ARBEJDE, må hun eller hun ikke?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
narmak

ARBEJDE, må hun eller hun ikke?

Indlæg af narmak » 13.05.2010 09:08:36

Hej

Har fået svensk-opholdstilladelse til min kone i Sverige, og vil godt tilbage til Danmark hurtigst muligt, fordi min kone er blevet lovet et job, og det vil være en stor hjælp for vores økonomi. jeg kan ikke vente og vil ikke vente.

Jeg har selv et job i Danmark og er selvforsørgende.

vi har købt en lejlighed i Danmark, men kan først overtage den d.15.08.2010, da der er en udlejer der har 3 måneder til at flytte ud. så vi kan først registrere os fra den dag af, tror jeg.
der er selvfølgelig mulighed for at han flytter ud tidligere. men det går jeg ikke ud fra, og vil heller ikke satse på det.

1. kan jeg søge om job tilladelse til min kone inden vi flytter til Danmark?

2. hvad er reglerne for hvornår min kone kan begynde at arbejde i Danmark?

3. kan hun arbejde ved at pendle?

4. Hvad er hendes rettigheder med et svensk opholdstilladelse i Danmark

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Narmak

skaanebo

Re: ARBEJDE, må hun eller hun ikke?

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 11:12:23

Jeg går ud fra, du mener, I vil gøre brug af EU-retten ved tilbagevenden til Danmark. Bemærk at der er forskel på en opholdstilladelse (givet efter national lovgivning) og et opholdskort (givet efter EU-retten).

1. + 2. Din kone behøver ingen arbejds- og opholdstilladelse til Danmark. Derimod behøver hun et dansk opholdskort, hvis hun vil blive boende i Danmark i mere end 90 dage. I og med at hun er gift med en vandrende arbejdstager, der gør brug af den frie bevægelighed, er det en ren formalitet at få et dansk opholdskort i henhold til EU-retten. Hun må begynde at arbejde i Danmark i samme øjeblik, I er flyttet til Danmark, og hun har indleveret en ansøgning om opholdskort hos Udlændingeservice. Hun behøver ikke vente på at få sit opholdskort, hun må arbejde med det samme. Problemet kan så være at overbevise en arbejdsgiver om, at det faktisk også er tilfældet. Her kan det så måske hjælpe at fremvise de pågældende paragraffer i EU-retten samt hendes svenske opholdskort, der jo bestyrker, at hun kan gøre brug af EU-retten også i Danmark.

3. Nej, hun kan ikke pendle over grænsen, altså bo i et land og arbejde i et andet. Hun må kun arbejde i det land, hvor hun bor.

4. En svensk opholdstilladelse eller et svensk opholdskort giver ikke i sig selv nogen rettigheder i Danmark. De pågældende dokumenter kan kun bruges i Sverige. Men hun kan med et svensk opholdskort lovligt rejse ind i Danmark og opholde sig i Danmark i indtil 90 dage, før hun er tvunget til at registrere sig på folkeregistret og søge om et dansk opholdskort.

Hvis I vil gå med rem og seler, kan I jo allerede nu indgive ansøgning om opholdskort i Danmark, mens I stadig bor i Sverige og så vente med at flytte til Danmark, indtil det danske opholdskort er bevilget.

narmak

Indlæg af narmak » 13.05.2010 12:07:57

Ja har fået opholdskort ifølge EU-reglerne og skal også flytte tilbage til Danmark ifølge EU-reglerne.

citat "Hun må begynde at arbejde i Danmark i samme øjeblik, I er flyttet til Danmark, og hun har indleveret en ansøgning om opholdskort hos Udlændingeservice.

Lad os sige at jeg går ned i kommunen den 15.08.2010 for at registrere mig + jeg samme dag ansøger om opholdskort til min kone hos US. har hun så ret til at arbejde fra selv samme dag eller skal hun vente på at få brev fra kommunen om at nu er hun registreret?

jeg bliver i tvivl fordi når du siger flyttet, er det så når jeg har været nede i kommunen (jeg skal bosætte mig i) og ansøgt om at blive registreret, er det fra den dag af hun må begynde at arbejde. eller gælder flytningen fra den dag af når jeg modtager et bekræftelse på at nu er min kone registreret.

Citat "Men hun kan med et svensk opholdskort lovligt rejse ind i Danmark og opholde sig i Danmark i indtil 90 dage, før hun er tvunget til at registrere sig på folkeregistret og søge om et dansk opholdskort."

Hvis jeg af-registrere(afmelder) mig selv og mine kone i den svenske kommune og så "flytter" til Danmark og bor hos nogle venner/familie, uden at registrere os nogen steder, i lad os sige 60 dage, er det et problem? grundene til at jeg spørger er noget med at jeg har læst at man skal registrere sig inden for 5 dage efter man er flyttet fra sine gamle adresse, hvis man ikke gør det så kan man risikerere at få en bøde.

hvad er meningen med at Hun kan opholde sig lovligt i op til 90 dage i Danmark? hvad skulle hun lav i de 90 dage hvis hun alligevel ikke har ret til at arbejde eller noget andet.

du siger at hun har ret til arbejde så snart hun søger om dansk opholdskort, hvis vi så søger om dansk opholdskort samtidige med at vi bor i Sverige, har hun så ret til at arbejde i Danmark. eller skal begge krav være opfyldt flyttning+opholdskort.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 12:40:34

narmak skrev:
Lad os sige at jeg går ned i kommunen den 15.08.2010 for at registrere mig + jeg samme dag ansøger om opholdskort til min kone hos US. har hun så ret til at arbejde fra selv samme dag eller skal hun vente på at få brev fra kommunen om at nu er hun registreret?
Kvittering fra Udlændingeservice på, at hun har indleveret ansøgning om opholdskort vil være tilstrækkeligt.

Det er ikke sikkert, hun kan folkeregistrere sig i Danmark, før hun har fået udstedt et opholdskort. Det kommer an på, hvor imødekommende personalet er i Borgerservice, og hvor godt de er inde i reglerne.
narmak skrev: jeg bliver i tvivl fordi når du siger flyttet, er det så når jeg har været nede i kommunen (jeg skal bosætte mig i) og ansøgt om at blive registreret, er det fra den dag af hun må begynde at arbejde. eller gælder flytningen fra den dag af når jeg modtager et bekræftelse på at nu er min kone registreret.
Din kone må begynde at arbejde i Danmark, når du selv er blevet folkeregistreret i Danmark, OG din kone har indleveret en ansøgning om et opholdskort hos Udlændingeservice.
narmak skrev:
Hvis jeg af-registrere(afmelder) mig selv og mine kone i den svenske kommune og så "flytter" til Danmark og bor hos nogle venner/familie, uden at registrere os nogen steder, i lad os sige 60 dage, er det et problem? grundene til at jeg spørger er noget med at jeg har læst at man skal registrere sig inden for 5 dage efter man er flyttet fra sine gamle adresse, hvis man ikke gør det så kan man risikerere at få en bøde.
Du kan som dansker ikke afmeldes det svenske folkeregister uden også at oplyse om din nye adresse. Og ved flytning mellem nordiske lande skal du slet ikke henvende dig til folkeregistret i Sverige, men derimod hos folkeregistret i tilflytningskommunen, altså i din nye kommune i Danmark. Flytning inden for Danmark skal registreres inden for 5 dage, ja. Flytning til Danmark fra udlandet skal registreres, hvis du har til hensigt at blive boende i Danmark i mere end 6 måneder. Det behøver ikke at ske, førend du faktisk har truffet den beslutning om at blive boende i Danmark.
narmak skrev:
hvad er meningen med at Hun kan opholde sig lovligt i op til 90 dage i Danmark? hvad skulle hun lav i de 90 dage hvis hun alligevel ikke har ret til at arbejde eller noget andet.
I jeres tilfælde giver det ikke nødvendigvis nogen mening, men hun må altså gerne holde ferie i Danmark i op til 90 dage. Vil hun så blive boende i mere end 90 dage, skal hun søge om et opholdskort.
narmak skrev:
du siger at hun har ret til arbejde så snart hun søger om dansk opholdskort, hvis vi så søger om dansk opholdskort samtidige med at vi bor i Sverige, har hun så ret til at arbejde i Danmark. eller skal begge krav være opfyldt flyttning+opholdskort.
Hun har først ret til at arbejde i Danmark, når hendes ægtefælle som EU-borger, der gør brug af den frie bevægelighed (altså dig), er flyttet til Danmark, og hun selv også har opgivet sin bopæl i Sverige. Bemærk i øvrigt at der er forskel på proceduren med folkeregistrering mellem nordiske statsborgere og andre udlændinge. Når din kone flytter FRA Sverige, skal hun således lovformeligt en tur omkring det svenske folkeregister og fortælle, at nu flytter hun til Danmark og anføre sin nye adresse i Danmark. Dermed mister hun så også retten til at bo i Sverige. Når hun har fået sit danske opholdskort skal hun desuden en tur på det danske folkeregister for at blive folkeregistreret i Danmark.

Eftersom der kan gå en rum tid med at få udstedt opholdskort i Danmark, og eftersom det kan være svært at overbevise en arbejdsgiver i Danmark om, at man vitterligt har lov til at arbejde i Danmark, selv om man hverken har noget dansk opholdskort eller et dansk personnr., så vil det i alle tilfælde være mest praktisk at søge om opholdskort først og vente med at flytte, indtil det danske opholdskort er udstedt. Medmindre altså at arbejdsgiver er indforstået. Eller også må din kone flytte til Danmark, men vente med at begynde at arbejde, indtil hun har fået opholdskort og sit danske personnr.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.05.2010 16:29:51

Når I alligevel først kan overtage jeres kommende danske bolig pr. 15 august, så er der jo en rimelig chance for, at din kone kan nå at få et dansk opholdskort inden da, hvis I søger om det nu. US har således et servicemål på 3 måneder for denne type sager.

De 3 måneder regnes dog først fra, at de har modtaget al nødvendig dokumentation, så det kræver, at I vedlægger al nødvendig dokumentation med det samme. Altså dokumentation for jeres "faktiske og reelle" ophold i Sverige i form af lejekontrakt, personnummerbevis, opholdskort, lønsedler og hvad ved jeg, samt dokumentation for din forsørgelsesevne efter jeres flytning til Danmark i form af din ansættelseskontrakt.

Der er desværre ingen mulighed for, at din kone kan begynde at arbejde i Danmark før 15. august, hvis dette er datoen for jeres flytning. Hun kan ganske vist søge om en arbejdstilladelse i Danmark (som bosat i Sverige), men det er ikke sikkert, at hun vil få en sådan, og den ansøgning skal jo også behandles. Og inden det er afsluttet, så står der sikkert alligevel 15. august på kalenderen, så det kan næppe svare sig at bruge tid og energi på det, hvis jeres plan alligevel er at flytte til Danmark.

narmak

Re: ARBEJDE, må hun eller må hun ikke?

Indlæg af narmak » 15.05.2010 19:33:01

Hej igen

Vil bare lige sige tak for alle de gode råd til både Dig, skaanebo og fundiver199.

Det har været en stor hjælp og synes i gør et uvurderlig stykke arbejde.

Mvh
Narmak

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.05.2010 11:29:00

Tillad mig at bringe en juridisk afhandling på banen her, som kan være medvirkende til at aflive kravet hos arbejdsgiver om besiddelse af opholdskort/arbejdstilladelse. Jeg henviser til den murstenstykke bog "Udlændingeret", 3. udgave (2006), udgivet på Jurist- og Økonomforbundets Forlag. Den siger det således på side 11:

"Statsborgere i EU- og EØS-lande kan ifølge §2, stk. 1 frit indrejse og opholde sig her i landet i indtil 3, eventuelt 6 måneder. Er de omfattet af EU-reglerne om opholdsret i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser mv., har de såvel som deres familiemedlemmer - uanset sidstnævntes statsborgerskab - krav på opholdstilladelse efter §6, og de er ifølge §14, stk 1, nr. 2 fritaget for krav om arbejdstilladelse."

Fremhævningen med fed er min.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar