tidsfrist for at afhente visa

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hermes2005

tidsfrist for at afhente visa

Indlæg af Hermes2005 » 25.06.2010 19:22:21

jeg håber i kan hjælpe mig med følgende spørgsmål.
Når min kone får OH til dk snart hvor længe har hun så efter vi har fået det endelige brev med et ja til at hente sit nye visa på politistationen? er der en frist der?

Hermes2005

Re: tidsfrist for at afhente visa

Indlæg af Hermes2005 » 27.06.2010 23:20:46

ikke nogen der kan hjælpe?

det skal siges at det er fordi vi ikke lige ved hvornår vi kan komme forbi og hente det, og for os haster det ikke så meget da min kone har visa nogle måneder frem i forvejen.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 28.06.2010 09:57:53

Det er lidt forvirrende.

Skal din kone have forlænget sit visum?

Eller har hun fået opholdstilladelse?

Jeg tror du skal ringe til enten Udlændingeservice eller politiets udlændingeafdeling for at få et godt svar.

Men de fleste kan jo ikke vente ret meget mere end 2 minutter med at få sat stickeren i passet, så man kan komme videre med at få CPR-nr, sygesikring, skattekort, kørekort, digital signatur, nemkonto, sprogskole, job-center osv.

Men det bestemmer i jo selv, hvor vigtigt det er?

Hermes2005

Indlæg af Hermes2005 » 28.06.2010 13:20:49

ja ved godt det lyder lidt forvirrende. men min kone har visa som hun har fået ifølge hendes au pair ophold i et andet schengen land. og her i sensommeren har hun noget hun skal færdiggøre der før hun kommer helt hjem igen til vores hus. Så alt efter hvornår endelig ja kommer, så kan det være der går lidt tid før hun er hjemme igen til at hente sticker på politi stationen. og så er det vi gerne vil vide om det er en tidsfrist for hende til at få det hentet. vi vil jo nødig ud i nogle problemer når vi endelig har fået OT

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.06.2010 12:42:08

Hvis din kone opholder sig i udlandet, medens hendes ansøgning om OT i Danmark behandles, så er det normal procedure, at opholdstilladelsen sendes til den danske repræsentation i det land, hvor hun opholder sig, helt på samme måde, som hvis hun havde søgt om et visum. Og fristen for at hente opholdstilladelsen og gennemføre rejsen til Danmark er i så fald 6 måneder efter, at den er meddelt. For et visum er fristen 3 måneder.

Hvis din kone har afleveret sin ansøgning i Danmark og fået processuelt ophold, så bør I meddele det til US, hvis hun ikke længere befinder sig i Danmark. I så fald vil jeg tro, at man også i den situation kan finde ud af at sende opholdstilladelsen til repræsentationen i det land, hvor hun så opholder sig.

Jeg ved ikke, hvad fristen er for at hente en opholdstilladelse, hvis man befinder sig i Danmark på processuelt ophold. Men den er givetvis hverken 3 eller 6 måneder, da det processuelle ophold jo netop er tænkt som en midlertidig løsning.

Så hvis din kone befinder sig i Danmark på det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen meddeles, så bør hun selvfølgelig hente den med det samme. Da hun hverken må arbejde eller studere, så er der jo ikke rigtig nogen undskyldning for, at hun ikke kan gøre dette inden for nogle få dage eller højest uger.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 30.06.2010 15:49:31

Meddelelsen om opholdstilladelse bliver fremsendt rekommanderet, så man skal kvittere for at modtage den. Hvis man ikke er hjemme, når postbudet ringer på døren, ligger forsendelsen på posthuset i 10 dage, før den returneres til afsenderen.

Måske er der andre tidsfrister på posthuse i udlandet.

Sæt et par dage af til at besøge posthus, politi, folkeregister osv.

Besvar