få permanent oppeholdstilladelse og så få svensk pas
få permanent oppeholdstilladelse og så få svensk pas
Hej allesammen .
Min kone og jeg har nu boet sammen i sverige siden 2006 hvor min kone fik sit upphålstilstånd i Januar 2006. Jeg er Dansk og vi har brugt EU reglerne til at flytte til Sverige.
jeg har arbejdet i danmark siden 2005 .
min kone kan først søge om at blive svensk medborger til januar 2011.
nu har jeg et problem og det er at jeg bliver nødt til at flytte tilbage til danmark i ca. 6 mdr. pga. mit arbejdes forhold .
Så mit sprøgsmål er : kan jeg flytter til dk i ca.6 mdr. uden at det påvirker min kones situation om at få permanent oppeholdstilstand og så svensk pas.
Håber det er nogenlunde forståeligt og at nogen har et svar.
På forhånd tak.
Min kone og jeg har nu boet sammen i sverige siden 2006 hvor min kone fik sit upphålstilstånd i Januar 2006. Jeg er Dansk og vi har brugt EU reglerne til at flytte til Sverige.
jeg har arbejdet i danmark siden 2005 .
min kone kan først søge om at blive svensk medborger til januar 2011.
nu har jeg et problem og det er at jeg bliver nødt til at flytte tilbage til danmark i ca. 6 mdr. pga. mit arbejdes forhold .
Så mit sprøgsmål er : kan jeg flytter til dk i ca.6 mdr. uden at det påvirker min kones situation om at få permanent oppeholdstilstand og så svensk pas.
Håber det er nogenlunde forståeligt og at nogen har et svar.
På forhånd tak.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: få permanent oppeholdstilladelse og så få svensk pas
Hvis det ikke er fordi dit arbejde kræver at du har bopæl i DK, så kan du godt bo i DK midlertidigt UDEN at du behøver melde flytning til folkeregisteret, hvis det er for under 6 mdr., dvs. op til 5 mdr. og 29 dage.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Hvis der blot er tale om, at du fysisk skal arbejde så langt fra Sverige, at det ikke er realistisk at tage hjem og overnatte hver dag, så kan du bare leje et værelse at overnatte på og beholde din adresse på jeres fælles bopæl i Sverige.
I er jo ikke gået fra hinanden, bare fordi du i en periode er nødt til at arbejde langt fra hjemmet og derfor kun kan være hjemme, når du har fri.
Fordi du bor i Sverige og arbejder i Danmark er der dog en regel om, at du skal overnatte mere end 50% af tiden på din svenske bopæl for at beholde din adresse i Sverige.
Men som mh skriver, må du under alle omstændigheder være væk fra Sverige i op til 6 måneder, uden at du behøver flytte din adresse.
Så det er kun, hvis det trækker ud i mere end 6 månder, at du kan blive nødt til at indrette dit arbejde, så du kan overnatte hjemme i Sverige mindst 4 dage om ugen eller 16 dage om måneden, hvis du f.eks. arbejder i 14 dages turnus (14 dage arbejde, 14 dage fri) og så videre.
I er jo ikke gået fra hinanden, bare fordi du i en periode er nødt til at arbejde langt fra hjemmet og derfor kun kan være hjemme, når du har fri.
Fordi du bor i Sverige og arbejder i Danmark er der dog en regel om, at du skal overnatte mere end 50% af tiden på din svenske bopæl for at beholde din adresse i Sverige.
Men som mh skriver, må du under alle omstændigheder være væk fra Sverige i op til 6 måneder, uden at du behøver flytte din adresse.
Så det er kun, hvis det trækker ud i mere end 6 månder, at du kan blive nødt til at indrette dit arbejde, så du kan overnatte hjemme i Sverige mindst 4 dage om ugen eller 16 dage om måneden, hvis du f.eks. arbejder i 14 dages turnus (14 dage arbejde, 14 dage fri) og så videre.
På Skatteverket kan du få en brochure om såkaldt dobbelt bosætning og reglerne herfor. Det kan let blive kompliceret, så hvis du er i tvivl om noget, kan det være godt at spørge en medarbejder hos Skatteverket om folkeregistreringsreglerne. Skatteverket har dog ikke kompetence tl at fortælle dig, hvad der i givet fald vil ske med din kones opholdskort. Men så længe du bevarer din adresse i Sverige, er hendes opholdskort i hvert fald ikke i fare. I har desuden boet sammen så længe, at hun har fået en selvstændig ret til at blive boende i Sverige, også selv om I skilles eller separeres eller simpelthen flytter fra hinanden i en periode. Men det vil utvivlsomt give noget papirarbejde, hvis I flytter fra hinanden.
hva så hvis jeg flytter min adresse til dk sker der noget så !!!!!skaanebo skrev:På Skatteverket kan du få en brochure om såkaldt dobbelt bosætning og reglerne herfor. Det kan let blive kompliceret, så hvis du er i tvivl om noget, kan det være godt at spørge en medarbejder hos Skatteverket om folkeregistreringsreglerne. Skatteverket har dog ikke kompetence tl at fortælle dig, hvad der i givet fald vil ske med din kones opholdskort. Men så længe du bevarer din adresse i Sverige, er hendes opholdskort i hvert fald ikke i fare. I har desuden boet sammen så længe, at hun har fået en selvstændig ret til at blive boende i Sverige, også selv om I skilles eller separeres eller simpelthen flytter fra hinanden i en periode. Men det vil utvivlsomt give noget papirarbejde, hvis I flytter fra hinanden.
-
fundiver199
Hvorfor vil du absolut flytte din adresse, hvis det ikke er nødvendigt?
Jeg tror kun, at Migrationsverket kan fortælle dig, hvad der i givet fald vil ske. Og det er en ret kompliceret problemstilling, så det kan oven i købet være, at de ikke KAN fortælle dig, hvad der i givet fald vil ske, fordi de slet ikke har haft nogen erfaring af den type sager. Men som nævnt, hvorfor lave selvskabte problemer, hvis det slet ikke er nødvendigt, at du flytter din adresse? Og har du været forbi Skatteverket og spørge, hvordan det forholder sig med folkeregistreringsreglerne i jeres tilfælde?
mange tak til jer alle