Truet at have sin opholdstilladelse inddraget

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
thewriter78
Geografisk sted: Danmark / Norge
Kontakt:

Truet at have sin opholdstilladelse inddraget

Indlæg af thewriter78 » 11.06.2010 21:49:14

Lidt baggrund:

Jeg er Indoneser, 32 år, uddannet civilingeniør i Danmark, dansk-gift, familiesammenført til Danmark, taler flydende dansk, arbejder i et dansk rådgivende firma og har været i Danmark i lidt over 4 år og er i øjeblikket udstationeret (pga mit arbejde som civilingeniør) i Norge.

Det skulle være perfekt, ikke?

Svaret er nej.

Jeg fik netop et brev fra US i dag hvor de skriver at de skal overveje hvorvidt min opholdstilladelsen skal inddrages når jeg ikke kan fremvise dokumentation / bevis hvor ofte min mand og jeg har kontakt med hinanden og på hvilken måde har vi kontakt.

Lyder det mega dumt? Det er sikkert nok fordi det gør.

Da jeg sagde ja til udstationering i Norge, var jeg klar over (ifg. reglerne) at jeg får lov til at opholde mig i udlandet i 12 måneder (efter 2 år lovligt ophold i Danmark) og jeg tog først til Norge i Oktober 2009 og både jeg og min mand har pendlet mellem to lande mindst en gang om måneden.

Han bor fortsat i vores bopæl i Danmark pga sit arbejde og vi nøjes med at besøge hinanden fordi min udstationering ikke er jo permanent og at jeg skulle flytte tilbage til DK så snart som muligt (længst i April 2011)

Jeg har ikke brudt reglerne, vel?

Da jeg søgte om forlængelse om min dansk opholdstilladelse i Marts i år, har jeg også oplyst min situation og skrevet ned i blanketten at jeg i øjeblikket bor i Norge (pga arbejde) og rejser ofte til Danmark/Norge og det gør min mand også. Jeg vil jo prøve at sige at vi er lovlig (og lykkelig) gift. Ikke noget proforma, kan man sige.

Men så kom et andet tilbud hvor jeg måtte blive længere i Norge for at afslutte min nuværende projekt (til April 2011). Derfor sendte jeg en mail til US for at spørge om der nok er mulighed at søge speciel dispensation at bo længere i udlandet. Mit arbejde står jo højt i positivlisten og jeg er ansat i et dansk firma, jeg beholder stadig min bopæl i København og betaler skat i Danmark.

Svaret er vist ubehageligt. I stedet for at blot få et svar på mit spørgsmål, truede de med at inddrage min opholdstilladelse hvis jeg ikke kunne vise bevis hvor ofte min mand og jeg snakker / besøger hinanden - som jeg tidligere skrev.

Jeg er jo helt forvirret for der findes slet ingen grund til at inddrage min opholdstilladelse. Jeg har jo ikke boet uden for Danmark i 12 måneder i træk og har stadig bopæl i Danmark. Hvad er problemet så?

Men jeg har besluttet at jeg skal kæmpe videre. Jeg gider ikke at bukke ned foran deres majestæt udlændingeservice og bare give dem alle mine kærlighedhistorier med min mand. Nu beder de kun om flybilletter eller telefonregning, snart beder de også måske om bevis at vi stadig har sex? Alt er muligt når de (som kalder sig selv bla bla bla SERVICE) er så skævt med netop deres service.

Hvad synes I jeg skal gøre?

Jeg har jo ikke gjort noget forkert og jeg vil ikke give dem mine flybilletter og alle mulige dokumentationer de har bedt om. Næ, not in a thousand year. Det rager jo ikke dem hvor tit vi ses hinanden, en gang om ugen eller to gange om måneden

Hvis jeg er blevet udvist fra Danmark pga jeg blot mangler flybilletter så skal hele verden ved hvor råddent staten af Denmark er, som Shakespeare engang sagde.
Senest rettet af thewriter78 12.06.2010 09:04:23, rettet i alt 3 gange.

skaanebo

Re: Truet at have sin opholdstilladelse inddraget

Indlæg af skaanebo » 11.06.2010 22:18:47

Hej, ja det lyder godt nok ubehageligt og er yderst ringe service. I jeres sted ville jeg nok rådføre mig med en advokat med speciale i udlændingeret, find evt. en gennem den gratis retshjælp.

I værste fald vil de jo inddrage din opholdstilladelse, og så må I begynde helt forfra med at søge om en ny, hvis du ønsker at vende tilbage til Danmark.

Har du arbejds- og opholdstilladelse i Norge? Og hvor betaler du skat henne?

Hvis din mand kan slutte sig til dig i Norge i en 10 ugers tid, kan I jo også vende tilbage til Danmark og gøre brug af EU-retten, så du kan få et opholdskort i stedet og dermed undgå alle de mange krav efter national dansk lovgivning.

Men hvis du har bevaret din folkeregisteradresse på jeres fælles bopæl i Danmark, burde der jo slet ikke være noget problem... Men det virker som om, at US tror, at jeres ægteskab er proforma.

thewriter78
Geografisk sted: Danmark / Norge
Kontakt:

Indlæg af thewriter78 » 11.06.2010 22:31:56

Hej skaanebo

Jeg tror selv ikke at min opholdstilladelse inddrages fordi jeg ikke har brudt reglerne. Jeg har jo boet i Norge i over 8 måneder nu og har pendlet mellem DK og NO, dvs. at det stadig er under 12 måneder og de sidste 8 måneder var heller ikke i træk.

Men jeg skal nok prøve at få retshjælp for at høre hvordan jeg virkelig står i denne situation selvom jeg nærmest er 100% sikker på at jeg ikke har gjort noget ulovligt.

Jeg vil helst ikke at søge FS i Danmark igen hvis jeg mister den. Det er jo meningløs og håbløs i mine øjne, vi vil helst flytte til et andet land.

Jeg betaler stadig skat i Danmark fordi jeg er ansat i et dansk firma og får løn i Danmark, derfor har jeg stadig fast bopæl i Danmark og er stadig registreret i dansk folkeregistret. Jeg har arbejdstilladelse i Norge men har ikke registreret mig i norske folkeregistret netop fordi jeg vil undgå at få ballade med US hvis jeg melder min flytning til Norge. Desuden synes jeg også at det ikke er nødvendigt når jeg ofte er i Danmark men jeg har blåsygesikringskort og det hele.

Hvis US tror vores ægteskab er proforma hvorfor forlangte de min opholdstilladelse til 2013 for jeg har jo oplyst i ansøgningsblanketten at jeg er blevet udstationeret i Norge pga mit arbejde og har vedhæftet udstationeringsaftalen fra mit firma. Det er jo helt sindsygt at de kunne udstede opholdstilladelsen i en dag og inddrage den den næste dag.

Som sagt, står reglerne klar at jeg får lov til at opholde uden for Denmark i 12 måneder i træk. Så hvad er egentligt problemet?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.06.2010 13:55:49

Jeg vil skyde på, at det er ordet udstationering, der gør udslaget. Ordet kan nemlig tolkes således, at man er eller har været nødsaget til at flytte.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2010 15:01:50

Problemet i sagen er ikke, at thewriter78 har været væk i ”for lang tid”. Problemet er i stedet, at fordi hendes danske mand ikke er rejst med til Norge, så kan der herske tvivl om, hvorvidt de fortsat kan anses for at leve sammen. For det er nemlig OGSÅ et krav, når man har opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9.

Der er nok ikke andet at gøre end at forsøge at overbevise US om, at parret stadig har et reelt samliv, og at der er gode arbejdsmæssige grunde til, at de p.t. har indrettet sig, som de par. Alternativt kan thewriter78 jo overveje at skifte til et andet opholdsgrundlag end Udlændingelovens §9 f.eks. Udlændingelovens §9a, som omfatter arbejdstagere. Så får hun en selvstændig opholdstilladelse, som er helt uafhængig af hendes danske mand.

Og et job som rådgivende ingeniør burde jo umiddelbart kunne give opholdstilladelse i Danmark efter indtil flere forskellige ordninger, så der er nærmest frit valg på alle hylder (beløbsordning, positivliste m.m.)

I første omgang ville det dog nok være Norge, der skulle søges opholdstilladelse til, da thewriter78 p.t. bor der. Men det skulle vel også være muligt, at en udstationeret civilingeniør, som er ansat i et dansk firma, kunne få en sådan, selvom jeg ikke ved noget om de norske regler på området.

Endelig er EU-reglerne også en mulighed, hvis manden har mulighed for at flytte med til Norge i mindst 10 uger. Ved EU-reglerne er der krav om, at man skal bo i det samme land, men ikke at man skal bo på samme bopæl.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.06.2010 20:04:58

"Jeg har jo ikke gjort noget forkert og jeg vil ikke give dem mine flybilletter og alle mulige dokumentationer de har bedt om. Næ, not in a thousand year. Det rager jo ikke dem hvor tit vi ses hinanden, en gang om ugen eller to gange om måneden"

Joe, det RAGER dem faktisk - jeg kan godt forstå du er stødt, men så længe du har opholdstilladelse på grundlag af ægteskab, og denne igen er betinget ikke blot af en vielsesattest, men af et faktisk samliv, så rager det altså myndighederne om i har noget, der juridisk set er samliv. Og hvis du vil vise dem at det har i, så må du altså dokumentere hvordan i opretholder samlivet når i bor på hver jeres adresse i to forskellige lande.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.06.2010 20:18:43

Ja, i det hele taget er det ikke særlig klogt at bo hver for sig (være "särbo", som de siger i Sverige, fordi man så ikke er samboer, men bor hver især, altså hver for sig), så længe man ikke har permanent opholdstilladelse, da myndighederne så netop kan mistænke, at man ikke har et reelt samliv og kærlighedsforhold. Det gælder uanset om man også ændrer sin folkeregisteradresse, eller om man blot i praksis tilbringer meget lidt tid sammen i løbet af en uge eller en måned. Opholdstilladelsen er jo faktisk givet med henblik på, at man skulle have lov til at have et familieliv sammen, og det kan man jo stille spørgsmålstegn ved, hvis man ikke tilbringer ret meget tid sammen, fordi parterne bor eller arbejder langt fra hinanden til hverdag.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.06.2010 10:06:09

skaanebo skrev:Opholdstilladelsen er jo faktisk givet med henblik på, at man skulle have lov til at have et familieliv sammen, og det kan man jo stille spørgsmålstegn ved, hvis man ikke tilbringer ret meget tid sammen, fordi parterne bor eller arbejder langt fra hinanden til hverdag.
Præcist. Så hvis man er et selvstændigt karrieremenneske, som prioriterer jobbet højere end familielivet og i den forbindelse har behov for stor geografisk mobilitet, så er en opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9 muligvis ikke det, man skal gå efter.

Jeg mener faktisk helt seriøst, at en opholdstilladelse efter §9a (for arbejdstagere) formentlig ville passe bedre til thewriter78 og hendes behov. Der vil selvfølgelig være nogle andre betingelser knyttet til denne, og f.eks. kan opholdstilladelsen komme i fare, hvis thewriter78 mister sit job.

Men omvendt slipper hendes mand så også for at stille bankgaranti og for at skulle opfylde et boligkrav, og ikke mindst så slipper parret for det "dyneløfteri", som thewriter78 finder så krænkende.

Og mig bekendt er der ikke noget i vejen for, at man kan skifte opholdsgrundlag flere gange. Så hvis thewriter78 skulle være uheldig at miste sit job, så kan parret jo bare vælge at indgive en ny ansøgning efter Udlændingelovens §9.

Besvar