Hjælp, jeg er meget forviret

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
renolarsen

Hjælp, jeg er meget forviret

Indlæg af renolarsen » 10.05.2010 07:44:59

Alle de regler, og jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen, i forvejen..

vores situation er at jeg har forelsket mig i en engelsk pige fra winchester,

hun er nu her i danmark som turist, og skal have vores barn om ca 2½ måned :-)

vi ville ønske hun bliver dansk statsborger, og hun vil gerne føde her i danmark.

Jeg er arbejdsløs og modtager bistand,

Hun fylder 24 den 9 december, og er invalide pensionist, i england. vi har stoppet hendes DLA fra england indtil vi ved om, hun kan få dansk opholds tilladelse/visum/statsborgerskab.

det hun fik som pensionist i england svare til ca 2500 kr. p. måned. ikke meget, og ikke nok som slevforsørgene. i danmark.

jeg havde håbet på at der var en løsning for en EU pensionist borger at bo sætte sig her i danmark.

men jeg føler jeg løber med hoved imod muren, hver gang jer forsørger at kontakte de forskælige instanser, på den engelske ambassade sage de ve skulle registrere hende på kommunen, og det var meget nemt, på kommunen sage de niks, og sendte os til Udlændingestyrelsen, Udlændingestyrelsen siger at hun er under samme regler som ikke EU borgere,, im lost now.. :-(

Please hjælp,

er der nogle der kan bøje en vej for os i neon..

skaanebo

Re: Hjælp, jeg er meget forviret

Indlæg af skaanebo » 10.05.2010 07:59:12

Så længe ingen af jer har noget forsørgelsesgrundlag, bliver det noget nær umuligt for jer at bo sammen i dk. En af jer må nødvendigvis få sig et job eller begynde at studere med su, før i har nogen chance for at finde en vej til at bo sammen.

Hvis i ikke har udsigt til at komme fri af offentlig forsørgelse, kan i jo overveje at flytte til Sverige i stedet, hvor i sagtens kan få lov at bo sammen, og hvor i også kan få socialhjælp.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.05.2010 08:37:34

Burde den engelske kæreste som EU-borger og pensioneret arbejdstager (forudsat at førtidspension gives på nogenlunde samme grundlag som en engelsk invalidepension er hun jo pensioneret arbejdstager), ikke kunne få registreringsbevis?

"Hvornår gives der registreringsbevis?

En EU/EØS-statsborger kan få udstedt et registreringsbevis, hvis han eller hun:
....
er pensioneret arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteydere,
..."

Jeg vil foreslå at du henvender dig til en retshjælp - find den nærmeste her:

http://www.retshjaelpsguiden.dk/Steder.html

og får dem til at se på jeres muligheder. Det er gratis, og de kan hjælpe jer med at skrive til myndighederne.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.05.2010 11:56:55

Jeg er ikke så sikker på, at den engelske kæreste vil kunne bosætte sig i Danmark som EU-borger med en britisk invalidepension på bare omkring 2500 kr. om måneden. Det kan man jo dårligt leve for.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.05.2010 13:20:52

@ skaanebo - det er jeg heller ikke, men der står jo ikke noget om indkomstkrav - og det er netop derfor, jeg henviser til at gå til en retshjælp, hvor de bedre kan grave tilbunds i reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.05.2010 15:25:16

Hm, nu har jeg ledt efter regler og på dette link:
http://ec.europa.eu/justice_home/fsj/ci ... ent_en.htm

fundet oplysningen, at hvis en EU-borger vil bosætte sig i et andet EU-land uden at være arbejdstager eller studerende, kræves det at vedkommende kan dokumentere at være i stand til at forsørge sig selv og at have en sygeforsikring.

Med en førtidspension/invalidepension på ca. 2.500 DK kan man ikke dokumentere dette. Der kræves formodentlig mindst et beløb svarende til starthjælp.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.05.2010 15:57:56

Hvis man tjener et beløb, som mindst svarer til starthjælp, så opfylder man med sikkerhed kravet om at råde over ”tilstrækkelige midler”. Tjener man mindre end dette, så skal Statsforvaltningen foretage en konkret vurdering af sagen. Og her kunne det muligvis spille positivt ind, hvis man var gift eller samboende med en dansk statsborger, således at man derved kunne dokumentere at have små (ingen) faste udgifter, idet den danske ægtefælle/sambo afholder disse.

Jeg kan på ingen måde garantere et positivt udfald, men hvis parret er interesseret i at prøve, så er det på Statsforvaltningen, at renolarsens kæreste skal henvende sig og søge om registreringsbevis som EU-borger med ”tilstrækkelige midler”. Kæresten har ret til, om ikke andet, at få sin sag prøvet af Statsforvaltningen og i givet fald få et begrundet afslag og en klagevejledning. Men 2.500 DKK om måneden er godt nok et meget lille beløb. Det undrer mig meget, at man kan leve i UK af et så lille beløb, og at de ikke behandler invalide-pensionister bedre derovre.

Alternativet for parret er at gifte sig og søge opholdstilladelse til den britiske statsborger efter den danske udlændingelovgivnings §9 såkaldt ”familiesammenføring”. Det foregår i givet fald hos Udlændingeservice og på samme vilkår, som hvis den udenlandske part kom fra et land uden for EU. Men er desværre fuldstændig udsigtsløst, så længe renolarsen lever af bistandshjælp, med mindre han har særbørn eller der er andre forhold, som kan sikre dem dispensation fra kravet om, at renolarsen ikke må have modtaget sociale ydelser i 36 måneder, før opholdstilladelsen bevilges.

Kommer renolarsen i arbejde, så vil den hurtigste og bedste løsning være, at parret bosætter sig mindst 10 uger i et af vores nabolande, hvorefter den britiske statsborger kan få opholdstilladelse som familiemedlem til den vandrende EU-borger renolarsen.

Renolarsen kan læse mere her på hjemmesiden under ”jeg vil….”

renolarsen

Indlæg af renolarsen » 11.05.2010 17:53:57

Tak alle for hurtig hjælp,,

fundiver199

ved du hvad blanketten hedder på statsforvaltnings hjemme side,, ville godt læse den igemmen og eft udfylde den først, måske med hjælp herfra :)

hvad mener du med særbørn, ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.05.2010 23:53:49

Du kan finde den nødvendige information samt hente blanket til ansøgning på www.statsforvaltning.dk under "opholdstilladelse".

Særbørn er børn under 18 år, som du har med en tidligere partner.

Besvar