Turistvisum efterfulgt af familiesammeføring
Turistvisum efterfulgt af familiesammeføring
Hej alle
Hvordan virker det, når man gerne vil have sin kæreste på besøg i DK.
Jeg har kendt min thailandske kæreste noget tid, og der kommer jo et tidspunkt hvor der skal tages en beslutning. Hvis jeg inviterer hende til DK på turistvisum, kan jeg forstå, at der skal stilles bankgaranti.
Hvad sker der med den bankgaranti, hvis vi gifter os, mens hun er her på turistvisum? og kan vi undgå, at hun må rejse hjem mens en ansøgning om familiesammenføring bliver behandlet?
Hvis hun rejser hjem, efter hendes turistvisum er udløbet, og vi er blevet gift. Skal der så gå 6 måneder før hun kan komme til DK igen? (nyt turisvisum eller familiesammenføring).
Endvidere tænkte jeg også på, hvor lang tid det tager tidsmæssigt at få et turistvisum, fra man ansøger, samt hvor lang behandlingstid der er på en familiesammenføring. Måske det er en fordel at gifte sig i Thailand?
Tak,
Hvordan virker det, når man gerne vil have sin kæreste på besøg i DK.
Jeg har kendt min thailandske kæreste noget tid, og der kommer jo et tidspunkt hvor der skal tages en beslutning. Hvis jeg inviterer hende til DK på turistvisum, kan jeg forstå, at der skal stilles bankgaranti.
Hvad sker der med den bankgaranti, hvis vi gifter os, mens hun er her på turistvisum? og kan vi undgå, at hun må rejse hjem mens en ansøgning om familiesammenføring bliver behandlet?
Hvis hun rejser hjem, efter hendes turistvisum er udløbet, og vi er blevet gift. Skal der så gå 6 måneder før hun kan komme til DK igen? (nyt turisvisum eller familiesammenføring).
Endvidere tænkte jeg også på, hvor lang tid det tager tidsmæssigt at få et turistvisum, fra man ansøger, samt hvor lang behandlingstid der er på en familiesammenføring. Måske det er en fordel at gifte sig i Thailand?
Tak,
-
fundiver199
Re: Turistvisum efterfulgt af familiesammeføring
Læs "Jeg vil søge om visum" samt teksten på http://www.nyidanmark.dkMoviestar skrev:Hvordan virker det, når man gerne vil have sin kæreste på besøg i DK.
Kun hvis man finder det tvivlsomt, om din kæreste har tænkt sig at rejse hjem igen. Har hun et godt job, fast ejendom og 2 børn i Thailand, vil du næppe blive bedt om at stille garanti. Læs "jeg vil søge om visum" samt....Moviestar skrev:Jeg har kendt min thailandske kæreste noget tid, og der kommer jo et tidspunkt hvor der skal tages en beslutning. Hvis jeg inviterer hende til DK på turistvisum, kan jeg forstå, at der skal stilles bankgaranti.
Det har aldrig haft betydning for en bankgaranti, om visumindehaveren giftede sig under sit ophold i Danmark. Eller deltog i ridestævner eller besøgte Det Kongelige Bibliotek. Det, som kan koste dig bankgarantien, det er, hvis din kæreste bliver i Schengen efter, at hendes visum er udløbet.Moviestar skrev:Hvad sker der med den bankgaranti, hvis vi gifter os, mens hun er her på turistvisum?
Tidligere galdt det også, selvom hun havde søgt om en opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9 og var blevet tildelt "processuelt ophold", således at hele hendes ophold i Danmark havde været fuldt lovligt. Men denne regel blev heldigvis ændret i april 2009, så nu er det kun ulovligt ophold i Danmark eller åbenlyst misbrug af muligheden for processuelt ophold, der fører til inddragelse af bankgarantien.
Ja man får normalt "processuelt ophold", hvis man søger i Danmark. Læs "jeg vil søge om FS" foruden teksten på http://www.nyidanmark.dkMoviestar skrev:og kan vi undgå, at hun må rejse hjem mens en ansøgning om familiesammenføring bliver behandlet?
Nej hun må være i Schengen i 90 dage pr. 6 måneder. Der skal derfor kun gå godt 3 måneder, før hun må komme igen efter et 90 dages ophold og ikke 6. Læs "jeg vil søge om visum" samt.....Moviestar skrev:Hvis hun rejser hjem, efter hendes turistvisum er udløbet, og vi er blevet gift. Skal der så gå 6 måneder før hun kan komme til DK igen? (nyt turisvisum eller familiesammenføring).
En visumansøgning skal afgøres inden 60 dage. Familesammenføring tager 3/7 måneder for simple/komplicerede sager. Disse servicemål kan du også finde på http://www.nyidanmark.dkMoviestar skrev:Endvidere tænkte jeg også på, hvor lang tid det tager tidsmæssigt at få et turistvisum, fra man ansøger, samt hvor lang behandlingstid der er på en familiesammenføring.
Fordel m.h.t. hvad? Kvaliteten af den mad, man spiser efter brylluppet eller vejret, eller hvad tænker du på?Moviestar skrev:Måske det er en fordel at gifte sig i Thailand?
-
fundiver199
P.S. Du skal også læse "jeg vil.... familiesammenføres" samt "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig" og herefter tage stilling til, om I ønsker at søge efter Udlændingelovens §9 eller EU-rettens regler.
EU-reglerne er for de fleste langt det mest fordelagtige, men der er dog enkelte ulemper. Det kan du bl.a. læse om i indlægget "ofte stillede spørgsmål" i forum "EU-regler".
EU-reglerne er for de fleste langt det mest fordelagtige, men der er dog enkelte ulemper. Det kan du bl.a. læse om i indlægget "ofte stillede spørgsmål" i forum "EU-regler".
Jeg tænkte egentlig om denne regel var den samme, når man søger FS efter at have været her på turistvisum?fundiver199 skrev:Nej hun må være i Schengen i 90 dage pr. 6 måneder. Der skal derfor kun gå godt 3 måneder, før hun må komme igen efter et 90 dages ophold og ikke 6. Læs "jeg vil søge om visum" samt.....Moviestar skrev:Hvis hun rejser hjem, efter hendes turistvisum er udløbet, og vi er blevet gift. Skal der så gå 6 måneder før hun kan komme til DK igen? (nyt turisvisum eller familiesammenføring).
Faktisk opholder min kæreste sig pt i DK, hvor hun er gift med en dansk mand, som hun skal skilles fra, hvorefter man må gå ud fra, at hendes opholdstilladelse ryger, og hun må rejse hjem. Vil de 90 dage pr. 6 måneder i dette tilfælde også sige, at hun kan komme tilbage til DK på turistvisum 3 måneder efter hjemrejse?
Jeg mener, om det er en fordel ved ansøgning om FS? At man allerede er gift i stedet for at blive det i DK og så ansøge om FS med risiko for at miste sin bankgaranti for turistvisumment.fundiver199 skrev:Fordel m.h.t. hvad? Kvaliteten af den mad, man spiser efter brylluppet eller vejret, eller hvad tænker du på?Moviestar skrev:Måske det er en fordel at gifte sig i Thailand?
-
fundiver199
Nej ”90 dage ud af 6 måneder reglen” gælder ikke, når der søges om en opholdstilladelse. Den gælder kun for visumophold i Schengen og ikke noget som helst andet. I princippet kan en person forlade Danmark efter et ophold på 90 dage eller mere, søge om FS dagen efter sin hjemkomst på den danske ambassade, og herefter indrejse i Danmark 3 uger senere, hvis US ellers kunne nå at behandle ansøgningen så hurtigt. Søger man om FS fra sit hjemland, så er det alene sagsbehandlingstiden i US, der er den begrænsende faktor, og ikke Schengenvisumreglerne.Moviestar skrev: Jeg tænkte egentlig om denne regel var den samme, når man søger FS efter at have været her på turistvisum?
Ja.Moviestar skrev: Faktisk opholder min kæreste sig pt i DK, hvor hun er gift med en dansk mand, som hun skal skilles fra, hvorefter man må gå ud fra, at hendes opholdstilladelse ryger, og hun må rejse hjem. Vil de 90 dage pr. 6 måneder i dette tilfælde også sige, at hun kan komme tilbage til DK på turistvisum 3 måneder efter hjemrejse?
Ja i princippet kan det være en fordel for jer at gifte jer i Thailand, så du ikke risikerer at skulle stille bankgaranti ved udstedelse af visum. Men hvis din kæreste sørger for at udrejse af Danmark inden for den frist, som hun får, har jeg dog svært ved at forestille mig, at du vil blive stillet over for et krav om bankgaranti. Det krav stilles normalt primært ved besøg af personer, der aldrig tidligere har været i Schengen.Moviestar skrev:Jeg mener, om det er en fordel ved ansøgning om FS? At man allerede er gift i stedet for at blive det i DK og så ansøge om FS med risiko for at miste sin bankgaranti for turistvisummet.
Jeres problem vil nærmere være, at din kærestes tidligere ægteskab med en anden dansker kan bidrage til mistanke om, at jeres forhold er proforma. Altså at hun har betalt dig for at gifte dig med hende, så hun kan fortsætte sit liv i Danmark på trods af skilsmissen. Så I bør sørge for at redegøre grundigt for jeres forhold, både i.f.m. en evt. visumansøgning og en ansøgning om FS.
Desuden kan I undersøge, om ikke det kan lade sig gøre for jer at blive gift og søge om en ny opholdstilladelse til din kæreste, uden at hun behøver forlade Danmark. Jeg ved, at dette er lykkedes for andre par i samme situation. Men det er selvfølgelig en noget stresset situation, idet skilsmissen jo skal gå igennem først, og herefter får din kæreste så en relativt kort frist til at forlade Danmark. Så det er jo ikke just den mest romantiske baggrund for et bryllup....
Din kæreste kan i øvrigt også søge om at bevare sin opholdstilladelse på trods af skilsmissen, så afhængig af hendes situation, så er det måske slet ikke nødvendigt at søge om en ny. Det kommer bl.a. an på, hvor længe hun har boet i Danmark, hvor stor en tilknytning hun har fået til det danske arbejdsmarked, og om hun har fået tilkendt forældremyndighed eller samkvemsret i forhold til parrets fælles børn.
Dette bør I forsøge som det allerførste, da det vil være langt rarest for jer begge to, at din kærestes opholdstilladelse ikke skal være afhængig af et ægteskab med dig.
Kan vi søge turistvisum med det samme, når hendes opholdstilladelse ryger og hun må forlade landet, så vi er sikre på, at det er klar til at hun kan komme tilbage på turistvisum 3 måneder senere? Har læst mig til at behandlingstiden på et turistvisum er ca. 2 måneder?Fundiver199 skrev:
Ja.
Moviestar skrev:
Faktisk opholder min kæreste sig pt i DK, hvor hun er gift med en dansk mand, som hun skal skilles fra, hvorefter man må gå ud fra, at hendes opholdstilladelse ryger, og hun må rejse hjem. Vil de 90 dage pr. 6 måneder i dette tilfælde også sige, at hun kan komme tilbage til DK på turistvisum 3 måneder efter hjemrejse?
.
-
fundiver199
Ja din kæreste kan søge visum nogle få dage efter, at hun er kommet hjem. Man kan søge op til 90 dage før planlagt indrejse, og man skal være ude af Schengen i 93 dage (6 måneder minus 90 dage).