Blive i Sverige - what's the catch?
Blive i Sverige - what's the catch?
Min vietnamesiske kone og jeg er på vej til Malmø. Den oprindelige tanke var at flytte til København efter de obligatoriske 10 uger, men nu overvejer vi at blive boende i Malmø i stedet. Det er muligt at vi ville flytte til Danmark efter 1-2 år, men vi orker næsten ikke mere flytteri og papirnusseri lige nu og her... vi vil helst bare i gang med arbejde og studier.
Jeg skal arbejde i Kbh og min kone skal læse, ligeledes i Kbh.
Er der nogle problemer i at blive i Malmø, ud over at min kone ikke kan få betalt danskundervisning? Jeg har læst mig frem til at hun godt kan få SU selv om vi bor i Sverige - er det mon rigtigt? Hvordan står vi hvis jeg skulle gå hen at miste mit arbejde?
På forhånd tak.
Jeg skal arbejde i Kbh og min kone skal læse, ligeledes i Kbh.
Er der nogle problemer i at blive i Malmø, ud over at min kone ikke kan få betalt danskundervisning? Jeg har læst mig frem til at hun godt kan få SU selv om vi bor i Sverige - er det mon rigtigt? Hvordan står vi hvis jeg skulle gå hen at miste mit arbejde?
På forhånd tak.
Re: Blive i Sverige - what's the catch?
Hvor har du læst dig til, at hun kan få dansk su som bosat i Sverige? Hun kan ikke engang få et dansk personnr., så det bliver da noget nær umuligt at få.
Hvis I får brug for socialhjælp i Sverige, er I bedst stillet, hvis din kone har fået opholdstilladelse efter de nationale svenske regler. Ved brug af EU-regler skal der foretages et konkret skøn, om I udgør en urimelig byrde for det svenske samfund.
Bedste middel mod at havne i den situation er i øvrigt at melde sig ind i en a-kasse.
Hvis I får brug for socialhjælp i Sverige, er I bedst stillet, hvis din kone har fået opholdstilladelse efter de nationale svenske regler. Ved brug af EU-regler skal der foretages et konkret skøn, om I udgør en urimelig byrde for det svenske samfund.
Bedste middel mod at havne i den situation er i øvrigt at melde sig ind i en a-kasse.
-
fundiver199
Din kone kan ikke læse i København, hvis I bor i Malmø. I hvert fald ikke uden at søge om det, og formentlig skal hun også betale studieafgift på måske 50.000 DKK om året.
En række universiteter i øresundssamarbejdet tillader deres studerende at tage kurser eller hele semestre på den anden side af Øresund, end der hvor de bor. Det gælder også studerende fra lande uden for EU og EØS. Fx kender jeg en thailænder, der fik fs til Sverige, blev optaget på et masterprogram på Malmø høgskola, og som led i sin Master også studerede ved RUC og CBS. Vel at mærke med svensk studiestøtte. Dansk SU er no go, hvis ægtefællen er grænsegænger.
Hvis I har tænkt jer at blive boende i Malmø, er det også værd at overveje at søge om opholdstilladelse efter de svenske regler, da man så får put efter 2 år, og med PUT er man berettiget til studiestøtte fra CSN.
Hvis I har tænkt jer at blive boende i Malmø, er det også værd at overveje at søge om opholdstilladelse efter de svenske regler, da man så får put efter 2 år, og med PUT er man berettiget til studiestøtte fra CSN.
Alternativt må du som er dansker få dig et job i Sverige på mindst 3 måneder, for så vil din kone blive berettiget til svensk studiestøtte. Bemærk dog at man som udlænding skal søge om det, hvis man vil have studiestøtte med til et studium uden for Sverige. Så tilværelsen er ikke så ligetil, hvis man vil være grænsegænger, og en af parterne vil studere.
OK, der må være noget jeg har misforstået... tak for jeres svar.