Midtvejs status

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

TheJesper

Midtvejs status

Indlæg af TheJesper » 29.05.2010 17:55:46

Hej allesammen

Jeg blev gift med min kæreste fra colombia, hvis au pair visum udløb, tilbage i april, hvor vi så flyttede til Sverige, og jeg fik dengang nogle yderst gode svar og hjælp herinde omkring flytningen til Sverige. Nu har vi boet her i en måneds tid, så jeg ville bare lige høre, hvorvidt det lyder som om vi er på rette spor.

Jeg lejer et værelse i en ejerlejlighed i Sverige, som jeg naturligvis har kontrakt på og jeg gemmer kvitteringer fra betalinger.

Jeg arbejder og studerer pt, begge dele i Danmark, som jeg fik at vide af EU hotlinjen ikke var noget problem. Jeg gemmer køb af månedskort til toget, så det kan dokumenteres, at jeg hver dag rejser til Sverige.

Jeg er udskrevet af Danmark, har også sendt brev til SKAT, og er helt registreret som bosiddende i Sverige.

Jeg gemmer alle køb af dagligvarer osv. på kvittering, men da jeg primært bruger kreditkort (læs: altid), så vises det naturligvis også der. Det viser, at lige godt og vel alle købe pt. foretages i Sverige.

Jeg blev udmeldt af Danmark d. 12. april, men lejekontrakten trådte reelt først i kraft d. 1. maj.

Jeg bruger pt. stadig min danske bank (Basisbank), men overvejer at skifte til f.eks. Swedbank og deres pendlertilbud. Vil det hjælp på sagen?

Hvad med ID kort... ville det være godt at købe?

Er der noget jeg ikke har tænkt på på nuværende tidspunkt? Og hvornår vil i anbefale, at jeg ansøger om familiesammenføring?

Elias

Re: Midtvejs status

Indlæg af Elias » 29.05.2010 22:19:24

Hejsa

husk også du skal have papir på du har opsagt bolig i dk.

Du skal have et id kort hvis du skal lave bankkonto i Sverige og så er det også en god ide og sende kopi med af når du søger.

jamen søger du ikke i Sverige om familiesammenføring ? for så vil jeg da anbefalde dig bare og søge med det sammen og når du så har fåe den kan du søge til dk igen.

Har selv været igennem det hele og er lige rejst til dk igen efter min mand fik sit opholdskort i dk

hilsen karina

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.05.2010 10:43:06

Der er ikke nogen krav i EU-reglerne om hvor længe eller kort du skal have boet i gæstelandet (i dit tilfælde Sverige), før der kan ansøges om familiesammenføring. Eneste krav er, at din ægtefælle skal slutte sig til dig, mens du bor i gæstelandet.

Så alt imellem nu og til dagen før du har tænkt dig at køre flyttebilen tilbage til Danmark kan bruges. Bemærk dog, at du som minimum skal have boet i gæstelandet i mindst 10 uger, før du kan flytte tilbage til Danmark på baggrund af EU-reglerne.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

TheJesper

Indlæg af TheJesper » 30.05.2010 11:12:35

Elias --> Hvad mener du med at søge familiesammenføring i Sverige? Lige for at uddybe, så blev vi gift i DK kort før hendes visum udløb, hvorefter så rejste til Sverige og fik opholdstilladelse til hende der. Vi vil så benytte EU reglerne om familiesammenføring (arbejdskraftens frie bevægelighed) til at komme tilbage til DK.

Omkring opsagt bolig, så har jeg ikke opsagt min lejebolig, men fremlejet den, hvilket skulle være tilstrækkeligt... og ja, det har jeg kontrakt på.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 31.05.2010 12:57:15

Jesper,

For at svare på dit spørgsmål til Elias, så har det noget at gøre med, om I er søgt til Sverige på baggrund af Sveriges nationale regler om familiesammenføring, eller om I søger efter EU-reglerne. Er der søgt efter de nationale regler (hvor der ikke er forsørgelseskrav), kan I ikke umiddelbart søge tilbage til Danmark efter EU-reglerne. Så vil I efter mit skøn blive vurderet efter nationale danske regler, når I søger i Danmark igen.

Men har I søgt til Sverige efter EU-retten, er der et forsørgelseskrav, og så kan I flytte tilbage til Danmark efter mindst 10 ugers ophold i Sverige. I vil i den forbindelse blive vurderet efter EU-retten.

Der hvor Elias går en smule galt i byen, er der hvor hun skriver, at når tilladelsen er hjemme, kan du med det samme flytte tilbage til Danmark. Man skal have boet mindst 10 uger i gæstelandet for at aktivere sit EU-borgerskab, og først derefter kan man flytte tilbage som EU-borger. Flytter man før de 10 uger er gået, vil man efter al sandsynlighed få afslag efter EU-retten.

Ja, det er tilstrækkeligt, at den danske bolig er fremlejet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.05.2010 14:50:14

TheJesper skrev:
Jeg blev udmeldt af Danmark d. 12. april, men lejekontrakten trådte reelt først i kraft d. 1. maj.
Hvor har du så boet i perioden 12. april til 1. maj? Du må være foreberedt på at skulle dokumentere absolut ALT!
TheJesper skrev:
Hvad med ID kort... ville det være godt at købe?
Svensk id-kort kan være praktisk, hvis man har tænkt sig at blive boende i Sverige, men du har jo ikke noget at bruge det til, hvis dit ophold kun bliver af få måneders varighed, og der er ingen grund til at købe et id-kort alene for Udlændingeservices skyld.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.05.2010 14:54:44

Kim P. Nyberg skrev:
Er der søgt efter de nationale regler (hvor der ikke er forsørgelseskrav), kan I ikke umiddelbart søge tilbage til Danmark efter EU-reglerne. Så vil I efter mit skøn blive vurderet efter nationale danske regler, når I søger i Danmark igen.

Det er nu ikke korrekt. Hvilket opholdsgrundlag man har haft i Sverige er fuldstændig irrelevant, hvis man ønsker at gøre brug af EU-retten efterfølgende i Danmark. Man kan sagtens have haft ophold i Sverige på et almindeligt visum, som studerende eller arbejdstager eller fået en national svensk opholdstilladelse og dernæst søge til Danmark som medfølgende ægtefælle til en dansker, der har gjort brug af den frie bevægelighed. Men skal bare dokumentere, at man opfylder betingelserne for at gøre brug af EU-retten. De betingelser kan man jo sagtens opfylde, også selv om man bare har været turist i Sverige eller studeret, været au pair eller haft en national svensk opholdstilladelse.

Det er ansøgeren, som i sin ansøgning gør Udlændingeservice opmærksom på, om der søges om ophold i Danmark efter EU-reglerne eller efter national dansk lovgivning.

TheJesper

Indlæg af TheJesper » 31.05.2010 15:21:22

Jeg har jo slet ikke søgt om familiesammenføring i Sverige overhovedet. Jeg er flyttet til Sverige og søgt om opholdskort til min kone, præcis som de forskellige vejledninger anviser.

Omkring bolig d. 12. april til 1. maj, så har det helt reelt været en overgangsfase, hvor vi primært har boet i Danmark. Men altså, hvis jeg først søger f.eks. d. 1. august er det vel ikke et problem?

Ift. til ID-kort, er det så ikke et godt argument på, at man har haft et faktisk og reelt ophold? Eller er det ikke noget argument?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.05.2010 15:30:09

Id-kort er intet argument, det er fuldt ud tilstrækkeligt bare at være folkeregistreret i Sverige. Det er heller ikke nødvendigt at udskifte et dansk kørekort med et svensk fx. Det beviser intet i sig selv.

TheJesper

Indlæg af TheJesper » 09.06.2010 06:56:15

Lige et lidt andet spørgsmål: min kone har fået tilbudt et job i Danmark. Kan hun godt takke ja til det rent legalt, nu hvor hun har lovligt ophold i sverige?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.06.2010 07:06:46

Nej, job i dk som bosat i Sverige er no go, medmindre man er eu-borger.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 09.06.2010 20:45:20

, "har også sendt brev til SKAT"

Vidste ikke at man skulle skrive til skat når man flytter? Skal man det? Jeg har ikke været deroppe endnu. Skal nemlig have ændret fradrag osv. Men, gør det først når jeg har fået alle møblerne ind og hele værelset er i perfekt stand?

Men, skal man skrive til skat at man er flyttet til Sverige?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.06.2010 22:30:09

Jeg skulle i hvert fald oplyse skattevæsenet om min flytning - selv om de sendte min forskudsopgørelse til min adresse i Tyrkiet, så 'vidste' de ikke, at jeg var flyttet :!: :?:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 09.06.2010 22:43:03

Jeg har fået brev fra kommunen omkring folketingsvalg osv. Så de ved jo godt at jeg er flyttet. Skal jeg nu også skrive ind til dem osv.?

solveig
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Indlæg af solveig » 10.06.2010 08:28:37

Det at søge opholdskort til din kone er vel det samme som at blive familiesammenført? Hvad gjorde du da du søgte opholdkortet og har hun allerede fået det? I så fald burde du kunne om det er nationale ekller EU-regler. Men med begge kan du søge til DK på EU regler.

Besvar