permanent ophold og separation/skilsmisse

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
olga

permanent ophold og separation/skilsmisse

Indlæg af olga » 09.06.2010 18:22:14

Jeg er kommet i den beklagelige situation at seks måneder efter at min mand fik permanent opholdstilladelse flyttede han sammen med sine døtre i en selvstændig bolig, en af døtrene har kontrakt på. Hans døtre fik vi til Dk for fem år siden.
Nu viser det sig at han har yderligere to børn (sikkert også en kone :( ) som han, fuldstændigt overraskende for mig, har besluttede at søge familiesammenføring til.

Jeg søgte om separation for tre dage siden og nu ville jeg af ren nysgerrighed at vide hvordan den nuværende situation vil påvirke min mands ophold der er gjort betinget af at han er gift med en kvinde lovligt bosat i DK.

Hilsener til alle fra en meget skuffet Olga

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: permanent ophold og separation/skilsmisse

Indlæg af mh1 » 09.06.2010 18:51:27

Hvis din mand har fået permanent opholdstilladelse, så sker der intet med den, fordi i bliver separeret og/eller skilt. Netop det, at den nu er permanent gør jo at han ikke længere er afhængig af at være gift med dig.

Myndighederne vil nok selv være obs på hans forbindelse med børnenes mor, og undersøge om han evt. har indgået bigamisk ægteskab i udlandet, mens han har været gift med dig, eller om han var gift til anden side, da han blev gift med dig. Men det vil være en speget sag, som du gør klogt i at holde dig helt ude af, medmindre myndighederne kontakter dig for oplysninger.

Han har næppe har gode chancer for at få nogle børn familiesammenført, når han ikke har haft nogen videre personlig kontakt med dem i mange år. Men det er fsv ikke noget, du kan blande dig i.
mh
Rådgiver for ÆUG

olga

Indlæg af olga » 09.06.2010 19:15:53

tak for dit svar.Hvis der er andre der har viden og erfaringer med lignende situation vil jeg gerne høre fra jer.
Jeg har slet ikke lyst til at blande mig i hans sager han har jo vist sig at være en skuespiller af værste slags men man kan jo heller ikke lade være med at spekulere hvad der vil ske med det andet menneske man har kendt så mange år.

Hilsen, Olga

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.06.2010 10:15:34

Hvis du lige nu føler dig bedraget, er det fuldt forståeligt. Det er nok absolut ingen trøst, men jeg får lyst til at dele denne beretning.

Der var engang, asylansøgere ikke blev sendt i asylcentre, men kunne bevæge sig frit rundt i DK. Udlændinge uden lovligt ophold kunne indgå ægteskab i DK, og derpå blive familiesammenført, uden at der blev stillet krav om tilknytning, eller til den herboendes indkomst, boligforhold osv. Danske opholdstilladelser var af pap, sat i et åbent plastetui, danske pas havde udelukkende sider af papir.

Dengang ankom A til DK med fly på et gyldigt nationalt pas og med gyldigt visum. Tog toget til hovedbanegården, hvor han smed passet i en skraldespand, henvendte sig til nærmeste politistation og søgte asyl pga en påstået politisk forfølgelse. Hans historie haltede i den grad, at asyl blev afslået, men han ankede afslaget. Drog derefter ud i det danske landskab, fandt en dansk pige, som han gjorde stormkur til og blev gift med få uger senere. Fik endeligt afslag på asyl, men havde nu gang i en fs-ansøgning, som blev godkendt. Et par uger efter at A havde fået sin dyrebare opholdstilladelse ansøgte han om et nyt eksemplar af den, fordi han angiveligt uforsigtigt havde kastet den første en tur i vaskemaskinen. Han fik en ny, uden at behøve at fremvise den angiveligt opløste.
Et halvt års tid senere ansøgte han om at få et pas. Kom med lange (sø)forklaringer om, hvorfor han ikke bare kunne henvende sig til sin ambassade og få et pas der. Efter nogle måneders tovtrækkeri fik han et pas, udstedt af de danske myndigheder. Et par uger senere havnede også dette uheldigvis i vaskemaskinen, og A anmodede om at få udstedt et erstatningspas, hvilket han fik – igen uden at fremlægge det nyvaskede.
Efter de dengang tre år, der skulle gå før opholdstilladelse blev varig, søgte hustruen om skilsmisse pga. vold. A blev i DK, blev dansk gift igen, og søgte om fs til et par teenagere, angiveligt hans biologiske børn. Da de danske myndigheder var blevet noget mindre godtroende, og bl.a. havde indført DNA-tests, lykkedes det ikke.
I dag bliver asylansøgere anbragt i centre, kan ikke indgå ægteskab, opholdstilladelser er af plast, billedsiden i pas er støbt ind i plast, der stilles krav om tilknytning mv. ved fs, påståede slægtsforhold bliver efterprøvede og der er strenge betingelser for at få og bevare lovligt ophold i DK. Som ovenstående historie viser, ikke uden grund.
mh
Rådgiver for ÆUG

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 11.06.2010 15:28:30

"der stilles krav om tilknytning mv. ved fs,"

Ja, ulykkeligvis og desværre.

Derfor bliver mange danske statsborgere ulykkeligvis landsforvist.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.06.2010 11:03:06

@Juma - ja, og det kan du jo så takke platugler som A (der har mange flere emner på synderegisteret, som jeg ikke omtaler, da han så nok vil kunne genkendes), for. Jeg er ret sikker på at A's første danske hustru ville ønske, at der havde været regler der kunne have forhindret hende i at begå sit livs dumhed og blindt forelsket kaste sig ind i 3 års helvede.
mh
Rådgiver for ÆUG

olga

Indlæg af olga » 12.06.2010 15:04:16

Jeg må nok også erkende efter min oplevelse at alle de krav der føles så overflødige i kærlighedsrusen ikke er for at genere nogen.
Der findes jo mennesker rundt omkring i verden der har en helt anden syn på moral end vi kan forestille os, alle knep gælder.
Da vi i sin tid søgte om fs blev vi beskyldt for pro forma ægteskab og jeg kan love for at US fik ret. Havde jeg bare lyttet bedre efter dengang behøvede jeg ikke nu føle at have spilt ni år af mit liv.
kh, Olga

Besvar