FS efter EU-reglerne, Sverigesmodellen, Schengenvisum m.m.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SorenJ

FS efter EU-reglerne, Sverigesmodellen, Schengenvisum m.m.

Indlæg af SorenJ » 13.05.2010 13:30:47

Hej,

Som nyoprettet bruger vil jeg først takke jer alle for den hjælp jeg allerede har fået ved at læse alle jeres gode råd her på forum. Dernæst håber jeg, at der også er nogen, der vil svare mig på et par opklarende spørgsmål i forbindelse med min egen situation.

Jeg mødte min filippinske kæreste, som er 21 år gammel (jeg selv er 38, men ligesom kærlighed ikke kender til nationalitet, kender den heller ikke til alder...), under turistbesøg i Cambodia, hvor hun arbejdede, og vendte senere tilbage dertil i 3 uger for at være sammen med hende. Efterfølgende er hun flyttet hjem til Filippinerne og er pt uden arbejde. Jeg rejser til Filippinerne 22. maj, og vi skal giftes derovre 12. juni. Vi er netop nu ved at udfylde ansøgningsskema for schengen visum for hende og håber at den vil kunne behandles i tide til, at hun kan rejse med mig til Dk 18. juni. Planen er, at hun i starten af de 3 måneder bor sammen med mig her og vænner sig til landet. Hen imod slutningen af de 3 måneder, vil vi så flytte til Sverige, hvor vi vil bo, mens jeg pendler til Danmark, hvor jeg beholder mit job (hvor lønnen er rigelig til at forsørge os begge). Jeg har læst både en lang række indlæg i forum, jeres Sverigefolder, og pjecen om europaløsningen, så jeg har forstået det meste af hvad vi skal gøre i den forbindelse. Efter et ophold på 10 uger er planen at flytte tilbage til Danmark og søge om FS efter EU-reglerne. Jeg ønsker med dette blot jeres vurdering af, om der er nogen problemer jeg kan have overset. Derudover har jeg et par konkrete spørgsmål.

Ud fra min situation som beskrevet ovenfor, ser I så umiddelbart nogen problemer, hvis først min kæreste får sit Schengen-visum til Danmark?

Er det korrekt forstået, at hvis vi blot flytter til Sverige før udløbet af de 3 måneders Schengen-visum og søger om opholdskort for min kæreste, så vil hun kunne blive boende i Sverige også efter de 3 måneders udløb? Vi vil jo meget foretrække dette fremfor at hun vil være nødt til at tage tilbage til Filippinerne.

I forbindelse med ansøgningen om Schengen-visum, synes jeg at jeg forstår det på nogle indlæg, at det gør en forskel, at vi allerede er gift på tidspunktet for indrejse, men jeg forstår ikke helt, hvad det betyder?

Vil det være nødvendigt (eller en fordel) at købe en returbillet for min kæreste til udløbet af de 90 dage (den vil i så fald ikke blive brugt, hvis det er korrekt, at hun kan blive i Sverige efter de 90 dage)?

Vil det fortsat kræves, at hun har en sygeforsikring, selv om vi er gift før indrejse?

Vil det spille en rolle, at hun pt er uden arbejde, hvilket skyldes, at hun kun når at være i Filippinerne i et par måneder fra hun kom tilbage fra Cambodia og til hun tager til Danmark?

Vil det kunne forlænge behandlingstiden eller kunne føre til afslag, at vi ved ansøgningstidspunktet ikke er gift, men bliver det før vi tager til Danmark? Og bør vi gøre opmærksom på dette i form af et vedlæg til ansøgningsskemaet?

Bør jeg vedlægge en form for garanti for, at jeg vil og kan betale alle hendes udgifter i de 3 måneder visumet gælder (hun har ikke selv nogen formue eller fast indtægt pt)?

Jeg ved, at det er mange spørgsmål, men jeg håber at I kan besvare i hvert fald nogle af dem, så jeg er bedst muligt forberedt til det bureaukrati, der skal til for at vi snarest muligt kan bo sammen i Danmark. På forhånd tak.

skaanebo

Re: FS efter EU-reglerne, Sverigesmodellen, Schengenvisum m.m.

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 16:14:16

SorenJ skrev:
Er det korrekt forstået, at hvis vi blot flytter til Sverige før udløbet af de 3 måneders Schengen-visum og søger om opholdskort for min kæreste, så vil hun kunne blive boende i Sverige også efter de 3 måneders udløb? Vi vil jo meget foretrække dette fremfor at hun vil være nødt til at tage tilbage til Filippinerne.
Ja, det er rigtigt. Så snart du er folkeregistreret i Sverige, og en ansøgning om opholdskort er indleveret til Migrationsverket, så kan din kone begynde at arbejde i Sverige, få lavet svensk personnr., osv. I behøver ikke at vente på at få opholdskort udstedt, inden hun begynder at arbejde fx.
SorenJ skrev:
I forbindelse med ansøgningen om Schengen-visum, synes jeg at jeg forstår det på nogle indlæg, at det gør en forskel, at vi allerede er gift på tidspunktet for indrejse, men jeg forstår ikke helt, hvad det betyder?
Der findes særlige EU-bestemmelser for udstedelse af visum til familiemedlemmer til EU-borgere. For at komme under disse bestemmelser, skal I enten være gift eller kunne dokumentere fælles bopæl forinden igennem mindst 18 måneder. Fordelen ved at søge efter EU-reglerne om visum er fx, at visum er gratis og skal behandles efter en særlig hasteprocedure, der højst må tage 4 uger, samt at der kun må gives afslag, hvis myndighederne vurderer, at din ægtefælle udgør en fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden. I kan altså ikke søge efter de særlige EU-bestemmelser, hvis I ikke er gift. Som kærestepar uden forudgående fælles bopæl gennem de seneste 18 måneder vil din kæreste skulle gennem den samme proces og opfylde de samme krav som alle andre filippinere, der ønsker at holde ferie i Danmark eller Sverige.
SorenJ skrev:
Vil det være nødvendigt (eller en fordel) at købe en returbillet for min kæreste til udløbet af de 90 dage (den vil i så fald ikke blive brugt, hvis det er korrekt, at hun kan blive i Sverige efter de 90 dage)?
Returbillet og rejseforsikring er påkrævet, hvis I ikke søger efter de særlige EU-bestemmelser. Søger I derimod som et gift par, hvor du er bosat i Sverige, så behøver din kone ingen rejseforsikring og heller ingen returbillet.
SorenJ skrev:
Vil det spille en rolle, at hun pt er uden arbejde, hvilket skyldes, at hun kun når at være i Filippinerne i et par måneder fra hun kom tilbage fra Cambodia og til hun tager til Danmark?
Det spiller en rolle, hvis din kæreste søger om et almindeligt visum, eftersom et almindeligt visum kun bevilges, hvis det kan sandsynliggøres, at hun vil returnere til Filippinnerne efter et besøg i Danmark eller Sverige. Men det spiller ingen rolle, hvis I derimod søger efter bestemmelserne om visum til et familiemedlem til en EU-borger.
SorenJ skrev:
Vil det kunne forlænge behandlingstiden eller kunne føre til afslag, at vi ved ansøgningstidspunktet ikke er gift, men bliver det før vi tager til Danmark? Og bør vi gøre opmærksom på dette i form af et vedlæg til ansøgningsskemaet?
I må vælge, hvilke bestemmelser I vil søge efter, og hvis I har tænkt jer at gifte jer, er det jo smartest at vente med at søge visum, indtil I faktisk kan fremvise en vielsesattest. Der er ligeledes forskel på sagsbehandlingen, om du som er dansk bor i Danmrk på tidspunktet eller i Sverige, og om visum således skal søges til Danmark eller Sverige.

SorenJ

Indlæg af SorenJ » 13.05.2010 23:35:13

Tak for svaret, Skaanebo. Det fik i hvert fald gjort mig meget mere tryg ved, hvordan vi kan få gjort min kommende hustru's ophold permanent ved afslutningen af de 90 dages Schengenvisum. Til gengæld bliver jeg nu stadigt mere i tvivl om, hvor store problemer, der kan blive med at få hende hertil i første omgang...
Der findes særlige EU-bestemmelser for udstedelse af visum til familiemedlemmer til EU-borgere. For at komme under disse bestemmelser, skal I enten være gift eller kunne dokumentere fælles bopæl forinden igennem mindst 18 måneder. Fordelen ved at søge efter EU-reglerne om visum er fx, at visum er gratis og skal behandles efter en særlig hasteprocedure, der højst må tage 4 uger, samt at der kun må gives afslag, hvis myndighederne vurderer, at din ægtefælle udgør en fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden. I kan altså ikke søge efter de særlige EU-bestemmelser, hvis I ikke er gift. Som kærestepar uden forudgående fælles bopæl gennem de seneste 18 måneder vil din kæreste skulle gennem den samme proces og opfylde de samme krav som alle andre filippinere, der ønsker at holde ferie i Danmark eller Sverige.
Det virker jo tillokkende at bruge disse bestemmelser, da ansøgningen så behandles hurtigere, hun ikke vil behøve returbillet og rejseforsikring, ligesom det ikke vil betyde noget, at hun pt er uden arbejde. MEN:

Har jeg forstået det korrekt, at disse særlige EU-bestemmelser kun gælder, hvis jeg udnytter den frie bevægelighed? Det vil vel så sige, at hun ikke kan søge visum efter disse bestemmelser for at komme til Danmark de første måneder, således som vi har planlagt? Men at jeg derimod vil være nødt til allerede at være bosat i Sverige, for at hun så kan komme dertil på visum til familiemedlem? Min situation er ikke sådan, at jeg vil kunne nå at arrangere mit ophold i Sverige før om nogle måneder, så det ville betyde, at vi ikke kan være sammen før da...

Jeg læser dog følgende i US's notat om visumpraksis (s.55):

"De særlige regler skyldes, at en unionsborger, der udnytter retten, eller som planlægger at udnytte retten til fri bevægelighed i Danmark – i henhold til EU-reglerne om fri bevægelighed – har ret til at blive ledsaget af eller få tilslutning af de nærmeste familiemedlemmer. Dette gælder, selv om familiemedlemmerne er statsborgere i et tredjeland. Den pågældende unionsborger forudsættes således at benytte retten til fri bevægelighed efter EUreglerne."

Her bider jeg mærke i ordene "eller som planlægger at udnytte retten til fri bevægelighed". Vil det være tilstrækkeligt for at kunne udnytte de særlige EU-bestemmelser, hvis jeg erklærer, at jeg i løbet af de 3 måneder planlægger at flytte til Sverige? For så skriver jeg selvfølgelig gerne en sådan erklæring, som min kæreste kan indlevere sammen med ansøgningen.

Hvis det ikke kan lade sig gøre at søge efter de særlige bestemmelser, skriver du at "et almindeligt visum kun bevilges, hvis det kan sandsynliggøres, at hun vil returnere til Filippinnerne efter et besøg i Danmark eller Sverige". Når hun nu ikke har noget job, er der så andet vi kan gøre for at sandsynliggøre det? For ellers virker det jo pludselig som et umuligt projekt at gennemføre planen, således som vi havde forestillet os det, hvis hun ikke vil kunne få visum, fordi de ikke finder det sandsynligt, at hun vender tilbage... Og så må vi pludselig til at tænke i nye kreative baner for at kunne være sammen...

Men jeg håber, at Skaanebo eller andre kan komme med nogle gode råd, som kan bringe nyt liv ind i vores ellers så udmærkede plan...

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 14.05.2010 05:37:29

Du har ret. Du er først EU borger når du komme tilbage til DK igen.
Vi droppede i sin tid "vænne sig til landet" ideen, da visumbehandlingstiden trak ud. Vi havde samme ide som i har, men US går egne veje når ens elskede er fra asylgruppen, men jeg var på vej til Sverige så det kunne bare ikke nås (dengang var en beh tid på 12 uger eller mere ikke så ualmindeligt)
Istedet blev det det direkte tilslutningsvisum til ægtefælle som udnytter sin frie bevægelighed. Det blev udstedt på 5 dage, men jeg havde også brugt tid på at oplære ambassaden om reglerne inden.
Så du kan nok glemme alt om at hun kan følge med dig den 18 juni.
Jeg rejste også til udlandet for at blive gift med min elskede i sin tid, og det var da utrolig hårdt at rejse hjem, da jeg ikke havde nogen ide om, hvornår vi skulle ses igen
Men der er jo en del at planlægge inden en flytning til Sverige så;
Gift jer
Flyt til Sverige
Søg visum til din ægtefælle når du er etableret i Sverige
(du kan jo besøge hende selvom du er bosat i Sverige)
Så går det hele relativt hurtigt og smertefrit
Held og lykke med det hele!

SorenJ

Indlæg af SorenJ » 14.05.2010 10:38:08

Tak for svaret, Krikris - selv om det ikke er opløftende. Jeg har dog ikke lyst til helt at opgive håbet endnu om at kunne få min kommende hustru med mig hjem den 18. juni. Jeg håber derfor, at nogen kan komme med nogen flere gode råd og afklare mine overvejelser...

Først og fremmest, nu er min kæreste jo fra Filippinerne, som er i turistlandegruppen, hvor det burde være nemmere at få visum, sammenlignet med i Krikris' tilfælde, hvor det drejede sig om et asylland. Nogen der ved, om det betyder, at sandsynligheden for et afslag bliver mindre, på trods af at min kæreste ikke har arbejde, eller om myndighederne alligevel vil gå ud fra, at hun så har tænkt sig at blive her længere end 3 måneder?

Er der nogen der har nogen bud på, hvordan vi ellers vil kunne sandsynliggøre, at hun har tænkt sig at vende hjem efter de 3 måneder? Ud over selvfølgelig at købe en returbillet... Kan det virkelig passe, at fordi hun ikke har et arbejde at vende hjem til, så vil hun nærmest pr. automatik få afslag på et almindeligt Schengenvisum, selv om hun kommer fra et turistland, hvor reglerne burde være forholdsvis lempelige?

Hvis vi finder en måde at sandsynliggøre, at hun vender hjem, og derfor søger om almindeligt Schengenvisum - hvad så hvis hun alligevel får afslag? Vil et sådant afslag så indvirke negativt, hvis hun så efterfølgende i stedet søger efter EU-bestemmelserne, når jeg er flyttet til Sverige? Da vil årsagen til afslaget jo ikke længere være relevant, da der søges på et andet grundlag, hvor det ikke skal sandsynliggøres, at hun vender hjem igen - eller hvad?

Hvis vi ud fra dette må opgive at søge almindeligt Schengenvisum, så må det jo blive efter EU-bestemmelserne... Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, læser jeg US's notat således, at der er åbnet op for, at man kan søge efter disse betingelser, hvis blot man planlægger at udnytte den fri bevægelighed. Jeg håber stadig, at nogen kan svare på, om dette kunne være en mulighed, og i så fald hvordan jeg i praksis kan gøre rede for, at vi i vores situation er omfattet af EU-bestemmelserne?

Et - i denne omgang - sidste spørgsmål. Hvis vi rent faktisk kan søge efter EU-bestemmelserne med grundlag i, at vi planlægger at bosætte os i Sverige indenfor det næste par måneder, er der nogen, der har erfaring med om det vil kunne lade sig gøre at ansøge om dette før vi rent faktisk er gift, når vi nu vil kunne forevise vielsesattesten efter brylluppet, men før afrejse? Vi vil jo når jeg ankommer 22. maj kunne dokumentere, at vi skal giftes 12. juni. Og hvis ambassaden så vil godtage dette mod at vi fremviser vielsesattesten, før vi kan få udleveret hendes visum, så ville det give dem 4 uger til at behandle ansøgningen...

Jeg ved godt, at jeg måske lige nu griber efter halmstrå i håb om at min kæreste kan komme til Danmark med mig den 18. juni. Men vi har selvfølgelig ikke lyst til at skulle være adskilt i flere måneder straks efter brylluppet, når nu vi faktisk havde regnet med, at vi skulle til at begynde vores liv sammen... Så jeg klynger mig stadig til det - måske spinkle - håb...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.05.2010 11:01:47

Nu skriver du intet om din forlovedes økonomiske situation, men hvis hun er formuende er det intet problem, at hun ikke har noget arbejde. Rige og folk højt på strå vil altid have lettere ved at få visum. Hvis hun er fattig som fillippinere er flest, vil det derimod være ret håbløst at søge om et visum, når hun ikke har job eller studier at vende tilbage til.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.05.2010 11:13:01

SorenJ skrev:
Er der nogen der har nogen bud på, hvordan vi ellers vil kunne sandsynliggøre, at hun har tænkt sig at vende hjem efter de 3 måneder?
Hun kan måske nå at blive optaget på en uddannelse, så hun har papir på det og dermed grund til at returnere til Filippinerne?
SorenJ skrev:
Hvis vi finder en måde at sandsynliggøre, at hun vender hjem, og derfor søger om almindeligt Schengenvisum - hvad så hvis hun alligevel får afslag? Vil et sådant afslag så indvirke negativt, hvis hun så efterfølgende i stedet søger efter EU-bestemmelserne, når jeg er flyttet til Sverige?
Nej, et afslag på et almindeligt visum vil ikke have indvirkning på en ansøgning om visum som familiemedlem til en EU-borger.

SorenJ skrev:
Et - i denne omgang - sidste spørgsmål. Hvis vi rent faktisk kan søge efter EU-bestemmelserne med grundlag i, at vi planlægger at bosætte os i Sverige indenfor det næste par måneder, er der nogen, der har erfaring med om det vil kunne lade sig gøre at ansøge om dette før vi rent faktisk er gift, når vi nu vil kunne forevise vielsesattesten efter brylluppet, men før afrejse? Vi vil jo når jeg ankommer 22. maj kunne dokumentere, at vi skal giftes 12. juni. Og hvis ambassaden så vil godtage dette mod at vi fremviser vielsesattesten, før vi kan få udleveret hendes visum, så ville det give dem 4 uger til at behandle ansøgningen...
Jeg tror ikke, det fungerer på den måde. Allerførst skal du jo være i besiddelse af et svensk personnr., og for at ambassaden kan behandle sagen efter EU-bestemmelserne, skal der foreligges dokumentation for ægteskab eller forudgående fælles samliv igennem mindst 18 måneder. Hvis du fortæller ambassaden, at I planlægger at gifte jer, vil I nok bare få det svar, at så må I jo komme tilbage, når I kan fremvise en vielsesattest.

Hvis 18. juni er en vigtig dato, er du sent ude. Så burde du nok have begyndt planlægningen for nogle måneder siden.

Så vidt jeg husker, har Sverige heller ingen ambassade på Filippinerne, så papirerne skal gennem ambassaden i Bangkok, hvilket jo også tager ekstra tid.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.05.2010 11:20:28

Her er et link til Sveriges generalkonsulat, hvor du kan få yderligere oplysninger:

http://www.swedenabroad.com/Page____76988.aspx

Sverige overlod i april i år håndteringen af visumansøgninger til den svejtsiske ambassade i Manila.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.05.2010 11:30:49

Det er ikke særlig realistisk, at din kæreste kan nå at få et visum før 18. juni. Og hvis I gifter jer på Filippinerne, så skal hun også ordne papirarbejde omkring jeres vielsesattest, før hun kan forlade landet.

Så slå koldt vand i blodet og glæd dig over, at I har hele rejsen af livet foran jer. Og om I skal undvære hinanden i nogle få måneder betyder absolut ingenting i den store sammenhæng.

Måske kan din kæreste (kone) komme til Sverige i august 2010 eller oktober 2010, afhængig af hvor lang tid det tager at få ordnet vielsespapirerne. Tag det som det kommer.

SorenJ

Indlæg af SorenJ » 14.05.2010 12:37:32

Endnu en gang tak for svarene... Ja, jeg ved godt, at vi er sent ude, og at jeg nok har været i overkanten naiv i min tro på, at det da ikke kunne være så vanskeligt at få et almindeligt Schengenvisum fra et turistland...

Det lyder jo i hvert fald som om vi godt kan opgive tanken om behandling efter EU-bestemmelserne. Men hvis det alligevel ikke kan skade en fremtidig ansøgning, kan vi vel lige så godt forsøge at søge om turistvisum - man kan jo altid håbe på, at den der behandler ansøgningen har en god dag og bevilger det...

Jeg vil spørge hende, om der er mulighed for at hun kan få optagelse på en uddannelse... Eller alternativt om hun kender nogen, der vil give hende en ansættelseskontrakt på et job, som hun ville kunne vende tilbage til... nu bliver jeg lige i tvivl om, om der kræves en returbillet? Ved ansøgning om visum skriver de jo at man ikke bør købe billet før man har fået visum... Men det vil selvfølgelig kunne styrke formodningen om, at hun planlægger at vende tilbage...

Hvis hun nu søger om almindeligt Schengenvisum, vil det måske så være bedre slet ikke at nævne at vi skal giftes? Hvis hun indleverer ansøgningen før brylluppet, er det jo ikke urigtige oplysninger, at hun er ugift. Og hvis jeg som inviterer og garanterer for hendes udgifter her, blot er en ven, er der så ikke mindre sandsynlighed for, at de vil tro, at hun har tænkt sig at blive her? At vi så i mellemtiden bliver mere end venner er der jo ingen der kan forudse ved ansøgningstidspunktet...

Håber stadig på halmstrået...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.05.2010 12:47:04

Glem det. Hvis I gifter jer på Filippinerne, så skal hun ordne en masse papirarbejde, før hun kan søge opholdstilladelse i Europa. Og det kan ikke klares på en uge, 1-4 måneder er mere realistisk.

Så hun kan måske godt rejse med dig til Danmark på "bryllupsrejse" 18 juni, hvis I er rigtig heldige og får en hurtig visumsagsbehandling. Men hun kommer til at rejse hjem igen og få ordnet jeres papirer, før hun kan søge om en opholdstilladelse.

Desuden vil visumansøgningen sandsynligvis blive sendt til US. Og det betyder dels 60 dages sagsbehandlingstid og dels, at du skal udfylde et spørgeskema, som sendes til din danske bopæl. Hvor du ikke befinder dig, fordi du er på Filippinerne....

Så enten må du forlænge din ferie, eller også må I nøjes med en kort bryllupsrejse og så glæde jer, til I ses igen. Sådan er det.

I kan jo også vælge at udskyde det planlagte bryllup og holde det i Danmark i stedet, men den slags plejer ikke at være så populært hos kvinder, når de først har fået et løfte.... :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.05.2010 13:00:06

For at summere op, så er den fornuftige løsning følgende:

1) I gifter jer 12. juni som planlagt.

2) I tager på en fed bryllupsrejse på Filippinerne eller i et af nabolandene, hvortil I begge har visumfri indrejse. F.eks. Hong Kong eller Singapore eller hvad hun nu altid har drømt om.

3) Din kone får udstedt en original vielsesattest hos NSO.

4) Din kone får legaliseret denne, så den også kan bruges i Europa.

5) Hvis din kone skal have dit efternavn, så får hun lavet et nyt pas.

5a) Hvis din kones pas er af ældre dato, så får hun det fornyet, så hun ikke har det problem de næste 5 år. Det er meget nemmere og billigere at få det gjort "hjemmefra", da nærmeste filippinske ambassade ligger i Oslo eller Stockholm.

6) Med det nye pas og en legaliseret vielsesattest i hånden søger din kone om visum til det land, hvor du bor.

7) Din kone gennemfører et særligt rådgivningsseminar for filippinske kvinder, som har giftet sig med en udlænding og ønsker at emigrere. Dette er et krav for, at hun får lov at rejse ud.

8.) Visum udstedes efter højest 30-60 dage, hvorefter din kone rejser til Danmark eller Sverige.

9) Hvis du ikke allerede er flyttet til Sverige, så gør du det, inden hendes visum udløber.

Besvar