil have ferie. Du kan altid kontakte Skatteverket efter et par uger, hvis du ikke har modtaget dit personnr. og høre, om du mon ikke kan få det til den tid.

kadar

Indlæg af kadar » 28.06.2010 13:50:56

Tak Skaanebo

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 28.06.2010 16:03:55

Jeg har også lige været på skatteverket idag og få mig folkebogført der var en rubrik om jeg var gift det skrev jeg selvfølgelig ja til og om jeg senere havde planlagt at få min mand med og det skrev jeg også nej til han sagde manden at det ik er noget problem hvis jeg besliutter senere at det vil jeg gerne, nogle der ved det?

han sagde til mig det ville tage 4- 5 uger at få det da der er mange der gør det nu og det er sommer.
Det er jeg godt nok lidt ked a da jeg ikke regnede med der gik ret længe og jeg så ku rejse ned til min mand :( Håber der er nogle der kan gve mig positiv nyt ved at skrive de næsten lige har været derovre og de allerede har fået kortet på trods a de sagde der gik så lang tid:( Det bare så ærgeligt for min mand kan ikke søge visum før jeg har fået det kort vel?????

HÅBER DER ER EN CHANCE FOR HAN KAN SØGE ALLIGEVEL PÅ EN ELLER ANDEN MåDE :(

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.06.2010 16:29:22

Ventetiden afhænger jo også af, hvor du folkeregistrerer dig henne. Der er nok mere travlt i Malmö end i Ystad. Og ellers må du jo bare rykke lidt i Skatteverket, hvis du ikke har hørt noget om 2 uger. For din mand kan ganske rigtigt intet gøre, førend du får dit personnr.

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 28.06.2010 16:52:45

hej.
Jeg hopper os lige ind her med et spørgsmål. Jeg så at der bliver spurgt ind til om man er gift og har tænkt sig at tage sin ægtefælle med.
Er man ikke bare ærlig her og skriver ja til at man vil tage sin ægtefælle med- eller kan det volde problemer?

Jeg har ikke set formularen hos skatteverket endnu, men man skal vel bare være ærlig i sine intentioner ikke?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.06.2010 17:00:44

Så vidt jeg ved, er det fuldstændig ligegyldigt, hvad du skriver i den rubrik. Men hvis din ægtefælle står ved siden af dig, når blanketten udfyldes, giver det jo lidt sig selv, og så får din ægtefælle et svensk personnr. samtidig med dig.

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 28.06.2010 21:16:18

Skaanebo.

Nej jeg mener nu rejser min kone jo højst sandsyneligt "hjem" til Iran på søndag, da jeg ikke regner med at der sker det store i vores klage sag hos integrations ministeriet eller at jeg når at finde en lejlighed i sverige inden søndag.

Men i august hvis jeg får den lejlighed som jeg håber meget på, tager jeg til skatteverket, og når jeg skal folkebogføres, hvis det spørgsmål dukker op eller står i en rubrik. Kan jeg så godt stadig skrive at min kone tilslutter mig senere?

Mvh H

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.06.2010 21:20:18

Ja, det er der jo ikke noget ulovligt i, hvis du skriver nej, kunne det jo udlægges som, at I lever adskilt eller er ved at blive separeret.

Nesko

Indlæg af Nesko » 04.07.2010 20:51:10

Hej,

Er der måske nogen som har haft erfaringer med at migrationsverket muligvis kan undersøge om man bor på en adresse med tilladelse fra boligforeningen når der er tale om udlejning af en købs bolig eller er det fint nok med at fremvise en lejekontrakt mellem mig og ejeren af lejligeheden?
Udlejeren er nemlig lidt nervøs for at det kan give problemer hvis han ikke går over foreningen uden deres samtykke, men han siger også at han bare kunne sige til foreningen, hvis de spørger, at jeg er hans familie og så vil de ikke brokke sig eller granske.

Og jeg synes ikke rigtigt at jeg har forstået om det var ligegyldigt om man krydser af i feltet hvis man ville have sin ægtefælle med eller ej. Hvad vil De anbefale at man skriver?

Tak og venlig hilsen
Nesko

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2010 21:13:58

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, hvad der i grunden spørges om. Måske kan vi bedre hjælpe dig, hvis du forklarer sagen lidt nærmere, herunder hvilken form for bolig, der er tale om (bostadsrät, hyrerät etc.).

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.07.2010 21:27:02

Nesko, det lyder som om, du har en ulovlig fremleje. Din udlejer må ikke fremleje sin bolig uden tilladelse fra boligforening/boligselskab. Både Skatteverket og Migrationsverket kan bede om at se dokumentation for, at fremlejen er lovlig, dvs. brev fra pågældende boligforening, hvor de godkender, at lejligheden er fremlejet til dig.

En bostadsrätt svarer nogenlunde til en andelsbolig i Danmark, og en sådan må ikke fremlejes uden tilladelse fra boligforeningen. Tilladelse gives normalt, hvis udlejer har en god begrundelse så som midlertidig udstationering, orlov, studie på et andet sted eller lignende. Men boligforeninger slår hårdt ned mod spekulanter, der bare opkøber boliger for siden at leje dem ud. Opdages den slags, risikerer boligens ejer at blive opsagt og få tvangssolgt sin bostadsrätt.

Derimod må man gerne udleje en mindre del af en bolig, som man selv bebor, fx et værelse eller to. Det kaldes inneboende, og her skal man ikke have nogen form for tilladelse.

Ang. Skatteverket: Hvis hensigten er, at du vil have din ægtefælle til Sverige, så sæt da kryds i rubrikken, hvor der står, at du har til hensigt at få din ægtefælle til Sverige.

Nesko

Indlæg af Nesko » 07.07.2010 18:20:53

Tak for svaret.

Ja, det var det jeg frygtede lidt tilfældet var..

Jeg har ikke undeskrevet kontrakt endnu, men har talt med udlejeren, som er meget flink, og han vil lave en inneboende kontrakt så hverken han eller jeg får nogle problemer.

Lejligheden er en 2 værelses på 60 kvm, så det skulle heller ikke være noget problem at der "bor" 3 personer så vidt jeg har ved.

Mange tak endnu en gang.

VH
Nesko

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.07.2010 18:41:35

Dvs., din udlejer bevarer sin folkeregisteradresse i lejligheden? En 2-værelses siger du... men forhåbentlig ikke, hvor det ene rum er en stue, man kan gå lige igennem? Som udgangspunkt skal hver familie råde over sit eget rum, hvor man kan lukke en dør bag sig og have et privatliv. Er du sikker på, at man kan det i den 2-værelses, du snakker om? Ofte skal man op på en 3-værelses lejlighed, for at man har 2 rum, hvor der ikke er nogen fælles gennemgang. Du skal også være opmærksom på, at hvis du skriver kontrakt om inneboende, så skal du jo ikke betale for hele lejligheden, men kun en mindre del, evt. halvdelen af huslejen. Ved kontakt med diverse myndigheder kan disse desuden udbede sig kopi af din udlejers originale kontrakt for at sikre sig, at alt er i sin orden.

Nesko

Indlæg af Nesko » 07.07.2010 18:53:11

.. ja det gør han vel hvis han skriver en inneboende kontrakt og det er godt nok 2 separate rum med hver deres indgang.
Med hensyn til huslejen kan myndighederne vel være ligeglade hvad udlejeren kræver i leje, men på den anden side kan man aftale noget på skrift og andet mundtligt. Vi er alligevel ikke så firkantede :wink:

Tror du så at det vil gå?

Besvar