Afslag på tusristvisum til sverige!!

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

S2007

Afslag på tusristvisum til sverige!!

Indlæg af S2007 » 12.05.2010 12:40:43

Hej Allesammen!!!

Min forlovede på 24 og jeg på 23 har fået afslag på hans turistvisum til sverige med den begrundelse at vi ikke er gift og har børn, så derfor synes de ikke det er nødvendigt at udstøde et visum til ham.

Jeg flyttede til sverige i feb. og troede at det var nemmere at få turist visum til sverige. Vi begge rigtig ked af det. Jeg studerer og arbejder i Danmark og har ikke mulighed for at tage til Pakistan.

Hvad nu? Hvad kan vi gøre søge igen?? og hvis ja, hvor lang tid efter afslaget kan man søge?

og hvis vi vælger at blive gift er det nok med vores vielsesattest eller er der krav på fælles billeder?

Jeg ved at man i Pakistan kan sende vielsesattest med posten som vi begge har skrevet under på er det nok til den svenske ambassade, den skal selvfølges også registres?

mvh den skuffede.... :cry:

fundiver199

Re: Afslag på tusristvisum til sverige!!

Indlæg af fundiver199 » 12.05.2010 15:08:25

I Danmark er Pakistan p.t. placeret i den såkaldte asyllandegruppe, hvor der som udgangspunkt kun gives visum til besøg hos ægtefæller, registrerede partnere, mindreårige børn og forældre.

Så i princippet kan det ikke siges at være særlig overraskende, hvis de andre Schengenlande har en lignende visumpraksis over for borgere fra Pakistan.

Der er næppe meget andet at gøre, end at I må være sammen andre steder end i Schengen, indtil I engang evt. har valgt at gifte jer. Først herefter vil det kunne lade sig gøre, at din forlovede (til den tid mand) får et visum til Sverige eller et andet schengenland.

Det er bestemt ikke optimalt, at det er sådan, men det er altså vilkårene, hvis man har valgt at danne par med en person fra et asylland.

S2007

Indlæg af S2007 » 12.05.2010 18:15:13

Hej fundiver199,

hmm, ok. Jeg er med på at det så kun kan lade sig gøre at få visum for ægtefæller og registreret partnerskab. kan man i så fald være sikker på at få et visum og hvis man er gift er det stadig et visum man skal søge om og ikke familiesamføring??

Kan du svare på om det skulle være et problem at vi gifter os på afstand, at han sender vielsesattesen til mig og at jeg skriver den under og sender den retur??

Jeg har ikke mulighed for at forlade skole og arbejde.
Og er det et krav at skulle vedlægge fælles billeder??

den skuffede :cry:

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 12.05.2010 19:23:39

Hejsa.

Det er super synd i har fået afslag på det visum:-(
Jeg er ikke ekspert på det her område, og ved ikke hvad de kræver i Svergie, men jeg tror virkeligt ikke på i kan blive gift på afstand. Den tror jeg ikke de godtager! Jeg har efterhånden læst en del om visum, FS osv. og der går det igen, at hvis man er gift skal man begge have været til stede ved brylluppet. Og hvis der er den mindste tvivl om det, så kan der kræves fælles billeder.
Da jeg f.eks. selv blev gift i Tyrkiet var reglerne meget skarpe med vi skulle være der, de rigtige papirer ang. jeg ikke var gift i DK osv. skulle være til stede. Der var virkeligt krav til alt det fornemmlle.

Men jeg kan ha' taget fejl, jeg tror desværre at i må gå den bitre vej og vente til i kan blive gift sammen!

Men alt held og lykke skal lyde herfra!!!

Mvh.
BC

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.05.2010 20:24:11

Svensk viseringspraksis for alverdens nationaliteter kan læses her http://www.migrationsverket.se/lifos og der gives som regel kun visum, hvis der ikke er tvivl om, at din kæreste har tungtvejende grunde til at returnere til pakistan efter at have besøgt Sverige. Ægteskab hvor parterne ikke selv er til stede anerkendes ikke i Sverige og vil blive betragtet som enten et tvangsægteskab eller et proformaægteskab.

Et afslag på visum kan altid ankes til migrationsverket, her er det så vigtigt at anføre, hvor længe jeres forhold har varet, vedlægge fotodokumentation og beviser på, at din kæreste vitterligt har til hensigt at returnere til Pakistan efter et besøg hos dig

S2007

Indlæg af S2007 » 13.05.2010 10:54:25

Hmm, det kan jeg se. Kan heller ikke se andre måder jeg skulle gøre det på.
Skal nok en tur derned. Med hensyn til, hvis vi anker sagen og han så kommer til sverige og vi vælger at blive i gift hva så?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 13:48:45

Din kæreste kan jo også vælge bare at søge om en svensk opholdstilladelse efter national svensk lovgivning. Her er intet krav om, at i skal være gift eller have til hensigt at gifte jer, og din kæreste kan så rejse frem og tilbage mellem Sverige og Pakistan som han har lyst inden for de næste 2 år. Han skal naturligvis sige, at han har til hensigt at bo sammen med dig, men det er for så vidt intet krav om, at han folkeregistrerer sig i Sverige, hvis han ikke ønsker det og fx har et job at passe i Pakistan. Opholdstilladelsen bortfalder dog, hvis han ikke inden for 2 år bosætter sig i Sverige med dig. Men det giver jer i hvert fald fred og ro til at planlægge bryllup, og han kan rejse frit

CihAnja
Geografisk sted: Kusadasi, Tyrkiet

Indlæg af CihAnja » 13.05.2010 14:11:43

Skaanebo:
Hvis man får opholdskort via Sveriges nationale regler, er der så intet krav om at man max må være væk fra Sverige i 6 mdr. ligesom der er ved EU reglerne?
Og kan man flytte til Danmark hvis man vil det og benytte sig af EU reglerne i DK?
Senest rettet af CihAnja 13.05.2010 15:25:42, rettet i alt 1 gang.

S2007

Indlæg af S2007 » 13.05.2010 15:20:46

hmm, kan vi søge igen selvom vi lige har fået afslag.
Hvor stor er sandsynligheden for at han får opholdtilladelse i sverige? Når vi lige har fået afslag?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 15:41:02

CihAnja skrev:Skaanebo:
Hvis man får opholdskort via Sveriges nationale regler, er der så intet krav om at man max må være væk fra Sverige i 6 mdr. ligesom der er ved EU reglerne?
Og kan man flytte til Danmark hvis man vil det og benytte sig af EU reglerne i DK?
De 6/12 måneder er i forhold til, hvis man folkeregistrerer sig i Sverige. Men hvis din kæreste ikke i første omgang vil bo fast i Sverige, men kun besøge dig med jævne mellemrum, så behøver han ikke at folkeregistrere sig i Sverige. Man skal kun folkeregistreres i Sverige, hvis man har tænkt sig at opholde sig i Sverige i mere end 6 måneder. Der findes også særlige regler for såkaldt dobbelt bosætning. I skal dog være opmærksom på, at hvis han ikke inden for de 2 år, som en opholdstilladelse normalt gælder, faktisk også bosætter sig fast i Sverige sammen med dig, så vil opholdstilladelsen bortfalde og vil ikke kunne fornyes, da den jo er givet med henblik på, at han skal bo i Sverige sammen med dig. Men der er altså et vindue på 2 år, hvor I kan gøre næsten som I vil.

Husk dog på, at hvis din kæreste ikke folkeregistrerer sig i Sverige med det samme, han ankommer, så er han heller ikke omfattet af svensk socialforsikring eller fx omfattet af den offentlige sygeforsikring. Og så må han jo sørge for at forsikre sig på anden vis, hvis han vil forsikre sig mod en dyr lægeregning i tilfælde af sygdom.
Senest rettet af skaanebo 13.05.2010 15:47:04, rettet i alt 1 gang.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 15:44:15

S2007 skrev:hmm, kan vi søge igen selvom vi lige har fået afslag.
Hvor stor er sandsynligheden for at han får opholdtilladelse i sverige? Når vi lige har fået afslag?
Afslag er jo givet på visum, ikke på en ansøgning om opholdstilladelse, og afslaget er formentlig begrundet i, at din mand ikke har nogen særlig bestyrket grund til at returnere til Pakistan efter et besøg i Sverige. Sidstnævnte er jo irrelevant, hvis han søger om en egentlig opholdstilladelse.

Jeg kender faktisk et andet pakistansk-dansk par, der har været ude for præcis det samme som jer. De var så naive, at de troede, den pakistanske kæreste kunne få visum til Sverige og søgte om det i første omgang. Med afslag tll følge. Dernæst søgte de så om en opholdstilladelse, hvilket blev bevilget efter 2-3 måneder.

CihAnja

Indlæg af CihAnja » 13.05.2010 15:48:37

Hvis det er tilfældet at min forlovede ikke registrerer sig i sverige før, lad os sige 1½ år, og han vil have permanent opholdstilladelse efter de 2 års bevilliget opholdskort. Kan det lade sig gøre?

Og kan vi benytte os af EU reglerne hvis vi vil flytte til Danmark?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 15:54:04

Nej, I skal nok ikke forvente, at han får PUT efter 2 år, hvis han ikke har været folkeregistreret og reelt boet sammen med dig i 2 år forinden. I det tilfælde vil man nok bare forlænge opholdstilladelsen med et år, og så først derefter kan PUT komme i betragtning. Det er altid et konkret skøn hos Migrationsverket, og PUT får man ikke automatisk, men først efter simultaninterviews og en nøje bedømmmelse af ens personlige forhold.

EU-reglerne forudsætter, at I enten er gift eller kan dokumentere fælles bopæl i mindst 18 måneder forinden. Så hvis I gifter jer, så kan I også benytte EU-retten til at flytte videre til Danmark. Hvis I ikke ønsker at gifte jer, så skal din kæreste folkeregistreres i Sverige på samme adresse som dig, og så kan I benytte jer af EU-retten til at flytte videre til Danmark, når I reelt har boet sammen i mindst 18 måneder.

CihAnja

Indlæg af CihAnja » 13.05.2010 16:00:45

Tusind tak for informationen. Det er hvert fald noget jeg kan bruge!
Hvordan er de nationale regler for opholdstilladelse i Sverige? De har lavet dem om til at der er et boligkrav nu, ved jeg. Men jeg kan intet finde på migrationsverkets hjemmeside.

S2007

Indlæg af S2007 » 13.05.2010 16:11:17

hej skaanebo!!!

hvis man søger om opholdstilladelse. og han i så fald får det kan vi sp gifte og i sverige og søge familiesamføring? og hvad er kravene i så fald til at kunne få opholdstilladelse i sverige skal nævne mig og skal jeg igen sende en ivitations blanket???

Besvar