Hvor starter man..

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sena

Hvor starter man..

Indlæg af Sena » 15.05.2010 12:59:02

Hej.. Min mand har fået opholdstilladelse og vi har bestilt cpr-nr... Hvad skal vi nu gøre.. Hvor skal vi starte.. Min mand vil gerne arbejde og gå på sprogskole ved siden af.. Er det komunen der kontakter os ang. sprogskole eller er det os selv.. Når man skal til at forlænge opholdstilladelsen ligger de så vægt på om man har gået på sprogskole eller hvordan..

Min venindes mand er begyndt i sprogskole og siger at det er komunen der betaler pengene til sprogskolen, går det så ind under social hjælp eller er det muligt..?

Kan min mand rejse til udlandet allerede, eller er der en bestemt tid han skal vente.. Rejsen går ud på ca. 2 uger for at besøge familie inden han starter i job i dK...

fundiver199

Re: Hvor starter man..

Indlæg af fundiver199 » 15.05.2010 13:25:47

Din mand skal underskrive en integrationskontrakt hos kommunen, og det er obligatorisk for ham at deltage i integrationsprogrammet herunder sprogundervisning. Reglerne er dog ved at blive lavet om i.f.m. det nye lovforslag om "serviceeftersyn", som Folketinget p.t. behandler.

I skal selv henvende jer til kommunen, og så må de kunne fortælle jer, hvad I helt præcist skal gøre for, at din mand kan starte på sprogskole hurtigst muligt, og hvilke tilbud han evt. kan få som hjælp til at komme i gang med at arbejde.

Din mand kan sagtens rejse til udlandet, lige så snart han har fået udleveret sin opholdstilladelse. Dog må han højest være væk fra Danmark i 6 måneder inden for en periode på 12 måneder.

Sena

Indlæg af Sena » 15.05.2010 13:31:18

Tak Fundiver.. Min mand skal bare rejse max 2 uger inden han begynder på arbejde.. Der er ikk noget med at han skal ha en tilbagerejsetilladelse ikk?..

ok så vi skal bare kontakte komunen og spørge os ad..

Tak for hjælpen.. Ringer lige på mandag og hører, og hvis ikke så spørger jeg bare igen..

Sena

Indlæg af Sena » 18.05.2010 22:01:41

Vi har fået brev fra komunen ang. sprogskole.. Tror i at han skal begynde snart eller bliver det efter sommer...

Kan komunen tilbyde en ulønnet job?.. Min man vil hellere selv finde et job, da vi har dårlig økonomi.. Er der nogen der ved præcis hvordan..?

Sena

Indlæg af Sena » 22.05.2010 10:14:03

Vi har sådan set fået brev fra min mands sagsbehandler, hvor han har sendt en bevilling til sorogskole.. Er det i sprogskolen vi skal skrive under på den kontrakt eller er det hos komunen.. Jeg talte med sagsbehandleren og han sagde intet om den kontrakt han skal skrive under på..

Har vi ingen muligheder for at vente efter sommer med at starte på skole.. Min mand vil gerne besøge familie inden han starter med job og skole..

Besvar