Spørgsmålet er så om min kæreste har (når vi gifter os) forsørgerpligt over for mig når han bor i et andet land end mig?
Er altså en anelse forvirret :-)
-
Stinepigen
Re: Er altså en anelse forvirret :-)
Fundiver ved du noget om reglerne for forsørgelsespligt i Danmark? Jeg tænker på hvis jeg f.eks gifter mig med en dansk mand i Danmark så har han forsørgerpligt over for mig - D.v.s at hans løn bliver modregnet min kontanthjælp eller onvendt
Spørgsmålet er så om min kæreste har (når vi gifter os) forsørgerpligt over for mig når han bor i et andet land end mig?
Ja, din ægtefælle har forsørgelsespligt, uanset om han er udenlands eller ej
I øvrigt har der været nogle ret kedelige sager i pressen om, hvordan ansøgning om kontanthjælp kan trække i langdrag i månedsvis, hvis man er et ægtepar, der bor i to forskellige lande. For det er jo af gode grunde noget mere kompliceret at fremvise bevis for, at den udenlandske ægtefælle ikke råder over en skjult formue et eller andet sted i udlandet. Og socialforvaltningen i den danske kommune er altså i sin gode ret til at kræve udførlig dokumentation for begge ægtefællers økonomi.
-
Stinepigen
Okay tak for svar 
-
fundiver199
I kan vel undgå problemer med socialkontoret, hvis I gifter jer i Danmark, medens han er her på turistvisum, og umiddelbart herefter ansøger om FS. Hvis han opholder sig i Danmark på "processuelt ophold", så kan socialkontoret vel dårligt påstå, at han måske har en indtægt i sit hjemland, som burde modregnes i din kontanthjælp.
At være gift med en person, som opholder sig i udlandet, og samtidig modtage dansk socialhjælp, giver derimod, som skaanebo skriver, ofte anledning til en masse bøvl og problemer.
Hvis din mand har formue, kommer I dog til at bruge den op, før du igen kan få bistandshjælp. Hvilket jo godt kunne tale for at udsætte hele projektet, indtil din førtidspension er gået igennem.
At være gift med en person, som opholder sig i udlandet, og samtidig modtage dansk socialhjælp, giver derimod, som skaanebo skriver, ofte anledning til en masse bøvl og problemer.
Hvis din mand har formue, kommer I dog til at bruge den op, før du igen kan få bistandshjælp. Hvilket jo godt kunne tale for at udsætte hele projektet, indtil din førtidspension er gået igennem.