søge ophold via EU regler hvis vi får afslag på de nationale

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sandmonkey

søge ophold via EU regler hvis vi får afslag på de nationale

Indlæg af sandmonkey » 25.05.2010 19:31:42

Kære forum

Nu vidste jeg ikke lige hvor dette spørgsmål skulle placeres...

Vi har efter nøje overvejelser valgt at bide i det sure æble og forsøge os frem med at søge via de danske nationale regler istedet for EU reglerne..

Vi skulle gerne opfylde samtlige krav, og mit udannelse og job er også dækket af positivlisten og dermed skulle der ikke være nogle problemer - bortset fra det med sprogtesten (grrr!) Men men, med regeringens syn på indvandrer som det største byrde, kan man ikke lade være med at forestille sig worst case scenario, man ved jo ikke om man skulle få afslag alligevel af en eller anden uforudset årsag. - Skulle det ske, at vi fik aflsag, tænkte vi at vi straks vil flytte til Sverige og søge efter EU-reglerne i sverige..

Mit spørgsmål er, om det kan lade sig gøre at benytte sig af EU reglerne (eller de svenske nationale regler) EFTER at man har fået afslag på fs via de danske nationale regler?

:?

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: søge ophold via EU regler hvis vi får afslag på de nationale

Indlæg af krikris » 25.05.2010 20:40:50

Ja i kan godt skifte Ladanen alias nationale regler ud med en Mercedes alias EU retten som Fundiver meget sjovt skrev i en anden tråd her på forumet :wink:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.05.2010 06:55:35

Hvis din ægtefælle kun har processuelt ophold i dk og får afslag, kan din ægtefælle risikere bødestraf for ulovligt ophold i Sverige, når han/hun ikke er i besiddelse af gyldig dansk opholdstilladelse eller et visum. Så for at undgå det, skal i enten få en aftale med migrationsverket eller søge et nationalt svensk visum på ambassaden i København.

Ved brug af national svensk lovgivning, skal din ægtefælle rejse hjem og søge på ambassaden derfra.

sandmonkey

Indlæg af sandmonkey » 27.05.2010 06:34:10

Ok! Tak for det. Den information kendte jeg slet ikke til.
Dvs. at hvis man skulle få afslag, skal jeg lynhurtigt finde bolig i Sverige og derefter henvende mig til den svenske ambassade i Danmark og bede om et visum til min mand..

Der er 3 måneders opsigelse på min lejebolig hvilket vil sige at vi skal betale dobbelt husleje i 3 måneder..

Min mand og jeg opfylder alle krav til fs og vi er begge højtuddannede, så i fald vi skulle få afslag på fs, tænker vi, at vi rent principielt ikke ønsker at bo i et land der ikke vil have os boende og anser os som en byrde... Så i fald vi skulle flytte til Sverige vil vi da betale skat til den svenske stat og min mand vil fortsætte sin anerkendte forskning i Sverige.. Jeg er blevet opdraget til ikke at være en byrde for nogen, og vil da heller ikke være det for Danmark hvis de anser mig som en. Jeg elsker Danmark, som jo er mit fødeland og hjemsted.. Men kærligheden sksl jo være gengældt ;)

Sorry, det var lige et surt opstød.. Nu må vi se hvad der sker når vi søger.

Tak for svaret

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.05.2010 09:57:33

Du er/bliver desværre langtfra den eneste dansker, der føler sig uønsket i sit hjemland og som derfor må søge eksil under venligere himmelstrøg.

Hvis I tænker på at blive boende i Sverige og ikke returnere til Danmark, bør I undersøge fordele og ulemper ved henholdsvis EU-regler og nationale svenske regler. Generelt står man bedre i Sverige ved brug af de nationale regler.

Vælger I EU-reglerne er den letteste fremgangsmåde at få en aftale med en navngiven sagsbehandler hos Migrationsverket om, at din mand godt må rejse ind i Sverige, når bare I tager direkte hen til nærmeste afdeling af Migrationsverket for at søge om et opholdskort. Metoden med først at søge om et nationalt begrænset svensk visum er naturligvis den korrekte fremgangsmåde, men den er mere tidskrævende og besværlig/bureaukratisk.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.05.2010 10:46:15

ÆUG har for snart 2 uger siden skrevet til den svenske ambassade i Kbh. og spurgt, om der kan udstedes et nationalt begrænset visum til Sverige, hvis en ægtefælle på "processuelt ophold" ønsker at flytte med en EU-borger til Sverige.

Ambassaden sendte spørgsmålet videre til Migrationsverket, som ikke har svaret endnu. Indtil der evt. sker noget positivt i sagen, er Skaanebos råd om at få en aftale med en konkret medarbejder på Migrationsverket nok rigtig godt.

Man kan jo så sørge for at krydse grænsen i Migrationsverkets åbningstid, således at pasbetjenten kan ringe til pågældende og få bekræftet, at han eller hun venter besøg.

Rasmus06

Re: søge ophold via EU regler hvis vi får afslag på de natio

Indlæg af Rasmus06 » 06.10.2010 18:51:53

Noget nyt fra Migrationsverket i denne sag?
Vi fik afslag i gaar, og vil meget gerne "flygte" til Sverige hvis muligheden findes.

Nogen der ved om det er muligt at faa nationalt svensk visum efter FS er afvist i Danmark efter Danske regler?

Mvh Rasmus

fundiver199

Re: søge ophold via EU regler hvis vi får afslag på de natio

Indlæg af fundiver199 » 07.10.2010 07:20:53

Sagen endte med, at det pågældende par lavede en aftale med Migrationsverket og rejste til Sverige uden visum. Så det er stadig ikke lykkedes at få den svenske ambassade i København til at udstede denne form for visa, men i praksis klarer folk sig også uden. Og derfor er det ærlig talt heller ikke noget, som ÆUG gider at bruge mere tid på.

Besvar