Visum 2 gang efter processuelt ophold?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hrohibil

Visum 2 gang efter processuelt ophold?

Indlæg af hrohibil » 13.06.2010 17:55:55

Hejsa.

Jeg ville lige høre hvor lang tid efter den 1 visum periode er udløbet samt 7 måneders processuelt ophold, kan man søge om visum igen 2 gang?

Altså f.eks min kone kommer her 1 gang på visum 6 sep 2009, vi ansøger om FS 12 nov 2009 og der går 7 måneder hvor hun er her under processuelt ophold, hvis vi så får afslag, hvor lang tid skal der gå før man kan søge om visum igen? Tæller de 7 måneder med eller er det fra udløbes datoen på visumet?

Håber det gav mening...

Mvh H

P.S Og kan man overhovedet få visum igen 2 gang efter et afslag på FS? Eller kommer det an på hvad afslaget gik på?

skaanebo

Re: Visum 2 gang efter processuelt ophold?

Indlæg af skaanebo » 13.06.2010 19:09:33

Det burde ikke have nogen betydning, at din kone har haft processuelt ophold i Danmark og dernæst returnerer til sit hjemland og søger om et nyt visum til Danmark.

Det er datoen for det gamle visum der bestemmer, hvornår der kan udstedes et nyt 90 dages visum.

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 13.06.2010 19:17:15

Ok..

Så det vil sige, da min kone fik 3 måneders visum bevilliget fra 6 sep 2009 til 6 dec 2009, så skulle der gå en vis periode ( 180 dage) så kunne hun søge igen. Men med de her 7 måneder processuelt ophold, så kan hun måske allerede søge igen så snart hun er kommet hjem?

Mvh H

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.06.2010 19:42:19

Ja, men sagen vil sikkert blive sendt forbi us, og her kan man så give afslag, hvis det formodes, at hun vil blive i Danmark ved sit andet besøg.

Hvis I har tænkt jer at søge fs, er det sikrest at gøre det fra hjemlandet. Det er sådan set den almindelige procedure.

Men hvis det andet besøg vitterligt bare er et besøg, hvorefter hun returnerer, og hun kan godtgøre, at hun har til hensigt at returnere, så burde det ikke være svært at få visum igen.

Det kan også spille med i bedømmelsen hos us, om det er staten, der kom til at hænge på regningen for at sende hende hjem, eller om I selv betalte returbilletten efter det lange ophold i dk.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.06.2010 19:52:36

Vær også opmærksom på, at har man indgivet en åbenlys grundløs ansøgning om opholdstilladelse (grundløs fordi man burde vide, at man ikke opfylder betingelserne), så kan man risikere både at blive sendt hjem og få en anmærkning i SIS, så man ikke kan få visum igen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2010 09:53:34

Jeg er ikke helt enig i det, som skaanebo skriver. Som jeg forstår det, så er betingelsen for at få et schengenvisum, at man ikke må have været i Schengen i mere end 90 dage inden for de sidste 6 måneder. Om man har opholdt sig i Schengen på visum, på en opholdstilladelse eller på processuelt ophold, er derimod, som jeg har forstået det, sagen uvedkommende.

I den beskrevne situation, hvor visumansøger returnerer til sit hjemland efter et ophold i Danmark, som har varet i mere end 90 dage, vil vedkommende derfor tidligst kunne få udstedt et nyt Schengenvisum 6 måneder minus 90 dage efter, at vedkommende har forladt Schengen.

Hvis sidste dag i Schengen f.eks. er 31. juli 2010, så vil næste indrejse i Schengen tidligst kunne finde sted 90 dage før 1. februar 2011 d.v.s. 3. november 2010. Da man må søge om et schengenvisum op til 3 måneder før den planlagte rejse, vil ansøgningen tidligst kunne afleveres til ambassaden 3 august 2010, d.v.s. et par dage efter ankomst til hjemlandet.

For en yderligere beskrivelse af visumreglerne se ”jeg vil… søge om visum” samt teksten om visum på nyidanmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2010 10:00:18

hrohibil skrev:P.S Og kan man overhovedet få visum igen 2 gang efter et afslag på FS? Eller kommer det an på hvad afslaget gik på?

Det kommer an på, hvad årsagen til afslaget var. Og som skaanebo skriver, så skal man ikke spekulere i muligheden for processuelt ophold ved at aflevere gentagne udsigtsløse ansøgninger om FS, da dette kan medføre en visumkarantæne. Har man f.eks. fået afslag, fordi man ikke opfylder boligkravet, så skal man ikke søge igen, før man har fundet en bolig, som lever op til kravet. Og så videre.

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 14.06.2010 19:16:37

Okay, tak til jer begge. Jeg må vel lige ringe ind til visum kontoret og få det endeligt bekræftet, det kunne jo være at de har ændret praksis.

Med hensyn til selve FS ansøgningen, så er jeg med på hvad i begge mener om udsigtsløse ansøgninger, men jeg garantere for at jeg ville aldrig søge om FS og slet ikke efter de nationale regler, hvis jeg ikke følte/mente jeg var berettiget til en FS.

Vi opfylder alle deres krav, eller det troede jeg vi gjorde, så jeg er også spændt på hvad afslaget kommer til at begrundes på.

Jeg kan kun tro at det må være noget med tilknytnings kravet, da det er hendes første gang i Danmark og vi søgte cirka FS efter hun havde været her i 2 måneder.

Hvis afslaget er pga tilknytnings krav, hvordan er mulighederne så for at få visum igen, eller er det måske bedst at søge FS hjemmefra min kones hjemland istedet for visum igen?

Jeg tænker selvfølgelig stadig lidt på en sverige løsning, men jeg er stædig og vil prøve alt inden jeg tænker på at flytte...

Får man egentlig oplyst ved afslaget, hvis der er flere betingelser som ikke er opfyldt?

Mvh H

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.06.2010 19:44:28

Hvis det ender med et afslag, må I jo tage bestik af situationen og se, hvad I kan gøre for at opfylde det eller de krav, der måtte mangle for at din kone opfylder betingelserne.

Og hvis hensigten stadig er at opnå fs i Danmark, så vil det være dumt at spilde tiden med først at søge om et visum og dernæst indgive en ny ansøgning, mens hun er på besøg i Danmark. Så vil det være både hurtigere og mere ligetil at søge om fs i første hug fra hjemlandet, når det eller de krav, hun mangler at opfylde, vel at mærke så er opnået.

EU-reglerne er lettere at have med at gøre i sammenligning. Hvis du flytter til Sverige, kan din kone få udstedt et nationalt begrænset svensk visum inden for højst 4 uger, efter at hun har indleveret en visumansøgning. Altså ikke noget med at gå og vente mindst 3 måneder.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.06.2010 20:07:24

hrohibil skrev:
Får man egentlig oplyst ved afslaget, hvis der er flere betingelser som ikke er opfyldt?

Mvh H
Jeg tror faktisk ikke, at US forholder sig til mere end et enkelt punkt, forstået sådan, at hvis man ikke opfylder det punkt på listen, så gives der afslag, uden at US forholder sig til de andre punkter, der kommer efterfølgende på den liste, som US arbejder med internt.

Så man kan i og for sig godt risikere at få afslag, fordi man ikke opfyldet et specifikt krav, og selv om man så gør alt for at opfylde det krav i sin næste ansøgning, så kan man få afslag af en helt anden grund, som US ikke har forholdt sig til i den første ansøgning. Rent kafkask.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.06.2010 08:33:42

skaanebo skrev:Og hvis hensigten stadig er at opnå fs i Danmark, så vil det være dumt at spilde tiden med først at søge om et visum og dernæst indgive en ny ansøgning, mens hun er på besøg i Danmark. Så vil det være både hurtigere og mere ligetil at søge om fs i første hug fra hjemlandet, når det eller de krav, hun mangler at opfylde, vel at mærke så er opnået.
En yderligere fordel ved denne fremgangsmåde er, at ”90 dage pr. 6 måneder” reglen ikke gælder for ansøgninger om opholdstilladelse men kun for ansøgninger om Schengenvisum. I princippet kan man derfor rejse hjem, søge FS nok engang (hvis kravene nu er opfyldt), og herefter indrejse i Danmark igen, lige så snart US har behandlet den nye ansøgning og udstedt en opholdstilladelse. Også selvom dette f.eks. kun ta-ger 6 uger.
skaanebo skrev:EU-reglerne er lettere at have med at gøre i sammenligning. Hvis du flytter til Sverige, kan din kone få udstedt et nationalt begrænset svensk visum inden for højst 4 uger, efter at hun har indleveret en visumansøgning. Altså ikke noget med at gå og vente mindst 3 måneder.
Hvis parret får afslag, så synes jeg bestemt også, at de skal overveje den mulighed. Ud over at parret hurtigere kan blive genforenet, så bliver de jo også væsentligt bedre stillet på en række områder, f.eks. m.h.t. tidsubegrænset opholdstilladelse, som det er beskrevet under ”jeg vil…. familiesammenføres”.
skaanebo skrev:Jeg tror faktisk ikke, at US forholder sig til mere end et enkelt punkt, forstået sådan, at hvis man ikke opfylder det punkt på listen, så gives der afslag, uden at US forholder sig til de andre punkter, der kommer efterfølgende på den liste, som US arbejder med internt.

Så man kan i og for sig godt risikere at få afslag, fordi man ikke opfyldet et specifikt krav, og selv om man så gør alt for at opfylde det krav i sin næste ansøgning, så kan man få afslag af en helt anden grund, som US ikke har forholdt sig til i den første ansøgning. Rent kafkask.
Det er helt korrekt, hvad skaanebo skriver her. Praksis synes dog at være, at US gør opmærksom på det, hvis de ikke har taget stilling til, om der er andre krav, man mangler at opfylde, så folk i det mindste er klar over, at det forholder sig sådan. Jeg har f.eks. set en afgørelse, hvor der blev givet afslag p.g.a. boligkravet. Og her stod der udtrykkeligt, at US ikke havde taget stilling til, om de øvrige betingelser for FS var opfyldt.

Inden man søger igen, må man derfor læse hele afgørelsen grundigt igennem. Og hvis der står, at der ikke er taget stilling til andre krav end det, som har ført til afslag, så må man virkelig sætte sig ind i reglerne og evt. få nogen til at hjælpe sig med at vurdere sin sag, så man ikke risikerer at spilde tiden med endnu en an-søgning, som blot resulterer i et afslag.

Besvar