Hvad tjekker politiet ved indrejse fra et ikke-Schengenland?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Peter Eliot

Hvad tjekker politiet ved indrejse fra et ikke-Schengenland?

Indlæg af Peter Eliot » 17.06.2010 17:10:27

Er der nogen der ved hvad politiet tjekker, når en person med tidsbegrænset opholdstilladelse i Danmark rejser ind fra et ikke-Schengenland?

De tjekker vel, om opholdstilladelsen er udløbet og om passet er gyldigt, men tjekker de også, om personen har opholdt sig længere i udlandet en de tilladte 6 hhv. 12 måneder?

Er der eksempler på personer, der er blevet nægtet indrejse på det grundlag?

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Hvad tjekker politiet ved indrejse fra et ikke-Schengenland?

Indlæg af dotGusten » 18.06.2010 09:39:34

Med det nye SIS register og elektronisk aflæsbare pas, kan der lynhurtigt ses, hvad der er registreret i SIS. Hvis der bliver registreret ind- og udrejse, kan dette også ses.

Af hensyn til skatteunddragelse kunne man forestille sig, at man holder lidt øje med dem, som rejser ind og ud. Og så kunne det være en sidegevinst at man også fanger andre cases. Men det er naturligvis ikke noget jeg ved noget om.

Du kan jo altid prøve at se om den går.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2010 09:51:51

Det centrale i sagen er, at den myndighed, som udsteder og inddrager opholdstilladelser, er US og ikke paspolitiet. Men hvis paspolitiet opdager, at en person ser ud til at have overtrådt Udlændingeloven, så er det jo helt naturligt, at paspolitiet ikke beholder den viden for sig selv men derimod giver den videre til den relevante myndighed d.v.s. US.

Peter Eliot

Indlæg af Peter Eliot » 18.06.2010 12:33:55

Vores problem er at min kone har overskredet 6-måneders grænsen for fravær, og udrejse og indrejse fremgår af passet.

Vi vil bare gerne tilbage til Danmark og søge forlængelse af opholdstilladelsen derfra i stedet for at vente i udlandet på ubestemt tid i.

Min belymring er at vi bliver nægtet indrejse i Schengen på grundlag af overskridelsen, men af svarene kan jeg forstå at det ikke er tilfældet.

Vi rejser ind i Schengen via Tyskland og flyver derfra videre til København.

Besvar