rejse til andre lande

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
paolo42

rejse til andre lande

Indlæg af paolo42 » 30.05.2010 11:18:58

Hej allesammen.

Jeg vil bare spørge om min kæreste fra Filippinerne vil måske modtage turist visum
for rejse til Danmark 3 måneder.
Vi er ikke gift, kan vi tage på ferie til Italien eller andre lande?
Skal vi søge igen for visum?

Jeg har et andet spørgsmål. Hvis for eks. vi bliver gift på Filippinerne, can vi bo i Danmark
lige det samme?
Jeg er italiener men har statsborgskab siden 1998.

Mange tak til alle sammen.

P.S. Dem der skal søge på turist visum in Cebu, de skal være opmærksom på
at de accepterer ikke de ny blanketter fra ny i dk, men de skal bruge de gamle.

Der skal også afleveres 2 billeder og 4 copi af billede med begge to personer sammen.
'I skal også bevare bøn fra foto forretning hvor I tage billeder fordi Consulat de vil tage en copi.
Billeder kan tages i Ayala på stue etage.

Husk at alle papir skal afleveres in 3 copi.
Jeg har til gængel ikke betalt 1.400 pesos gebyr.

Mvh. Giovanni

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: rejse til andre lande

Indlæg af mh1 » 30.05.2010 12:09:38

Hvis man har Schengen-visum til at besøge nogen i Danmark, kan man inden for visumperioden rejse i hele Schengen-områet, så i kan godt tage til fx Italien, Spanien eller Frankrig for at holde ferie.

Hvis i tager sammen til DK efter at i er blevet gift, kan i i slutningen af visumperioden søge om fs, og din kone kan sandsynligvis blive på processuelt ophold indtil sagen er afgjort. Når du har dansk statsborgerskab skal i søge efter danske regler, og du må undersøge om du/i opfylder kravene til at i kan få fs.
mh
Rådgiver for ÆUG

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 30.05.2010 12:17:56

paolo42 skrev:Hej allesammen.

Jeg vil bare spørge om min kæreste fra Filippinerne vil måske modtage turist visum for rejse til Danmark 3 måneder.
Vi er ikke gift, kan vi tage på ferie til Italien eller andre lande?
Skal vi søge igen for visum?
Hun får et Schengen visum, og så kan i rejse i hele Schengen området indenfor visumets gyldighedsperiode.
paolo42 skrev: Jeg har et andet spørgsmål. Hvis for eks. vi bliver gift på Filippinerne, can vi bo i Danmark lige det samme?
Jeg er italiener men har statsborgskab siden 1998.
Umiddelbart kunne man tro, at du som italiener er EU borger, og derfor har ret til at benytte dig af EU reglerne i Danmark. Men da du er blevet dansk statsborger i 1998, gælder de danske nationale regler formentlig for dig også.

Dvs. at din kone søger turistvisum (evt. det hun allerede har søgt om) og derefter indgiver i ansøgning om familiesammenføring mens hun er på besøg i Danmark. Efter passende langsommelig sagsbehandlingstid får i så opholdstilladelse for din kone. Ulempen er, at hun ikke må arbejde eller får tilbudt dansk undervisning mens sagsbehnadlingen foregår.
paolo42 skrev: 'I skal også bevare bøn fra foto forretning hvor I tage billeder fordi Consulat de vil tage en copi.
Det lyder lidt korruptionsagtigt, at man kun kan få taget billeder ét sted.

maXjolt

Indlæg af maXjolt » 31.05.2010 10:09:38

dotGusten skrev:
paolo42 skrev: 'I skal også bevare bøn fra foto forretning hvor I tage billeder fordi Consulat de vil tage en copi.
Det lyder lidt korruptionsagtigt, at man kun kan få taget billeder ét sted.
Det er filippinerne :wink:
Filippinerne er ikke et sted, man bør blive overrasket over ting, som virker korrumperede...
Men det er et dejligt sted trodsalt :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.05.2010 10:21:56

Det er ikke rigtigt, at man kun kan få taget billeder et bestemt sted, når man søger om visum i Cebu. Min forlovede søgte for cirka 3 måneder siden, og der var ingen problemer med, at billederne var taget i en fotoshop i hendes hjemby. Billederne skal bare leve op til de krav, som den norske ambassade i Manila stiller, og som er beskrevet på deres hjemmeside.

Da der kan være mange forskellige "requirements" ved ansøgning om ét eller andet på Filippinerne, da hjemmesider ikke altid er opdaterede, og da det måske nogen gange også afhænger af, hvilken sagsbehandler, man snakker med, kan det generelt anbefales at ringe i forvejen for at sikre sig, at man har alt det med, som de skal bruge, hvis man kommer langvejs fra.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 31.05.2010 11:20:41

fundiver199 skrev: og da det måske nogen gange også afhænger af, hvilken sagsbehandler, man snakker med, kan det generelt anbefales at ringe i forvejen for at sikre sig, at man har alt det med, som de skal bruge, hvis man kommer langvejs fra.
Det lyder da fuldstændigt gak gak, at man er i en eller anden sagsbehandlers vold. Det vil da være til grin, hvis en sagsbehandler insisterer på at bruge nogle gamle formularer, og de så sendes til Udlændingeservice, som afviser dem, fordi de vil have de nye formularer.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.05.2010 12:58:25

Helt enig. Jeg synes også, at det lyder meget mærkeligt og tvivlsomt, at den "nye" formular ikke skulle kunne bruges.

zigi_guy

Indlæg af zigi_guy » 31.05.2010 22:44:48

Min kone søgte visum til DK hos den danske ambassade i Tehran. Hendes billeder blev også afvist selvom billederne var taget hos proffesional fotograf efter de ønskede krav. Hun og nogle andre ansøgere blev henvist af den iranske medarbejder på ambassden(en som modtager alle dokumenter) til en bestem fotograf. Min kone beskriver stedet som en lejlighed i nærheden af ambassaden, hvori i et af værelserne var et kamera, en computer og en printer. Desuden skulle begge visumansøgningsblanketter være maskinskrevet, hvilke hun også havde gjort, men alligevel "manglede" der en email adresse et eller andet sted. Hun skulle så kontakte en mand foran ambassaden siddende med sin skrivemaskine. Alt i alt blev hun opkrævet 15.000 Rial for 4 billeder og skrivning af en e-mail adresse på ansøgning.

Meeen, på trods af disse besværligheder synes jeg, at det er gået ret hurtigt med hendes ansøgning. Hun søgte d. 4. maj. og blev ringet op af ambassaden 3 uger efter :D nu skal hun vise billet og rejseforsikring for at få sit visum.

Besvar