Visum til forlovede fra TR

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

CihAnja
Geografisk sted: Kusadasi, Tyrkiet

Re: Visum til forlovede fra TR

Indlæg af CihAnja » 11.05.2010 14:53:52

Fundiver:
Nu har jeg kigget lidt på at flytte til Sverige, så min forlovede kan komme og besøge mig. Det hele ser ok ud mht de forskellig krav og ser meget nemmere ud end i Danmark. Men problemet er stadig at han ikke kan dokumentere et job og lønsedler og forsikring.. Han har forsikring og kan sikkert også få en kontrakt og et papir fra arbejdsgiver om at han har et job at vende tilbage til osv, men arbejdet starter først i april og han kan ikke fremvise nogle lønsedler! Tror du virkelig det gør den store forskel??

Synes bare det hele ser så umuligt ud, med mindre vi gifter os. og det vil vi ikke endnu!
Er det virkelig så umuligt eller er jeg bare sortseer lige nu?

nannablichfeldt

Indlæg af nannablichfeldt » 11.05.2010 20:08:52

CihAnja:

Først vil jeg lige sige, at beløbet som den tyrkiske kæreste/forlovede/ægtefælle skal fremvise for at få turistvium til 90 dage, er steget den 5. april fra 2000 euro til 4200 euro. Da det er første gang min mand søger turistvisum efter de nye regler, er det også første gang han har skullet vise 4200 euro. De tre første gange han var i Danmark var det kun nødvendigt at vise 2000 euro, da det var under de gamle regler.

Da det var en utrolig høj stigning kom ændringen af beløbet som et chok for os, og jeg tog selvfølgelig kontakt til både udlændingeservice og ambassaden i Ankara.

Kort fortalt blev jeg af udlændingeservice vejledt til at kontakte ambassaden, da det er ambassaderne, der fastsætter disse beløb.

Jeg fik hjælp fra Fundiver og kunne fremvise en paragraf fra traktaten om visumkodekset i mailen til ambassaden, hvori der står at "dokumentation for privat indlogering og/eller underhold KAN udgøre dokumentation for tilstrækkelige subsistensmidler".

Ambassaden gav mig først svar over telefon, hvor jeg fik at vide, at de havde fået besked på at administrere ud fra at alle visumansøgere skal kunne dokumentere et beløb, der svarer til 46 euro pr. dag. Derefter fik jeg besked på at hvis dette beløb ikke svarede til det beløb som jeg mente paragraffen henviste til, så kunne jeg bede min mand om at indgive sin visumansøgning med det beløb som jeg selv mente kunne være nok til at udlændingeservice ville udstede et visum til ham.

I mailen jeg modtog fra ambassaden stod der, at de tolkede paragraffen anderledes end mig, og at ordene "KAN UDGØRE" ikke nødvendigvis betyder at ambassaden SKAL acceptere et mindre beløb end 46 euro pr. dag.

Da dette er sidste gang min mand og jeg skal søge om visum (vi står og skal til at flytte til Sverige, når han kommer til Danmark), besluttede vi os for at det for vores vedkommende ikke var forsøget værd at lade udlændingeservice beslutte om et beløb, der er mindre end 4200 euro er nok under forudsætning af at danskeren kan dokumentere at være i stand til at forsørge sin tyrkiske kæreste/forlovede/ægtefælle.

Dermed sagt, så kan I jo prøve at søge visum hvor din mand "kun" fremviser dokumentation for f.eks. 2000 euro, og hvori du i ansøgningen vedlægger dokumentation for at du kan stå for din forlovedes underhold i Danmark. Da I søger første gang bliver sagen højst sandsynligt sendt til udlændingeservice under alle omstændigheder.

Jeg synes ikke du er sortseer... Det er rigtig besværligt at få lov til at opnå et ligeværdigt forhold, hvis man har en udenlandsk kæreste. Men i mine øjne er det nødvendigt hvis man vil være sammen.
Min mand og jeg er ikke overbeviste om at vi vil blive boende i Danmark for altid, men vi er enige om at grundlaget for et familieliv med børn osv. i fremtiden, kun vil være muligt hvis man har lige rettigheder i begges land.

Forresten så vil jeg lige tilføje endnu en gang, at min mand aldrig har vist dokumentation for et arbejde i Tyrkiet. Han arbejdede i turismen de første 2½ år af vores forhold og havde derfor ingen dokumentation for det. Så han har altid skrevet enten privat arbejder eller uden beskæftigelse på sin visumansøgning. Jeg har kun skullet stille bankgaranti en gang og det var ved hans første besøg.

Jeg ønsker dig og din forlovede al held og lykke og spørg endelig igen hvis der bliver noget.

CihAnja

Indlæg af CihAnja » 11.05.2010 20:26:22

Tak Nanna. Der er jo ikke andet at gøre end at prøve. Bare super trist det skal være så svært! Hvilken paragraf har du henvist til? Hvor kan jeg finde den henne?
Havde du kontakt med ambassaden i Ankara eller i Istanbul?

De gange du ikke har stillet bankgaranti og hvor din mand ikke har vist dokumentation på arbejde, var i da gift eller bare forlovede?

Du har ret, at det er noget der er nødvendigt hvis man vil være sammen. Desværre :) Men det er da forhåbentligt også det hele værd på længere sigt :)

nannablichfeldt

Indlæg af nannablichfeldt » 11.05.2010 22:40:11

Det er så lidt Anja. Det er meget sørgeligt at det skal være så svært ja. Ens tro på menneskets frie ret i vores lille Danmark, bliver virkelig sat på prøve, når man kommer ud for sådan noget her.

Paragraf fra visumkodeks:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 058:DA:PDF

5) Vurderingen af subsistensmidler under det forventede
ophold foretages på grundlag af varigheden af og formålet
med opholdet og under henvisning til de gennemsnitlige
priser i den eller de pågældende medlemsstater for billig
indkvartering og forplejning, ganget med det antal dage, som
opholdet varer, på grundlag af de vejledende beløb, som
medlemsstaterne fastsætter i overensstemmelse med artikel 34,
stk. 1, litra c), i Schengengrænsekodeksen. Dokumentation for
underhold og/eller privat indlogering kan også udgøre bevis for
tilstrækkelige subsistensmidler.

Jeg havde kontakt med ambassaden i Ankara. Det er altid der min mand har søgt visum.

Vi har altid været kærester, når han har søgt om visum. Vi har aldrig turde nævne noget om at være forlovede i vores ansøgning, da jeg tror det vil skabe større usikkerhed omkring immigrationsrisiko. Vi blev gift i december 2009 da han var her på et turistvisum, som vi havde søgt som kærester.
Så svaret på dit spørgsmål er, at han har været heroppe to gange som min kæreste, uden at der skulle stilles bankgaranti.
Senest rettet af nannablichfeldt 12.05.2010 02:24:33, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.05.2010 23:42:40

@Cihanja

Som Nannablichfeldt er inde på, så kan man spørge sig selv, om det virkelig er lovligt at afslå visum, bare fordi din forlovede ikke har 4120 EUR stående på sin bankkonto, når det i praksis er dig, som skal betale for hans ophold i Danmark, og når han kan bo i din lejlighed og derfor i princippet kun har udgifter til mad og transport m.m. Hvilket på ingen måde løber op i 4120 EUR for 90 dage og i øvrigt kan finansieres af din løbende indkomst i løbet af de 3 måneder, hvor han er her.

Det kunne faktisk hjælpe andre, hvis I tog og søgte om et visum og helt bevidst ikke opfyldte dette krav, og så simpelthen så, hvad der skete. ÆUG har i forvejen planlagt at gå ind i denne sag, så I kan få vores hjælp til diverse korrespondence med myndigheder herunder evt. klagebrev m.m.

Det skal i givet fald ske via vores rådgivningsmail:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

CihAnja

Indlæg af CihAnja » 12.05.2010 06:47:19

Lige nu må vi se hvad vi gør. Men kunne også godt selv tænke mig at se hvad der skete hvis vi kun have 2000 euro. Kan være at vi prøver det. Under alle omstændigheder skal den alligevel til udlændingestyrelsen. Er glad for at jeg ikke ville komme til at stå alene ved en evt. klage e.lign.

Nanna:
Det er rart at høre at det godt kan lade sig gøre! Det er bare at springe ud i det og så håbe udfaldet bliver positivt :)
Forresten kan jeg ikke åbne det link du har sendt mig.

nannablichfeldt

Indlæg af nannablichfeldt » 12.05.2010 10:48:52

Der er blevet henvist til linket af Fundiver før i en anden tråd - så nu sender jeg linket til den tråd og så kan du finde linket til visumkodekset på den første side ca. i midten af den tråd jeg sender. Det er Fundiver der har skrevet beskeden. Det åbner når jeg forsøger, men kan være du ikke kan åbne den fordi jeg har gjort noget forkert eller fordi det er en pdf fil (tror jeg nok det hedder).

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 02.03.2011 21:30:34

Forstår sku ikke helt det her...
Skal man når man er gift stadig stille en bankgaranti og samtidig bevise at en tyrkiske ægtefælle har 42oo euro stående på sin konto???
Eller gælder det ikke når man er gift...

Vi har sat 20.000 kr. ind på hans konto og skrevet i invitationen, at jeg betaler opholdet, men det er måske ikke nok eller hvad???

Syntes der står lidt forskellige ting herinde omkring hvordan man skal indgive sin visum ansøgning... nogle skriver at man skal bestille tid og andre at man bare kan møde op med den. Hvadr rigtigt???

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.03.2011 06:20:46

Der skal ikke længere stilles garanti for visum.

Det ville være tilstrækkeligt med dit 'sponsorbrev', men bestemt overfint at din mand også kan fremvise en velspækket bankkonto.

Mht. om man skal bestille tid, så er der forskellige regler for forskellige ambassader/konsulater, så man må tjekke hvad der konkret gælder for lige præcis den, man skal henvende sig til. Der ændres ofte på reglerne, men lige i dag skulle info på dette link være gældende: http://www.ambankara.um.dk/da/menu/Borg ... anmark.htm

og læs også her: http://www.denmarkvac-tr.com
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar