hjææælp

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
camillacelik

hjææælp

Indlæg af camillacelik » 30.05.2010 09:48:54

Hej :)
Jeg har to spørgsmål et til mig selv og et til en veninde jeg prøvede at få svar på for hende:

vi starter med min venindes problem.

Hende og hendes mand er gift i Tyrkiet de har så været meget uenige om nogle ting og hendes mand er faktisk gået hen til et eller andet sted i Tyrkiet hvor de blev gift og søgt om skilsmisse og revet deres vieselsattest over.
Nu har han fortrudt. Hun har intet brev fået eller noget som helst.
Han siger nu til hende at HUN SKAL komme til Tyrkiet og underskrive nogle ting osv for at de kan annullere den skilsmisse halløj han har fået lavet hvordan ser det ud for hun har IKKE mulighed for at komme derned nu.

Mit spørgsmål :)

Nu har jeg været i Sverige og fået en lejlighed i anden hands kontrakt :) Skal både mig og min mands navn stå på ? jeg har selvfølgelig ikke fortalt ham vi lejer den af at det er i forbindelse med min mands opholdstilladelse. Kan jeg bare sige det skal stå i mit navn eller hvordan? Jeg har lejligheden 1 juli. men min mand er ikke engang gået igang med at søge visum endnu da hans pas skal laves, og han skal have købt en forsikring jeg er lidt tosset over han ik rigtig har taget sig sammen til det endnu men der har været så meget omkring ham:(
Jeg tænker lidt om det er bedre for os at jeg flytter til Sverige og tager ham dertil i stedet? da det måske vil være lidt bedre økøønomisk? Er chancerne ligeså store for han får et ja der når han nu har været i DK en gang før og selvfølgelig overholdt reglerne. Vi er gift !

Jeg håber at nogle kan svare mig!

Camilla

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hjææælp

Indlæg af mh1 » 30.05.2010 10:16:12

Mht din veninde: hvor længe havde de været gift?
Man kan nemlig normalt slet ikke blive skilt i Tyrkiet, hvis ikke man har været gift mindst 12 måneder. Man kan normalt heller ikke blive skilt uden at den anden får noget at vide om det. Og man skal henvende sig til domstolen det sted, hvor man bor og skal også vies der, så man kan ikke fx bo i Ankara, blive viet i Antalya og skilt i Istanbul bare sådan fordi man synes det er sjovt.
Jeg er noget skeptisk mht om det har noget som helst på sig med den skilsmisse.
Din veninde er velkommen til at skrive en personlig besked til mig med flere oplysninger, jeg er jurist med speciale i familieret, også tyrkisk familieret.

Mht dig selv, behøver din mands navn ikke stå på lejekontrakten. Det er fsv godt nok, han ikke har fået pas, fordi passene lige er blevet lavet om i Tyrkiet, så nu kan han få et, som kan maskinlæses og fx også bruges til USA, i modsætning til de gamle. Det trælse er, at det nu tager noget længere tid end før at få lavet passet, fordi den nye teknik lige skal køres ind, og der pt er kø.
Hvis du alligevel flytter til Sverige, så er det jo mange gange lettere at få fs efter EU-regler end efter de danske, og søger han visum til Sverige for at slutte sig til sin EU-borger ægtefælle, får han det jo gratis og ganske hurtigt. Så når han har fået sit pas og tegnet en rejseforsikring, skulle han kunne være hos dig i løbet af nogle få uger, uden at skulle fremvise en bugnende euro-konto (DK forlanger jo 46 euro/dag visum gælder til).
mh
Rådgiver for ÆUG

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.05.2010 10:19:52

Jeg ved ikke lige hvad din veninde skal gøre, så den del kan jeg ikke svare på.

Jeg formoder, at du flytter til Sverige på baggrund af EU-reglerne, og derfor er følgende svar givet i henhold til disse:

Nej, der er ikke noget krav om at begge ægtefæller skal underskrive lejekontrakten. Det er nok at du gør det.

Når man benytter sig af EU-reglerne, er ægtefællesammenføring en rettighed man har. Han vil kun få et nej, hvis han vurderes at være til fare for den nationale sikkerhed eller sundhed, hvis der er tale om proforma-forhold eller hvis din forsørgelsesevne vurderes at være for lille. Hvis ingen af disse muligheder understøttes, får han et ja, og kan dermed tage over til dig i Sverige. Forudsat, at han tager sig sammen og får det relevante visum og får tegnet de relevante forsikringer, når passet er i hus.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 30.05.2010 10:31:52

ok super :)

Jeg tænker så nu flytter jeg til sverige her i slutningen af juni og så regner jeg med min mands pas er på plads der.
Så snart jeg har flyttet min adresse og mig selv til sverige selvfølgelig så skal jeg søge FS eller bare visum til ham? Skal man ikke have et visum før han får FS? De kan vel ikke bare give et opholdskort på 5 år når han aldrig har været i sverige og de kan se jeg kun lige er flyttet dertil! eller er det virkelig så nemt hvis man selvfølgelig bare kan dokumentere diverse ting og hvad skal vi begge dokumentere hvis vi vil ha ham til Sverige? skal vi ta ham som turist og så søge FS efter eller hvordan? Jeg troede egentlig vi ville ta ham til DK som turist og så flytte sammen til sverige men han skal snart komme hertil savner ham helt vildt og går og er gravid :)
det skal lige siges at jeg altså stadig skal arb i DK

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.05.2010 10:55:06

Han skal på den svenske ambassade i sit hjemland (eller den repræsentation, der varetager svenske interesser) ansøge om EU-ægtefællevisum. Den er gratis og skal udstedes senest fire uger efter indgivet ansøgning.

Når han så er ankommet til Sverige, tager I sammen hen til det lokale Skatteverket, og får lavet en folkeregistrering på ham. Derefter tager i til Migrationsverket og ansøger om EU-opholdskort. Den har myndighederne seks måneder til at behandle.

Han har ret til at søge og tage arbejde i Sverige med det samme ansøgning om opholdskort er indgivet.

Det er ikke muligt i Sverige, at indrejse som turist og i den forbindelse søge FS. Svenskerne forlanger i den situation, at ansøgning skal ske fra hjemlandet.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.05.2010 10:58:59

Du kan læse mere information i forum Ophold efter EU-retten, hvor fundiver199 øverst har lagt en tråd med de mest stillede spørgsmål og svar. Du kan også læse i "Jeg vil...." i øverste menu her på hjemmesiden.

Besvar