Har ventet i 7 måneder - intet svar.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kirill
Geografisk sted: Sønderjylland

Har ventet i 7 måneder - intet svar.

Indlæg af Kirill » 27.05.2010 13:19:01

Hejsa

Ja nu har mig og min mand så ventet i 7 måneder på at få svar på vores ansøgning om FS.
Vi søgte 26. oktober 2009, han i sit hjemland, mig i DK. I december fik vi brev om at vi var kommet i 7 måneders bunken og kunne forvente et svar inden den 26. maj.

Men ak, ej noget svar med posten hverken i går eller i dag.

Hvad så nu?
Når US nu ikke kan overholde de servicemål de har, får man så et nyt forventet tidspunkt for et svar? Altså et nyt brev med en forventet dato, eller henstår det bare i det uvisse fra nu af og indtil det passer US at sende et svar?

Jeg regner med at ringe til vores sagsbehandler på tirsdag når han har telefontid, men har dog ikke meget tiltro til at han vil fortælle hverken det ene eller det andet.

Hilsen
Kirill

Yommi1000

Re: Har ventet i 7 måneder - intet svar.

Indlæg af Yommi1000 » 29.05.2010 09:37:54

Hejsa
Jeg følger lige med i denne tråd...Vi er nemlig i samme situation, men har først fået "deadline" til 1 juli, men jeg er meget bange for de ikke når det, da det lyder til de er noget bagefter inde i udlændingestyrelsen.

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 29.05.2010 10:43:31

Hejsa!

Åh det er da også frygteligt at gå og vente så meget.
Men har Kirill der er ikke andet at gøre end at ringe derind på tirsdag. Men ja, de har meget travlt derinde. Jeg har en veninde der sidder derinde, og der er bare drøn på!
Ved du hvad årsagen er til, at i er kommet i 7 måneders bunken?

Du må endelig skrive noget når du har snakket med dem, det er meget rart at høre hvad der sker og hvordan det går jer!

Jeg krydser fingre!!

h1wofirwdk

Indlæg af h1wofirwdk » 29.05.2010 11:01:59

Kirill skrev:Hejsa

Ja nu har mig og min mand så ventet i 7 måneder på at få svar på vores ansøgning om FS.
Vi søgte 26. oktober 2009, han i sit hjemland, mig i DK. I december fik vi brev om at vi var kommet i 7 måneders bunken og kunne forvente et svar inden den 26. maj.

Men ak, ej noget svar med posten hverken i går eller i dag.

Hvad så nu?
Når US nu ikke kan overholde de servicemål de har, får man så et nyt forventet tidspunkt for et svar? Altså et nyt brev med en forventet dato, eller henstår det bare i det uvisse fra nu af og indtil det passer US at sende et svar?

Jeg regner med at ringe til vores sagsbehandler på tirsdag når han har telefontid, men har dog ikke meget tiltro til at han vil fortælle hverken det ene eller det andet.

Hilsen
Kirill

Hej alle
FS fra Thailand
Jeg har søgt fs den 9 september 2009 med forventet sagsbehandlingstid på 7 måneder alså den 9 april 1010
men stadig ikke hørt noget fra us (29,05,2010 )har søgt om aktindsigt og har fådet men de beholler interne papier så jeg ikke kan se om de har lavet noget ved min sag. Har været til Partshøring 12 marts 2010
Ringet mange gange til Sagsbehandler
Sent mange E-mail men kun 1 svar tilbage
Som jeg ikke kunne bruge til noget
Men mange gange har hun været til møde og kan jo kun ringe 1 gang om ugen
Har andre samme problemer ??
h1wofirwdk

Kirill

Indlæg af Kirill » 29.05.2010 15:20:28

Hej
Vores forløb har været som beskrevet nedenfor.
Juni 2009
Min mand og jeg søger tilladelse hos Udenrigsministeriet om at indgå registreret partnerskab på en Dansk Ambassade. Familiestyrelsen giver skriftlig besked om at registreret partnerskab indgået efter Dansk lov på den Danske Ambassade i Sydafrika er gyldig efter dansk ret. Udenrigsministeriet giver tilladelse, den Danske Ambassade siger OK, og de Sydafrikanske myndigheder siger OK til en ambassade vielse.

29. september 2009
Registreret partnerskab indgås på den Danske Ambassade i Sydafrika.

26. oktober 2009
Min mand aflever sin del af ansøgningen på ambassaden i Algeriet

2. november 2009
Jeg aflever min del af ansøgningen på US.

9. december 2009
Modtager brev fra US, ansøgningen er modtaget og kommet under behandling, i brevet står følgende:
Vi forventer at have behandlet ansøgningen færdig inden for maksimalt 7 måneder, dvs. senest den 26. maj 2010, regnet fra ansøgningens indgivelse den 26. oktober 2009.
Det vil kræve en nærmere vurdering at tage stilling til, om betingelserne for at få familiesammenføring er opfyldt, og om der er forhold i sagen, der kan føre til, at vi eventuelt kan fravige nogle af betingelserne.
Vi vil i den forbindelse måske bede dig eller din partner om at besvare yderligere spørgsmål eller indsende yderligere oplysninger.

23. december 2009
Jeg ringer til sagsbehandleren for at høre hvad årsagen er til at vi er kommet i 7 måneders bunken, og om der er noget vi kan hjælpe med, f.eks. flere oplysninger.
Sagsbehandleren oplyser at US’s dokumentations afdeling skal ind i sagen for at undersøge om vi som homoseksuel kan leve i Algeriet, og dernæst om jeg kan få den daglige medicinske behandling jeg har behov for i Algeriet. Hvis jeg/vi kan, så kan der stilles samme krav til os, som til alle andre, hvis ikke kan vi fritages for visse krav.

28. april 2010
Jeg ringer til vores sagsbehandler for at høre om de vil have billeder fra de sidste to ferierer mig og min mand har været på.
Får oplyst at vi har fået ny sagsbehandler. Hun oplyser at man er forbi det punkt der hedder proforma eller tvang, da det er det første man undersøger, og hun kan se at den nye sagsbehandler er i gang med at undersøge noget andet.
Så på mit spørgsmål om hvad det er, oplyser hun at den nye sagsbehandler er i gang med at undersøg gyldigheden af vores partnerskab. Hun kan ikke oplyse mere.

4. maj 2010
Jeg ringer til vores nye sagsbehandler for at høre hvad det er han er ved at undersøge med hensyn til vores partnerskab. Han oplyser at han ikke vil anerkende vores partnerskab, da han mener at homoseksuelt partnerskab i Sydafrika ikke anerkendes i Danmark, hvilket er rigtig, hvis det er indgået efter Sydafrikansk ret, men jeg forsøger at forklare ham at det er indgået efter Dansk ret.
Han meddeler at han ikke vil anerkende det.
På mit spørgsmål om hvad det betyder, siger han at da det jo kræves at man er gift for at få familiesammenføring, vil det medføre afslag, på vores ansøgning.
Jeg kontakter Den Danske Ambassade i Sydafrika, Udenrigsministeriet og Familiestyrelsen og sætter dem ind i sagen pr mail.

5. maj 2010
Jeg taler med Udenrigsministeriet som tidligere har talt med US og forklaret dem at partnerskabet er gyldigt. Udenrigsministeriet kontakter igen US, og udenrigsministeriet ringer tilbage til mig, hvor de fortæller at de ikke kan overbevise US om at det er gyldigt, og vi beder derfor Familiestyrelsen om at gå ind i sagen. Jeg sender en masse dokumentation til US pr mail, og meddeler US at vi har bedt familiestyrelsen gå ind i sagen.

6. maj 2010
Sagsbehandleren kvitterer om morgenen at han har læst min mail, og 5 min senere kommer der en mail fra vores sagsbehandler at US har valgt at anerkende partnerskabet.

18. maj 2010
Den officielle afgørelse fra Familiestyrelsen kommer med posten, familiestyrelsen har gennemgået vores partnerskab samt betingelserne, og kommer frem til følgende konklusion:
”Vi mener at partnerskabet er gyldigt efter dansk ret”.

26. maj 2010 – Den dato hvor US havde forventet at kunne have en afgørelse ifølge deres brev af 8. december 2009. Men intet svar fra US.

Jeg er 32 år, min mand er 29 år.
Jeg er dansk statsborger og har altid været det, min mand er statsborger i Algeriet.

Vi opfylder 24 års reglen
Tilknytningskravet bortfalder.
Jeg har eget hus. Opfylder boligkravet.
Har aldrig modtaget offentlig forsørgelse.
Partnerskab er indgået efter Dansk ret og retsgyldigt i Danmark, efter afgørelse fra Familiestyrelsen.
Der er selvfølgelig hverken tale om proforma eller tvang.
Vi kan ikke bo sammen i Algeriet, hvor homoseksualitet er forbudt, og partnerskab ikke er anerkendt.
Jeg har en uhelbredelig sygdom og er i daglig medicinsk behandling og regelmæssig kontrol på sygehuset.

Kort sagt mener jeg at vi opfylder alle krav.
Hvad sker der nu?

US har ikke kunne afgøre sagen inden for den forventede tidsramme, formentlig fordi de ikke ville anerkende et fuldt ud gyldigt partnerskab indgået efter Dansk ret, efter tilladelse fra Udenrigsministeriet, Familiestyrelsen og de Sydafrikanske myndigheder.
Så US har brugt tid på noget der efter min mening burde være anerkendt fra starten.

Kommer US med en ny dato til hvornår de forventer at kunne færdig behandler vores sag?
Eller henstår det bare i det uvisse indtil det passer dem at tage en beslutning?

Min plan er at ringe til vores sagsbehandler på tirsdag når han har telefontid for at høre hvad tidshorisonten er nu, men jeg har ikke store forhåbninger, jeg er ret sikker på at vi har ”trådt” ham over fødderne, efter at vi fik Udenrigsministeriet og Familiestyrelsen til at gå ind i sagen.
Udenrigsministeriet har bl.a. har klaget over vores sagsbehandler til hans kontorchef u US over at han ikke ville anerkende gyldigheden af det partnerskab som Udenrigsministeriet har givet tilladelse til efter den hjemmel til de har til det ifølge loven.

Inputs modtages gerne.

Hilsen
Kirill

Kirill

Indlæg af Kirill » 01.06.2010 13:08:39

Så lykkes det at få FS, det kan I læse om i en anden tråd.
Tak for jeres hjælp og inputs.

Hilsen
Kirill

Besvar