Lejeregler i malmø

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zaib

Lejeregler i malmø

Indlæg af zaib » 06.05.2010 10:45:03

Hej,
Jeg har fra den 1. april 2010, fremlejet en lejlighed i malmø. Vedkommende der lejer lejligheden til mig havde ikke betalt leje for marts 2010. Dette var jeg ubedvidst om, jeg modtager en rykker i starten af april måned for at marts ikke er betalt. Jeg kontakter udlejer, han siger han nok skal betale det er stået på i snart en måned, forleden dag modtager jeg et brev fra administrationen, at sagen sendes til fogeden. Jeg har betalt for april og for maj måned, og har talt med administationen i dag, de at der er betalt for marts, måned for 2 dage siden og de kan ikke se min maj måneds betaling endnu, så jeg har tænkt mig at sende kvitteringen. Men de vil stadigvæk sende sagen til fogedretten, kan de dette?
En anden ting, er det ikke muligt at min leje bliver fratrukket fra min konto hvert måned, ligesom man har pbs i dk. Jeg har fået at vide i Malmø, at der ikke er noget pbs system, kan dette passe?

Håber i kan hjælpe!

skaanebo

Re: Lejeregler i malmø

Indlæg af skaanebo » 06.05.2010 11:38:11

Når det handler om fremleje, så skal du betale til din udlejer, og din udlejer skal betale til boligselskabet, i kan ikke springe et led over, medmindre din udlejer giver dig de indbetalingskort, han eller hun får fra boligselskabet og indvilger i at lade dig betale direkte til boligselskabet.

Du står altså med aben og kan blive tvunget til ar flytte ud, selv om du har betalt rettidigt, fordi din udlejer åbenbart ikke kan finde ud af at betale. Og i Sverige giver man kun meget kort snor, hvad angår sen betaling af husleje, inden man simpelthen bliver sat på gaden!

Betalingsservice som i Danmark hedder autogiro i Sverige, men det er ikke alle, der tilbyder den service, da det koster penge for modtageren

zaib

Indlæg af zaib » 06.05.2010 21:02:34

Administrationen har ikke autogiro. Hvad kan jeg gøre i nedenstående situation, jeg betaler direkte til boligselskabet. Kan jeg gøre et krav gældende mod udlejer?
Håber at der er nogen der kan hjælpe.

skaanebo skrev:Når det handler om fremleje, så skal du betale til din udlejer, og din udlejer skal betale til boligselskabet, i kan ikke springe et led over, medmindre din udlejer giver dig de indbetalingskort, han eller hun får fra boligselskabet og indvilger i at lade dig betale direkte til boligselskabet.

Du står altså med aben og kan blive tvunget til ar flytte ud, selv om du har betalt rettidigt, fordi din udlejer åbenbart ikke kan finde ud af at betale. Og i Sverige giver man kun meget kort snor, hvad angår sen betaling af husleje, inden man simpelthen bliver sat på gaden!

Betalingsservice som i Danmark hedder autogiro i Sverige, men det er ikke alle, der tilbyder den service, da det koster penge for modtageren

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.05.2010 06:45:51

Måske kan du få hjælp her:
Hyresgästforeningen i södra Skåne,
Box 17203 200 10 Malmö.
Telefon: 040-17 43 48.

Det svarer til den danske Lejernes LO

Eller prøv at kontakte Retshjälpsmyndigheten (tlf 0046-6013 46 10, man-fre 9-12).

Der er desværre ikke gratis retshjælp, som der er i DK, men prisen for advokathjælp vil blive reguleret i forhold til din indtægt.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.05.2010 07:20:59

Hyresgästföreningen rådgiver kun medlemmer, så se at blive medlem, hvis du ikke allerede er det.

Ang. rettigheder som lejer kan du også gøre dig klog på denne side: www.omboende.se

Den absolut letteste løsning er, at din udlejer betaler, hvad han/hun skylder i en fart. En udsættelse via fogeden kan ske ganske hurtigt i Sverige, typisk inden for en eller højst to måneder efter, at sagen er gået til Kronofogden. Det er ikke som i Danmark, hvor folk kan slippe af sted med at bo i månedsvis uden at betale husleje.

Besvar