I tvivl om visum procedure?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

hrohibil

I tvivl om visum procedure?

Indlæg af hrohibil » 20.06.2010 10:34:54

Hejsa..

Jeg ved at der er en masse links om dette emne, og jeg har da også prøvet at søge på nogle af dem for at blive lidt mere oplyst. Men er stadig lidt i tvivl.

Så hvis der findes en slags punkt for punkt opstilling på efter man er flyttet til Sverige og er blevet folkebogført der og fået svensk person bevis, hvad er proceduren så for at få sin ægtefælle til Sverige:

-Skal min kone fra hendes hjemland søge visum på den svenske ambassade? Er det noget man kan printe og sende ind til dem?

-Jeg har fundet blanket Bilaga D , nr 201031 (familjebilagan). og blanket Bilaga E, referentbilagan (inbjudan), er der andre Bilag eller dokumenter som jeg skal have fat i?

- Forstår jeg det rigtig at jeg udfylder Bilag E og sender den til min kone eller til migrationsverket?

-Min kone udfylder Bilag D og den skal hun vedlægge sammen med visum ansøgningen, er det rigtigt?

-Hvor eller på hvilken form tilkendegiver min kone at hun søger visum til en EU borger?

- Hvis der er spørgsmål som spørger om hvor lang tid hun vil blive i Sverige? Kan man så godt tillade sig at skrive at hun vil bo her fast sammen med mig?

Jeg ved at der sikkert er noget eller en masse som jeg har glemt, i må meget gerne råbe op hvis det er tilfældet?
Jeg vil bare gerne være på så meget forkant som muligt, og da min kone hurtigt kan blive forvirret over en masse dokumenter og hvordan man udfylder dem, så vil
jeg selvfølgelig gør det så let for hende som muligt.

Mvh H

hrohibil

Re: I tvivl om visum procedure?

Indlæg af hrohibil » 20.06.2010 11:19:38

Jeg tænker os på hvem skal have den origanle vielses attest? Vi har jo kun 1 original?

Skal min kone have den med og vise den i hendes hjemland/ambassaden eller er kopi i orden? Eller skal jeg beholde den I sverige og vise den i forbindelse med et eller andet?

- En svensk gyldig rejse forsikring, hvor får jeg den og hvor lang tid angiver jeg den i forhold til at jeg vil ha hun skal blive hos mig i Sverige?

Betaler jeg først rejseforsikringen når jeg ved hvornår hun kommer og om hun får tildielt visum?

Sender jeg en kopi af mit svenske person bevis som min kone vedlægger ansøgningen??

- Når nu det er mig som finansere hendes ophold, er det så i orden at vedlægge kopier af sidste 6 månders lønsedler eller hvilke bank udskrifter kræves der??

Hun skal søge fra den svenske ambassade i Tehran (Iran).

Mvh H

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 20.06.2010 13:46:49

Kan besvare dit spørgsmål mht. lønsedler.

Kravet er seneste årsopgørelse fra skattefar og de seneste 3 lønsedler. Sender du flere lønsedler ind sammen med ansøgningen, gør det ingen skade. Nærmest tværtimod.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 20.06.2010 15:17:51

Hej,

mh lavede en glimrende skitsering til mig:

"Din kone skal søge via det svenske konsulat, og i sin ansøgning skal hun oplyse:
• Hvorfor hun vil til Sverige (for at slutte sig til dig)
• Hvor længe hun vil blive i Sverige (mere end 12 mdr.)
• Hvordan hun vil forsørges sig i Sverige (det sørger hendes mand = du for)
• Hvilken slags pas hun har och hvor længe det er gyldigt
• Hvor hun vil rejse hen efter besøg i Sverige (ingen steder, hun vil blive)
• Om hun har tilladelse til indrejse i det land skal til efter at have været i Sverige (hun vil bo fast i Sverige).

Hun skal vedlægge:
• 2 pasfotos, højst 6 mdr. gamle
• blanket Bilaga D , nr 201031 (familjebilagan).
• blanket Bilaga E, referentbilagan (inbjudan)
• personbevis med rubrikken "inbjudan" for den, der inviterer (dig).
andre dokumenter, som ambassaden kan kræve (dem, du har tænkt dig at sende)"

+ ansøgning om schengen visa

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 20.06.2010 16:33:49

Hej Besiktas.

Tak for svar.

Gik jeres visum igennem rimelig hurtigt?

Et par spørgsmål:

Forstår jeg det rigtig, at min kone i visum ansøgningen IKKE skal udfylde rubrik # 19 - 20 -31- 32 - 33 da hun søger visum til en EU borger?

I rubrik 25 # "Duration of the intended stay or transit , indicate number of days "
Er det her jeg skal skrive mere end 12 måneder?? Kan man bare det, uden at angive antal dage? Eller hvad skal jeg skrive her?

I rubrik 30 # " Intended date of departure from the schengen Area"
Hvad skriver jeg her i forhold til rubrik 25? Jeg vil jo umiddelbart søge om opholdskort til min kone efter ankomst..

Og så lige sidste spørgsmål i denne omgang, du skriver:

• Hvor hun vil rejse hen efter besøg i Sverige (ingen steder, hun vil blive)
Hvor angiver man det henne, jeg synes ikke jeg kan se det nogen steder i de forms jeg har???

Glæder mig til at høre fra dig.

Mvh H

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 20.06.2010 16:49:04

UPS... :oops:

Lige en rettelse til det sidste .Jeg læste lige ordentlig efter i bilag E:

Hvor hun vil rejse hen efter besøg i Sverige (ingen steder, hun vil blive)
Okay så her skriver jeg at hun ønsker at blive hos mig.

Med hensyn til det allersidste i Bilag E. "Enclose with the Referee´s Appendix": Proof of identity(personbevis)
Er det en kopi af mit svenske personbevis som jeg tager en kopi af og mailer til hende sammen med Bilag E, eller hvordan bliver den vedlagt?

Mvh H

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 20.06.2010 18:41:09

Anyone please :( !!!

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 20.06.2010 19:01:55

kan du ikke bare gøre som Fundiver skitserer her?

viewtopic.php?f=7&t=5181

så behøver din kone jo slet ikke rejse hjem, men i kan tage hen på den svenske ambassade og så om indrejse visum til din kone?

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 20.06.2010 19:17:38

Jo det ville helt klart ha været oplagt.

Men som jeg skriver i nogle af mine første indlæg i denne tråd, er ALT det her bare for at være på forkant. Da jeg endnu ikke har fundet nogen bolig i Helsingborg?

Jeg har brugt HELE weekenden på at sende annocer ud, og skrive mig op på 1 million hjemmesider til lejligheder. Jeg ved godt at det er weekend, men jeg tjekker konstant min mail i håb om at der er en som har svaret mig...

Efter tirsdag når vi skal møde op hos US til tilsigelsen, har vi vel en 14 dage endnu, tror jeg..

Mvh H

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.06.2010 09:04:28

hrohibil skrev:Skal min kone fra hendes hjemland søge visum på den svenske ambassade?
Ja eller på den svenske ambassade i København, hvis hun opholder sig i Danmark.
hrohibil skrev:Er det noget man kan printe og sende ind til dem?
En ansøgning om schengenvisum skal altid afleveres ved personligt fremmøde på den repræsentation, hvor man ønsker at søge om visum.
hrohibil skrev:Jeg har fundet blanket Bilaga D , nr 201031 (familjebilagan). og blanket Bilaga E, referentbilagan (inbjudan), er der andre Bilag eller dokumenter som jeg skal have fat i?
Ja din kone skal også udfylde selve ansøgningsblanketten til schengenvisum.
hrohibil skrev:Forstår jeg det rigtig at jeg udfylder Bilag E og sender den til min kone eller til migrationsverket?
Du sender/giver det til din kone, som vedlægger det som bilag til sin visumansøgning.
hrohibil skrev:Min kone udfylder Bilag D og den skal hun vedlægge sammen med visum ansøgningen, er det rigtigt?
Ja.
hrohibil skrev:Hvor eller på hvilken form tilkendegiver min kone at hun søger visum til en EU bor-ger?
Din kone skal udfylde rubrik 34-35 på ansøgningsskemaet. Til gengæld skal hun ikke udfylde rubrik 31-33, som er markeret med *
hrohibil skrev:Hvis der er spørgsmål som spørger om hvor lang tid hun vil blive i Sverige? Kan man så godt tillade sig at skrive at hun vil bo her fast sammen med mig?
Ja det har hun jo ret til.

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 21.06.2010 12:11:48

Hej fundiver199

Hva så med rubrik 19 og 20? De er også markeret med *...
Skal jeg stadig udfylde dem??

Det handler om hvad min kone laver og hvem hendes arbejdsgiver er??

Mvh H

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 21.06.2010 14:21:57

Undskyld jeg lige bryder ind men jeg står selv i samme situation med at flytte til sverige og søge visum til min mand :) og derefter opholdskort.
Nu læste jeg lige jeres indlæg og kan se at jeg skal selvfølgelig også udfylde blanket D og E udover visum ansøgningen.
I Blanket D står der en masse man skal udfylde omkring min mands familie skal han virkelig have dem med? Hvad har det med hans visum at gøre ?
Det er selvfølgelig ikke et problem at skrive men det ska altså med?

årsopgørelsen + lønsedler er først noget vi skal vise når vi søger kort til ham og ikke visum ik?
Hvad med Bilag E det er noget jeg skal udfylde der står Details of employment, etc. (Only applies to referees guaranteeing the invited person’s
journey and/or uptake) hvad betyuder det

Are there any other reasons that make the visit particulary important? kan jeg skrive jeg er gravid der?
Who is paying for the journey and for the visitor’s upkeep? skriver jeg mig der?
Has anyone related to you ev er been granted a visa to Sweden?

nogle der ka svare

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.06.2010 15:19:08

hrohibil skrev:Hva så med rubrik 19 og 20? De er også markeret med *...
Skal jeg stadig udfylde dem??
Det er ikke dig men din kone, som skal udfylde blanketten. Du kan selvfølgelig godt hjælpe hende med at gøre det, men det er din kone, som med sin underskrift står inde for, at de angivne oplysninger er korrekte.

Din kone skal heller ikke udfylde rubrik 19 og 20, hvis hun søger visum til et EU-land med det formål at slutte sig til eller ledsage en EU-borger, som udnytter retten til fri bevægelighed. Det står i noten nederst på side 1 på ansøgningsblanketten:

The field marked with * shall not be filled in by family members of EU,EEA or CH citizens (spous, child or dependent ascendant) while exercising their right to free movement. Family members of EU,EEA or CH citizens shall present documents to prove this relationship and fill in fields No 34 and 35.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.06.2010 15:35:21

camillacelik skrev:. I Blanket D står der en masse man skal udfylde omkring min mands familie skal han virkelig have dem med? Hvad har det med hans visum at gøre?
Jeg tvivler på, at disse oplysninger har nogen relevans, når sagen handler om fri bevægelighed for EU-borgere. Derimod kunne jeg forestille mig, at visumansøgerens familieforhold indgår i vurderingen af immigrationsrisiko, hvis der søges visum til andre formål end at ledsage eller slutte sig til en EU-borger, som udnytter retten til fri bevægelighed.

Det er nok nemmere bare at udfylde og aflevere blanketten end at føre en længere diskussion med ambassaden om, hvorvidt det er nødvendigt eller ej. Så svaret er ja, det skal med, da de jo beder om det. Det svarer lidt til, at vi i Danmark bruger en supplerende ansøgningsblanket.
camillacelik skrev:årsopgørelsen + lønsedler er først noget vi skal vise når vi søger kort til ham og ikke visum ik?
I princippet jo men det skader vel ikke noget, at du dokumenterer din økonomi allerede i.f.m. visumansøgningen.
camillacelik skrev:Hvad med Bilag E det er noget jeg skal udfylde der står Details of employment, etc. (Only applies to referees guaranteeing the invited person’s journey and/or uptake) hvad betyder det?
I den rubrik skal du skrive om dit job, hvis du har skrevet i invitationen, at det er dig, som betaler for den inviteredes rejse og ophold. Årsagen er selvfølgelig, at man i den situation har behov for at vurdere, om du rent faktisk har de økonomiske midler til dette.

Også denne information er mindre relevant, når ansøgningen skal behandles efter EU-reglerne, da visum i så fald kun må nægtes, hvis din mand udgør en fare for den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed. Men de forskellige skemaer er jo i hovedsagen lavet med henblik på alle de andre visumansøgninger, som ambassa-derne behandler hvert år. Og det skaber åbenbart megen forvirring, hvis vi skal dømme ud fra indlæggene i forum.
camillacelik skrev: Are there any other reasons that make the visit particulary important? kan jeg skrive jeg er gravid der?
Ja det er kan du vel godt skrive. Men da visum kun må afslås, hvis din mand er til fare for den offentlige sikkerhed m.m., så er det jo ikke nødvendigt at argumentere specielt for, hvorfor rejsen er vigtig. Dette er – igen igen – kun vigtigt, hvis der søges visum med et andet formål end at udnytte retten til fri bevægelighed. Så spar du roligt på blækket.
camillacelik skrev: Who is paying for the journey and for the visitor’s upkeep? skriver jeg mig der?
Ja hvis det er dig, der betaler.
camillacelik skrev: Has anyone related to you ever been granted a visa to Sweden? Nogle der ka svare
Du må vel selv vide, om du tidligere har inviteret visumpligtige personer på besøg i Sverige. Det har du vel næppe, hvis du ikke tidligere har boet i Sverige, men jeg kan jo af gode grunde ikke vide det.

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 21.06.2010 16:26:05

Jeg takker.

Ja selvfølgelig er det min kone som skal udfylde visum ansøgningen. Men da du kun skrev at det var rubrik 31-33, som er markeret med * som hun ikke behøvede at udfylde, vill jeg bare lige være sikker på at det også galdt for rubrik 19 og 20.

Og da jeg som dansk statsborger flytter til Sverige, søger min kone selvfølgelig visum efter EU reglerne, for at slutte sig til mig PERMANENT. Det både hurtigere og følsesmæssigt korrekt i min verden. :D

Besvar