Forelsket i den dejligste amerikanske kvinde.

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

MissK.

Forelsket i den dejligste amerikanske kvinde.

Indlæg af MissK. » 21.05.2010 15:26:49

Forelsket som aldrig før, men hvad så nu.?

Jeg er en 37 årig kvinde og dansk statsborger. For over et halvt år siden mødte jeg kvinden i mit liv her i Danmark, da hun var her for at studere i nogle måneder, vi har været sammen lige siden og er meget forelskede i hinanden og det eneste vi ønsker er at være sammen og starte vores fællesliv. Hun graduatede i søndags og jeg er netop lige kommet tilbage til København efter at have besøgt hende for anden gang siden hun rejste tilbage til USA i slut januar for at færdiggøre College. Jeg er veletableret i Danmark, godt arbejde og egen bolig er kan godt forsørge os begge til en start, derfor vil vi meget gerne starte vores liv ud her i København og i Danmark - hun elsker Danmark og er villig til at blive dansk statsborger - ja også selvom det ikke er det letteste i verden at blive. Et af problemerne er, at hun er 22 år og derfor går under 24 års reglen og som jeg kan se og læse mig frem til, findes der ikke andre muligheder end at flytte til Sverige, kan det virkelig være rigtigt? Hun ankommer til Danmark i midt juni og skal i første omgang være her på turistvisum i 3 mdr. Men hvad gør vi efter det? Er den eneste mulighed at hun skal tage tilbage efter 90 dage og vi så skal være væk fra hinanden i 3 mdr. medmindre jeg naturligvis tager med hende hjem på mit turistvisum eller findes der andre muligheder. Der er ikke noget, som vi ikke vil gøre for at være sammen, det gælder både at gifte os, hvilket vi har snakket om at gøre alligevel når hun kommer hertil til sommer eller gør det tingene mere besværligt for os? Eller skal vi flytte til Sverige. Findes der andre muligheder?? Vi prøver at finde en praktikplads til hende for at købe os lidt mere tid, men også det er lidt svært, da reglerne her også er en smule forvirrende. Som sagt er vi villige til at gøre hvad som helst. Så mit spørgsmål er i virkeligheden nok: Hvad er det korrekte i følge US og alle deres regler og altså ikke i kærlighedens tegn at gøre nu når hun kommer i juni ?
På forhånd 1000 tak for hjælpen...
Miss K.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forelsket i den dejligste amerikanske kvinde.

Indlæg af mh1 » 22.05.2010 11:54:33

Den absolut bedste måde for jer at kunne komme til at leve sammen i DK er via en omvej på ca. 3 mdr.s bopæl i et andet EU-land - som ikke nødvendigvis behøver være Sverige, men kan være England, Spanien eller Grækenland, hvis man har lyst og mulighed for det.

At i helst vil 'starte ud' i DK er myndighederne bedøvende ligeglade med, i opfylder IKKE kravene for fs efter danske regler. Et forsøg på at søge om fs, når i klart ikke opfylder kravene kan medføre udvisning og karantæne, så det vil være rigtig dumt at prøve.

En mulighed er at hun søger optagelse på en eller anden uddannelse, eller søger en au-pair stilling eller anden form for arbejde, men au-pair kræver at hun er ugift, så en opholdstilladelse pga au-pair vil bortfalde, hvis i bliver registreret partnere.
mh
Rådgiver for ÆUG

MissK.

Indlæg af MissK. » 22.05.2010 13:19:00

Tak for dit hurtige svar. Jeg vidste faktisk ikke, at der var muligheder for at bo andre steder end i Sverige, men hvis vi flytter til et andet Eu land skal vi vel også giftes os inden og så søge ud fra det gældende lands regler og skal dette så ske inden hendes turistvisum udløber? Ville det være en ide, at kontakte en advokat eller bedømmer du, at det er noget man selv kan klare?
Miss K.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.05.2010 13:53:29

EU-reglerne er præcis de samme, uanset om du flytter til Sverige eller Spanien, så du kan klikke dig ind på 'Jeg vil ...' øverst på siden og videre til 'Flytte til Sverige', og læse om reglerne der.

Men ja, for at kunne bruge dem allerede fra i år skal i indgå partnerskab - og undgå lande, hvor man ikke er begejstrede for sådanne, såsom Polen og Malta, der er ingen grund til at vælge et sted, hvor man vil være mere end vrangvillig for at lade jer benytte jeres rettigheder.

Du kan med fordel bruge søgefunktionen og finde Krikris' indlæg, hun har brugt Sveriges-modellen og har beskrevet nøje, hvordan hun gjorde og hvor lang tid hun brugte på at få sin mand til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.05.2010 06:39:18

:!: Du skal forresten også tage med i vurderingen af, hvordan og hvor i vil forssøge at få lov til at bo sammen, at US i DK går ud fra at der er tale om et pro-forma ægteskab/partnerskab, når aldersforskellen er mere end 8 år, og derfor pr. automatik giver afslag på fs :twisted:
mh
Rådgiver for ÆUG

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 23.05.2010 09:10:36

Mh - US giver ikke er automatik afslag p.g.a. mistanke om proforma, hvis aldersforskellen er mere end 8 år. Vores sag er lige gået igennem på under 3 måneder - uden nogen tillægsspørgsmål - og der er 16 år forskel på os. Men det er vist rigtigt at en andelersforkel på 8 år eller derover er med til at løfte "proforma-brynene" hos US.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.05.2010 10:47:35

@ Kroshka, Nu har du kendt din kone i 3 år, før i søgte fs, og du har særbørn, det er en væsentlig forskel i forhold til MissK. som i hvert fald ikke oplyser at have særbørn, og kun har kendt sin kæreste i et halvt år. I hendes tilfælde er der en stor risiko for 'automatisk' afslag pga aldersforskellen, ligesom Krikris fik - enda selv om hun har særbørn.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kroshka

Indlæg af Kroshka » 23.05.2010 11:00:50

Korrekt Mh..

Jeg ønskede blot at kommentere, at det ikke var noget der skete per automatik. Og det er rigtigt, at vi oplyste, at vi har kendt hinanden siden ultimo 2005 (hvilker er korrekt) - men det er som sådan ikke noget vi er blevet bedt om at dokumentere.

Det med proforma har ofte været oppe herinde - men der er dog ikke megen konkret viden om "proforma-problematikken". Uden at have ret meget at havde det i, så er det mit indtryk, at antallet af afslag p.g.a. "proforma" er meget, meget lille - og at de "proforma-afslag", der gives primært tager udgangspunkt i andet end aldersforskel.. Jeg anerkender at der er en risiko ved aldersforkel.. men hvor reel risikoen er, ved det ikke.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 23.05.2010 12:39:26

Mh; Vi har IKKE afslag på FS pga af proforma, da vi aldrig har søgt via danske nationale regler :wink:

Jeg medgiver dig dog Mh, at det var da en af de overvejelser jeg havde med, da jeg valgte at bruge EU retten, selvom det primære har været og er at sikre min mand bedst muligt i DK i fremtiden spec ved min evt død eller en skilsmisse ( det er jo mit andet ægteskab, men hans første..)

Man må forstå at der stadig hersker en vis diskrimination,sanduynligvis kulturelt betinget på det ubeviste plan på synet ægteskaber, hvor kvinden er den ældste, for hvad vil en smuk yngre højduddannet mand dog med en "gammel kæl..." andet end en opholdstilladelse?

Det er nogle af de fordomme vi kvinder stadig må leve med så ja til Miss K; du må en tur via et andet EU land, hvis du vil sikre din kommende partner den bedst mulige fremtid med dig her i DK på værdige vilkår.

Held og lykke!

Kroshka

Indlæg af Kroshka » 23.05.2010 12:52:42

Jeg har lige skimmet den ellers meget detaljerede rapport om tal og fakta op udlændigeområdet

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/F ... t_2009.pdf

Det er ret interessant læsning - dog efterlyser jeg tal på, hvorfor folk får afslag.

Så vidt jeg kan se får 43% af ansøgere om FS efter EU-reglerne afslag. (side 35). Det er da et for mig at se et meget overraskende højt tal. Eller læser jeg det forkert?

Igen - det kunne være ret interessant at vide, hvorfor ansøgere får afslag.

krikris

Indlæg af krikris » 23.05.2010 14:35:57

Svaret er her se citat nedenfor i en anden tråd... :wink: så i virkeligheden får meget få afslag i følge EU retten
fundiver199 skrev:De mange afslag skyldes, som vi tidligere har været inde på i forum, at en hel del får afslag som arbejdstagere og herefter i samme ombæring tilladelse som "personer med tilstrækkelige midler". En del ansøgninger tæller derfor med i statestikken som både et afslag og en tilladelse, og dermed kommer afslagsprocenten til at se væsentligt højere ud, end den faktisk er.

Artiklen i Jyllandsposten skal nok ses på baggrund af, at de endelige tal på udlændingeområdet for 2009 netop er offentliggjort i en særdeles omfattende rapport:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/F ... t_2009.pdf

Som noget nyt har man nu også opgjort nationalitet for dem, der har fået familiesammenføring med en dansk statsborger efter EU-reglerne, samt hvilket EU-land den danske statsborger havde boet i, hvilket opholdsgrundlag den danske statsborger havde haft og meget andet.

Tallene tegner et klart billede af, at Sverige er det foretrukne land, og desuden er det tydeligt, at ansøgernes nationalitet adskiller sig væsentligt fra dem, der får opholdstilladelse efter Danmarks nationale regler. Endelig kan man konstatere, at knap halvdelen af alle par er kendetegnet ved, at en eller begge ægtefællerne er under 24 år.

Det klare billede er derfor, at det stadig langt overvejende er dem, som slet ikke kunne få en opholdstilladelse efter de danske regler, som har valgt at benytte sig af EU-reglerne.

Dette er vel ikke særlig overraskende, men kunne i øvrigt let gå hen og ændre sig, når de nye krav i form af specielt indvandringsprøven kommer til. Det bliver ret spændende at se, hvor meget yderligere gang i trafikken over Øresundsbroen denne prøve vil sætte.

Kroshka

Indlæg af Kroshka » 23.05.2010 14:50:49

ja, hvis det er sådan det forholder sig - så er jeg jo med på, at en person, der søger 2 gange og får 1 afslag - tja, så giver det jo 50%. Statistik er jo noget sjovt noget... Det ene tal er jo opgjort på baggrund af antal ansøgninger - og det andet er antal personer. (det giver jo i øvrigt nok også en nok mindre usikkerhed om de "danske tal", idet nogle jo vælger at trække ansøgningen tilbage - for igen at søge efter eu-regelsættet) Det ser lidt ud som om, at det er ca 1 ud af 3, der får afslag på FS ansøgning efter danske regler - det er da også en forbavsende høj andel (4.479 blev godkendt - 2.165 fik afslag)..

MissK.

Indlæg af MissK. » 23.05.2010 15:08:10

Det ser ud som om, at jeg har en del læsning og research i den kommende tid.
Tak for hjælpen jeg sætter meget stor pris på jeres ord og tanker. En jungle uden lige, men jeg håber på det bedste. Pt. Overvejer jeg om, vi skal tage de næste 3 mdr på turistvisum og derefter evt finde en praktikplads for så at købe os lidt tid til at finde et land,at bosætte os i, når nu Danmark ikke vil hjælpe 2 mennesker som bare gerne vil have lov til at være sammen.. Jeg tror, at Sverige må være den bedste løsning for os, som jeg kan se det. 1000 TAK til jer allesammen.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.05.2010 20:34:26

@ Krikris, undskyld, jeg kunne bare huske at du havde spurgt ind til aldersforskel + pro-forma, så jeg regnede med at det var en af grundene til at du valgte Sveriges-løsningen. Under alle omstændigheder undgår man jo den hurdle også ved at vælge at rejse nordøstpå i nogle måneder.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris

Indlæg af krikris » 23.05.2010 20:55:00

@mh ingen noget problem og intet at undskylde; jeg spurgte bare ind til alle mulige detaljer, da jeg skulle bestemme hvilket regelsæt jeg ville leve under med min mand i DK:
De alt overvejlende grunde til EU reglerne blev valgt var at de sikre min mand bedst muligt ved min død/skilsmisse, samt sikre ham et lige/værdigt liv i DK, hvilket efter min personlige overbevisning deværre ikke er muligt via nationale regler i øjeblikket.

Besvar