Vi har brug for hjælp omkring danske regler.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bella

Vi har brug for hjælp omkring danske regler.

Indlæg af Bella » 17.06.2010 23:41:19

Hej.

Jeg har skrevet herinde før, og nu er jeg her igen :) Håber på noget hjælp og at få tingene skåret ud i pap, da der er så meget at skulle havde styr på.

Jeg flytter tilbage til Danmark omkring 1 Oktober, efter næsten 3 år i USA. Min mand har planer om at flytte med hjem, men kommer først i December. Lykken er stor her hos os, da vi venter vores første barn 1/1-2011.

Min plan er at flytte hjem, bo ved mine forældre, have min mand komme og være med os den 15 December, fejre jul sammen og byde vores baby velkommen til verden 1/1-2011. Jeg har planer om at gå hjemme ca 2-3 måneder(måske lidt mindre-lidt mere) og derefter få et fuldtidsjob. Min mand vil gå hjemme og tage sig af den lille.

Herefter har vi planer om at søge FS efter de danske regler, vi håber og er også rimlig sikre på at få vores eget sted at bo, så snart jeg er i arbejde. Jeg håber at vi kan flytte i egen lejlighed, så hurtigt som muligt.Forhåbentligt vil dette være et plus for vores sag, at vi forhåbentligt har vores eget sted og kan opfylde boligkravet.

Vi har talt med det danske konsulat i NY og de har anbefalet min mand at søge et 6 måneders turistvisa, da han jo som amerikansk statsborger kun har ret til 90 dage uden visa i EU. Med et lille spædbarn, vil det jo tage lidt tid til at jeg får fast arbejde(som skrevet før, regner med at gå hjemme 2-3 måneder) og de ekstra 3 måneder(håber i kan følge mig her) vil give mig et forspring på at få et fuldtidsjob, samt forhåbentligt vores eget sted at bo. Lige så snart jeg er i arbejde vil vi søge FS.

Nu kommer så mit ene store spørgsmål: Kan vi helt lovligt godt søge et 6 måneders turistvisa og derefter indive FS? Det sagde konsulatet, men jeg bliver bare meget forvirret når jeg læser på nettet, jeg vil ikke gøre noget forkert.

Udover det skylder jeg noget retskat i DK fra 2007, dette vil jeg naturligvis starte med at betale så snart jeg er i arbejde i DK. Mit spørgsmål er bare om dette har nogen indflydelse på FS? Kan jeg som dansk statsborger søge børnepenge, eller vil dette være no go da de sammenlignes med kontanthjælp? Ja jeg vil bare gerne vide hvad jeg kan, og hvad jeg ikke kan.

Jeg håber på et forholdsvis positivt svar, det er ikke muligt for os at blive i USA længere, og vi er begge opsatte på at flytte til DK. Min mand er ved at lære dansk, og har faktisk for sjovt taget indfødsrets prøven og scorer højere end mig selv, så som I kan høre er han fuld indstillet på at blive et medlem af det danske samfund.

Bankgarantien er jeg næsten sikker på at vi kan stille selv, ellers kan vi få hjælp i de sidste par tusinde fra mine forældre eller bank. Nu håber jeg blot at vi kan flytte og få lov til at blive. Det er et stort stress at have over sig, og jeg ser virkelig frem til at vi forhåbentligt kan starte vores nye liv sammen i Danmark, hvor vi begge vil bo.

Bella, som glæder sig til fremtiden men os er noget nervøs :)

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Vi har brug for hjælp omkring danske regler.

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.06.2010 02:47:11

Lad mig starte med at slå fast, at børnepenge IKKE bliver sammenlignet med kontanthjælp. Så det skal du ikke være bekymret for. Desuden er det sådan, at hvis det er børnefamilieydelse du konkret tænker på, så skal du ikke søge den, den kommer automatisk ind på din danske bankkonto skattefrit fire gange om året. Du kan også, hvis den lejlighed I får til den tid er en lejebolig, søge boligtilskud. Udlejer har blanketten, der skal bruges til formålet.

Din gæld til det offentlige har heller ingen indflydelse på tingene, bortset fra, at du kan risikere, at SKAT modregner gælden i børnefamilieydelsen. Men i forhold til ansøgning om FS, er det helt uden betydning hvem og hvorfor du skylder penge.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Re: Vi har brug for hjælp omkring danske regler.

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2010 08:40:16

Når I alligevel skal starte helt forfra i Danmark og bl.a. finde et helt nyt sted at bo, så er det i grunden ret ærgerligt ikke at søge efter EU-reglerne, når der nu er så fantastisk mange fordele ved det.

Men omvendt kan jeg selvfølgelig godt forstå, at I ønsker så lidt "uro" som muligt, når flytningen til Danmark absolut skal finde sted lige oven i din fødsel. Måske var det muligt, at I i stedet kunne flytte i god tid inden fødslen eller alternativt efter fødslen?

Besvar