Ægteskabserklæring/prøvelsesattest
Ægteskabserklæring/prøvelsesattest
Jeg havde hentet blanketten fra borgerservice for ca 3 uger siden. Den blev sendt til tyrkiet så min forlovede kunne underskrive den. Nu har jeg fået den tilbage. Den skal indleveres til borgerservice igen men ved i om hvor lang tid der går til jeg får papirerne. De papirer som skal have apostilis stempel. Vil der gå et par dage,uger eller vl jeg modtage den med det samme
Re: Ægteskabserklæring/prøvelsesattest
Undskyld, jeg ville hjertens gerne svare, hvis jeg kunne, men jeg forstår simpelthen ikke dit spørgsmål?
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Hvorfor sender du din prøvelsesattest derned? Den vedrører jo kun dig. Din kæreste skal ikke underskrive den.
Prøvelsesattesten skal i stedet sendes til legaliseringskontoret i Udenrigsministeriet i København, hvor den vil få de relevante stempler. Naturligvis under forudsætning af, at vielsen skal finde sted udenfor EU/EØS-området. Foretages vielsen i Danmark, kræves ingen stempler på din prøvelsesattest.
Prøvelsesattesten skal i stedet sendes til legaliseringskontoret i Udenrigsministeriet i København, hvor den vil få de relevante stempler. Naturligvis under forudsætning af, at vielsen skal finde sted udenfor EU/EØS-området. Foretages vielsen i Danmark, kræves ingen stempler på din prøvelsesattest.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Jeg var nede i borgerservice for at få denne prøvelsesattest. Både mig og min kæreste (kommende mand) skulle udfylde. De var generelle spørgsmål som jeg udfyltde men helt nederst ville de have både mit og hans underskrift. Så selvfølgelig sendte jeg den ned til ham.
Da jeg fik den tilbage skulle jeg aflevere den til borgerservice igen. Damen sagde at papiren blev sendt videre til vielseskontoret. Jeg rejser den 22 juni men skrev den dato som vi skal giftes. 18 juli. Hun vidste ikke om hvornår jeg ville få papiret fra vielseskontoret.
Så aner i om ca. hvor lang tid det tager. Hvis i er med om hvilke papirer jeg taler om. og når jeg får dette papir tilbage så skal jeg til underigsministeriet og få apostilis stemplen.
Da jeg fik den tilbage skulle jeg aflevere den til borgerservice igen. Damen sagde at papiren blev sendt videre til vielseskontoret. Jeg rejser den 22 juni men skrev den dato som vi skal giftes. 18 juli. Hun vidste ikke om hvornår jeg ville få papiret fra vielseskontoret.
Så aner i om ca. hvor lang tid det tager. Hvis i er med om hvilke papirer jeg taler om. og når jeg får dette papir tilbage så skal jeg til underigsministeriet og få apostilis stemplen.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Jeg forstår ordet prøvelsesattest sådan, at det er det papir fra kommunens juridiske afdeling, der bekræfter, at du er ugift. Dette stykke papir kræver kun din og kommunens underskrift samt apostille fra Udenrigsministeriet.
Men det er åbenbart ikke det papir du har fået. Prøv at beskrive, hvad der står i det papir, du har fået, og som både du og kæresten har underskrevet.
Men det er åbenbart ikke det papir du har fået. Prøv at beskrive, hvad der står i det papir, du har fået, og som både du og kæresten har underskrevet.
Der stod ægteskabsattest
Mit nav,adresse,den kommune jeg er født,mit statsborgerskab, også var der 4 sprg. om hvor tæt familie min kommende mand er. Om vi er søskende,og han er adoptivbarn fra min familie kan ikke huske de andre.
Og om jeg havde været gift før
Tild sidst vielses sted navn og dato
De samme spørgsmål til ham og underskrift fra os begge
Mit nav,adresse,den kommune jeg er født,mit statsborgerskab, også var der 4 sprg. om hvor tæt familie min kommende mand er. Om vi er søskende,og han er adoptivbarn fra min familie kan ikke huske de andre.
Og om jeg havde været gift før
Tild sidst vielses sted navn og dato
De samme spørgsmål til ham og underskrift fra os begge
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Ok, så er det ikke en prøvelsesattest. Det pågældende stykke papir har jeg aldrig selv fået fra min kommune, så jeg må nok heller afholde mig at kommenterer den yderligere.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
se: http://www.festleksikon.dk/vis/636.html
"Til vielser i Danmark udsteder kommunen en prøvelsesattest. Den attesterer at der intet er til hinder for ægteskab; at alle juridiske forhold med hensyn til evt. tidligere ægteskabs er overholdt. Det vil sige om skilsmisse er endelig bevilget eller at skifteretten i forbindelse med dødsfald, er færdig med alle tvister.
Til vielser i udlandet, skal der i stedet udfærdiges en ægteskabsattest. Der er intet der i denne situation forudsætter behandling af begge personer. Dvs at det er muligt at få en attest som kan benyttes til ægteskab med en for danske myndigheders unavngiven person.
En sådan ægteskabsattest fungerer også som civilstandsattest."
Det vil sige, at du IKKE behøver at få din forlovedes underskrift på dokumentet, men kan få apostille på ved udenrigsministeriet, og så medbringe den, når du skal giftes i udlandet. Din forlovede skal hente sin civilstandsattest hos myndighederne i sit eget land.
se her, hvordan du får apostille: http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/ ... postillen/
"Til vielser i Danmark udsteder kommunen en prøvelsesattest. Den attesterer at der intet er til hinder for ægteskab; at alle juridiske forhold med hensyn til evt. tidligere ægteskabs er overholdt. Det vil sige om skilsmisse er endelig bevilget eller at skifteretten i forbindelse med dødsfald, er færdig med alle tvister.
Til vielser i udlandet, skal der i stedet udfærdiges en ægteskabsattest. Der er intet der i denne situation forudsætter behandling af begge personer. Dvs at det er muligt at få en attest som kan benyttes til ægteskab med en for danske myndigheders unavngiven person.
En sådan ægteskabsattest fungerer også som civilstandsattest."
Det vil sige, at du IKKE behøver at få din forlovedes underskrift på dokumentet, men kan få apostille på ved udenrigsministeriet, og så medbringe den, når du skal giftes i udlandet. Din forlovede skal hente sin civilstandsattest hos myndighederne i sit eget land.
se her, hvordan du får apostille: http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/ ... postillen/
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG