Nu er det snart vores tur til at søge FS! Lidt hjælp søges:)

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jesmal

Nu er det snart vores tur til at søge FS! Lidt hjælp søges:)

Indlæg af jesmal » 01.06.2010 20:10:20

Hej allesammen.

Jeg har fulgt denne side i godt 2 år. Men nu er turen til FS lige om hjørnet.

Vores historie kort.
Jeg er fra DK Han fra Tyrkiet. Vi har et barn på 2, og har været gift godt 1 år.

* Vi er begge 24
* Jeg har bolig
* Fast job
* Bankgaranti vil ikke være et problem
* Tilknytningskravet vil også være i orden da han kommer her for fjerde gang snart, før har han været her på 2 x 90 dgaes visum, og 1 gang på 6 måneders midlertidig opholdstilladelse, ( snoghøj folkehøjskole)

Nu kommer det afgørende spørsmål så.

I Aug' 08 føder jeg vores datter. Så i Juli '08 går jeg på barsel og får jeg kontant hjælp, de næste 10mdr frem. Så det er nu 1 år siden.. Jeg mindes ikke at det hed barselsdag penge. ( Dog har jeg kun modtaget dem i min barsel)

Nu er loven lavet om til 36 måneder. Vil det nu sige at vi ikke kan søge FS. Før 2012???

Hilsen fra en som er kommet meget i tvivl.. :)
Senest rettet af jesmal 01.06.2010 21:37:45, rettet i alt 1 gang.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Nu er det snart vores tur til at søfe FS! Lidt hjælp søges:)

Indlæg af mh1 » 01.06.2010 21:18:11

Du må kunne få at vide hos kommunen, om du har fået udbetalinger i hht aktivloven eller om det evt. er efter anden lovgivning.

Kan din mand evt. inden han kommer finde en arbejdsgiver, der vil kunne argumentere for at lige netop din mand er den allerbedst kvalificerede til et job, har han som tyrkisk statsborger nogle særlige rettigheder i hht EU-lovgivning. Det er svært men ikke umuligt at få arbejds- og opholdstilladelse, uafhængigt af ægteskab.
mh
Rådgiver for ÆUG

jesmal

Re: Nu er det snart vores tur til at søfe FS! Lidt hjælp søges:)

Indlæg af jesmal » 01.06.2010 21:26:50

Tak for svar MH.... Det ville være super ærgeligt at skulle vente 2 år mere :shock: , Mht job.. Så ved jeg ikke lige hvordan vi skal ordne det.. Han er uddannet "forrest engineer" Som no ksvar til noget a'la skov-foged vil jeg tro.. Har du nogen ide om det kan bruges til noget???

skaanebo

Re: Nu er det snart vores tur til at søge FS! Lidt hjælp søges:)

Indlæg af skaanebo » 01.06.2010 21:39:04

I kan jo også helt undgå alle de nationale danske krav ved at benytte EU-reglerne i stedet. Det kræver bare, at du smutter 10 uger forbi et andet EU- eller EØS-land.

jesmal

Indlæg af jesmal » 01.06.2010 21:55:54

Hehe, Ja det ved jeg godt skaanebo. det har skam også været overvejet mange gange...

Det jeg ville ønske vi havde gjort for længst.. Det har bare været frem/tilabge medllem tyrkiet de sidste 3 år.. Og må ærligt sige at jeg ikek vil byde vores barn mere kasten rundt .. Nu har hun enlig fået dagplejeplads, og jeg har fundet fast job samt bolig.. Derofr synes jeg det er ret risikabelt at "smide" alt dette ud endnu gang..

I altfald.. Lad os nu sige vi får afslag, vil det så fremover have en betydning for visum ansøgning, og givet fald hvis vi skal søge FS for 2. gang??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.06.2010 15:15:01

jesmal skrev:Nu har hun enlig fået dagplejeplads, og jeg har fundet fast job samt bolig.. Derofr synes jeg det er ret risikabelt at "smide" alt dette ud endnu gang.
Hvor i landet bor du??? Hvis det er i nærheden af en landegrænse, så er det jo kun boligen og ikke hverken jobbet eller dagplejepladsen, som du må opgive, hvis du bosætter dig i et naboland i f.eks. 3 eller 4 måneder. Og boligen kan måske fremlejes?

jesmal

Indlæg af jesmal » 02.06.2010 16:15:14

Jeg bor "desværre" I odense Fundiver... Lige midt i det hele :/

Og jeg har først lige fået lejligheden og skal flytte ind i weekenden.. Så det er bare super ærgeligt det hele!!

jesmal

Indlæg af jesmal » 02.06.2010 20:55:23

Lige endnu et spørgsmål i forbindelse med overstående..

HVIS de nu virkeligt giver os afslag på FS...

Vil det så have nogen betydning for min mand at søge visum til DK fremover?? Og evt FS når vi 100% opfylder kravene???

Jessi :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.06.2010 09:30:03

@ Jesmal:
Hvis ikke i får fs – og også hvis i får, så kan han jo overveje at videreuddanne sig/ omskole sig, så hans uddannelse kan bruges i DK. Det vil være synd, hvis han bare bliver pizzabager, når han har en videregående uddannelse! Du må sætte ham i sving med at undersøge mulighederne for uddannelse og hvor han kan få legater til det.

Tyrkiet og DK har nogle få studielegater til udvekslingsstuderende, som kan søges via http://www.iu.dk/ . Får man et af dem, er studieafgiften betalt for et studieår. Men søger han nu, er det til 2011/12 studieåret, og han skal søge som bosiddende i Tyrkiet.

Han kan givet også søge støtte via TÜBITAK, hvis han kan blive optaget på en uddannelse i DK.

Hvis han bliver optaget på en uddannelse i DK, får han jo samtidig en arbejdstilladelse, og lige præcis for tyrkiske statsborgere betyder det, at de kan opnå varig opholdstilladelse helt uden om de danske regler. Du kan læse noget om de særlige EU-bestemmelser for tyrkiske statsborgere her:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/D ... dommen.pdf

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... yrkiet.pdf

Der er adskillige beslægtede uddannelser til den han har, som i kan se på disse to links. Han kan sandsynligvis få merit for i hvert fald en del af den uddannelse, han allerede har.

http://www.ug.dk/Uddannelser/profession ... nioer.aspx

http://www.ug.dk/flereomraader/uddannel ... 19303.aspx

Sørg endelig for at han får sine eksamenspapirer med sig. Om muligt få dem oversat i Tyrkiet, ellers få det gjort i DK, og send dem ind og søg om merit/ godkendelse af udenlandsk uddannelse:
http://www.iu.dk/anerkendelse

Man får et brev, hvor der står om man helt eller delvis ligestiller den udenlandske uddannelse med en nærmere angivet dansk. Der er givet meget i hans uddannelse, som direkte kan ligestilles med indholdet i en dansk.

I kan også prøve at læse på dette link:
http://www.feani.org/webenaee/enaee/presentation.htm

der er siden for det europæiske netværk for anerkendelse af hverandres ingeniøruddannelser. Tyrkiet er også med i netværket.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.06.2010 09:31:27

Nej et afslag på en ansøgning om opholdstilladelse har ikke betydning for fremtidige ansøgninger om hverken visum eller opholdstilladelse. Så det behøver I i det mindste ikke at bekymre jer om.

Der går lyntog fra Kbh. til Odense og fra Tyskland er der motorvej hele vejen til Odense samt masser af billige brugte biler til salg. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men man kan godt pendle fra Sverige eller Tyskland til Odense i en periode på f.eks. 3 måneder.

Det er jo også muligt, at du har familie eller venner i Odense, som du måske kan overnatte hos en gang imellem, så du ikke behøver at gøre turen 5 gange om ugen.

Hoping
Geografisk sted: Denmark/Turkey

Indlæg af Hoping » 21.06.2010 00:40:39

Tillader mig li at blande mig lidt, kan være mine oplysninger kan hjælpe dig :-)

Min mand er også fra TR, jeg gik på barsel i Jan 2010 og vi indgav ansøgning om FS 5/3-10.
Da jeg gik på barsel var det også som ''kontanthjælp'' - Dog kalder de det vist kontanthjælp/sygedagpenge UNDER barsel. Jeg frygtede lidt at de ville gi afslag pga. ''hjælpen'' fra kommunen men ringede frem og tilbage og så længe man er gravid eller på barsel så er man ikke omfattet af Aktivloven, US må derfor ikke give afslag på grundlag af dét. Mens man er på barsel er man jo ikke ''ledig'' på arbejdsmarkedet så det skulle ikke gå ind og gøre din situation sværre for at opnå FS. Jeg snakked både med US og sygedagpenge-kontoret bare for at være på den sikre side. Og det var faktisk hende fra US som sagde til mig at man IKKE måtte afvise en sag på grundlag af barsel, da alle kvinder jo har fuld ret til barsel. og igen at så længe man er under barsel er man ikke omfattet aktivloven.

Syns du skal ringe og høre US ad, syns de har været meget behjælpelig i mine spørgsmål ang. barsel osv.
Vi fik OT 3/5-10 så det har ikke været et problem for os at jeg var/er på barsel under kommunens hjælp. Håber det måske hjalp lidt og ikke var for forvirrende.

Held og lykke med det hele :-)

Besvar