sverige - her kommer jeg :)
sverige - her kommer jeg :)
Hej,
Jeg vil starte med at sige jeg ikke helt ved hvor jeg skal placere dette indlæg, derfor skriver jeg det her.
Men sagen er den at jeg idag har fået mig en bolig i sverige. En fremlejet bolig (som indeboende) hos én der har en lejlighed i sverige, men bor i DK. Vi har valgt ikke at gå gennem hans boligforeningen for at få det fremlejningen godkendt, derfor skal vi have udarbejder et kontrakt som indeboende.
Jeg er gift, og min mand har fået turistvisum til Danmark og jeg er værten. min mand har planer om at komme til DK d. 23. juli og derfra tager vi til sverige og søger opholdstilladelse til ham.
Mine spørgsmål er:
kan jeg egentlig folkeregistreres i sverige fra nu af før min mand kommer til DK?
Er en konkrakt som indeboende nok til... ja skal den egentlig fremvises nogen steder i det offentlige?
Jeg kommer hundrede til at bo der, ingen proforma her..
MVH Nado
Jeg vil starte med at sige jeg ikke helt ved hvor jeg skal placere dette indlæg, derfor skriver jeg det her.
Men sagen er den at jeg idag har fået mig en bolig i sverige. En fremlejet bolig (som indeboende) hos én der har en lejlighed i sverige, men bor i DK. Vi har valgt ikke at gå gennem hans boligforeningen for at få det fremlejningen godkendt, derfor skal vi have udarbejder et kontrakt som indeboende.
Jeg er gift, og min mand har fået turistvisum til Danmark og jeg er værten. min mand har planer om at komme til DK d. 23. juli og derfra tager vi til sverige og søger opholdstilladelse til ham.
Mine spørgsmål er:
kan jeg egentlig folkeregistreres i sverige fra nu af før min mand kommer til DK?
Er en konkrakt som indeboende nok til... ja skal den egentlig fremvises nogen steder i det offentlige?
Jeg kommer hundrede til at bo der, ingen proforma her..
MVH Nado
Re: sverige - her kommer jeg :)
Ja kontrakten er jo en del af din dokumentaion på at du har etableret dig reelt i Sverige så den skal vedlægges din ansøgning til US, så måske en bedre ide at finde noget som kan tåle offentlighedens lys?
Som du også kan læse på US hjemmeside er c/o adresse som udgangspunkt ikke altis nok til at man vurderes at være reelt etableret i US øjne, så læs omhyggeligt hvad US skriver:
Herudover opfylder en dansk statsborger, som har haft fremlejet et værelse eller har været tilflyttet en c/o adresse hos slægtninge eller bekendte for en kortvarig periode, som udgangspunkt ikke kravet om at have etableret et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land.
Til forskel herfra opfylder en dansk statsborger, som har haft et længerevarende ophold i en lejelejlighed på grundlag en tidsubegrænset lejekontrakt eller i en bolig, som pågældende har købt, umiddelbart kravet om etablering af et reelt og faktisk ophold.
Der vil dog skulle foretages en konkret og individuel vurdering af samtlige konkrete omstændigheder i sagen, hvor ovennævnte forhold skal indgå.
Udlændingeservice vurderer ud fra oplysningerne i ansøgningsblanketten og de til blanketten vedlagte dokumenter, om kravet om reelt og faktisk ophold kan anses for opfyldt.
Så din kontrakt vil snadsynligvis blive gransket
Som du også kan læse på US hjemmeside er c/o adresse som udgangspunkt ikke altis nok til at man vurderes at være reelt etableret i US øjne, så læs omhyggeligt hvad US skriver:
Herudover opfylder en dansk statsborger, som har haft fremlejet et værelse eller har været tilflyttet en c/o adresse hos slægtninge eller bekendte for en kortvarig periode, som udgangspunkt ikke kravet om at have etableret et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land.
Til forskel herfra opfylder en dansk statsborger, som har haft et længerevarende ophold i en lejelejlighed på grundlag en tidsubegrænset lejekontrakt eller i en bolig, som pågældende har købt, umiddelbart kravet om etablering af et reelt og faktisk ophold.
Der vil dog skulle foretages en konkret og individuel vurdering af samtlige konkrete omstændigheder i sagen, hvor ovennævnte forhold skal indgå.
Udlændingeservice vurderer ud fra oplysningerne i ansøgningsblanketten og de til blanketten vedlagte dokumenter, om kravet om reelt og faktisk ophold kan anses for opfyldt.
Så din kontrakt vil snadsynligvis blive gransket
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Jeg ville ikke flytte min adresse til Sverige, hvis jeg ventede besøg af min ægtefælle, som har fået visum til at besøge mig i DK - heller ikke selv om det er et Schengen-visum. Det kan vel vente, så du meddeler flytning ved månedens udgang?
Du kan godt bruge en 'inneboende' kontrakt, men du skal være særlig omhyggelig med al øvrig dokumentation, dvs. gemme alle bon'er, busbilletter o.l., sørge for at i begge er 'synlige' i det svenske gadebillede (få taget billeder af jer alle mulige steder, gerne nogle der er daterede), lav en svensk bankkonto osv.
Du kan godt bruge en 'inneboende' kontrakt, men du skal være særlig omhyggelig med al øvrig dokumentation, dvs. gemme alle bon'er, busbilletter o.l., sørge for at i begge er 'synlige' i det svenske gadebillede (få taget billeder af jer alle mulige steder, gerne nogle der er daterede), lav en svensk bankkonto osv.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Din brug af begreberne fremleje og inneboende forvirrer mig, da det er to forskellige ting. Ved fremleje får du hele boligen for dig selv, og du skriver kontrakt i andra hand. Inneboende vil sige, at du bare lejer en mindre del som fx et rum, og den boform vil udlændingeservice som udgangspunkt ikke anse for tilstrækkelig for at gøre brug af eu-retten, så her kræves yderligere dokumentation end bare lejekontrakt og registrering fra folkeregistret
Hej igen
Altså jeg har tænkt mig at bo i sverige de næste år - og gennem tiden vil jeg meget gerne opnå en lejlighed i et boligselskab.
men pt. har jeg fået fat i en bolig via en bolig annonce.
Det er ikke en hyrakonktrakt vi kommer til at lave, for den skal vel gå igennem foreningen og jeg skal godkendes som lejer.
så vi laver istedet en konktrakt som indeboende selvom jeg kommer til at leje hele hans lejlighed uden at han er der?
kan man det? eller skal jeg lave en hyra kontrakt mellem ham og jeg?
altså han fremlejer egentlig sin lejlighed uden om godkendelse fra boligforening.
meddeler flytning til månedens udgang? altså juli måned? og er det i Danmark du tænker på?
I så fald at det er ej 'ja', kan jeg ikke gå igang med at registre mig i sverige? med personnummer osv.
Det er ikke nødvendigt at fremvise en kontrakt når man skal søge om personnummer og opholdstilladelse til sin ægtefælle?
Altså jeg har tænkt mig at bo i sverige de næste år - og gennem tiden vil jeg meget gerne opnå en lejlighed i et boligselskab.
men pt. har jeg fået fat i en bolig via en bolig annonce.
Det er ikke en hyrakonktrakt vi kommer til at lave, for den skal vel gå igennem foreningen og jeg skal godkendes som lejer.
så vi laver istedet en konktrakt som indeboende selvom jeg kommer til at leje hele hans lejlighed uden at han er der?
kan man det? eller skal jeg lave en hyra kontrakt mellem ham og jeg?
altså han fremlejer egentlig sin lejlighed uden om godkendelse fra boligforening.
meddeler flytning til månedens udgang? altså juli måned? og er det i Danmark du tænker på?
I så fald at det er ej 'ja', kan jeg ikke gå igang med at registre mig i sverige? med personnummer osv.
Det er ikke nødvendigt at fremvise en kontrakt når man skal søge om personnummer og opholdstilladelse til sin ægtefælle?
Jeg skulle skam fremvise lejekontrakt til migrationsverket for at min mand kunne få opholdskort og cpr nr, og nej du kan ikke søge personnr etc før du er flyttet fra DK, så tidligst den 1 august.
Var det ikke en ide at bruge de næste måneder på at finde en mere holdbar og"lovlig" boligsituation også?
Var det ikke en ide at bruge de næste måneder på at finde en mere holdbar og"lovlig" boligsituation også?
Det er rigtigt, at man ikke skal indhente tilladelse fra boligforening/boligselskab, når man lejer en mindre del ud til inneboende. Men det forudsætter så, at personen, der lejer ud, fortsat har råderet over en del af boligen og har sin folkeregisteradresse der. Hvordan I så gør det indbyrdes, er jeres egen sag, men det er jo lidt noget rod, og hvis nogen opdager, at personen ikke bor der i virkeligheden, har I balladen. Eller rettere sagt, din udlejer har balladen, for det er din udlejer, som snyder.
Kontrakt om inneboende skal du medbringe til både Folkbokföringen/Skatteverket og Migrationsverket.
Kontrakt om inneboende skal du medbringe til både Folkbokföringen/Skatteverket og Migrationsverket.
Jeg kan ikke finde mig en bedre bolig, da der virkelig er rift om lejlighederne. jeg har søgt lejlighed i 6 månedernu og kun været ude og kigge på 3 stykker. denne lejlighed jeg har nu er den fjerde og jeg fik den.
ja det er noget rod jeg er ved at rode mig ud i.
en konktrakt som inneboende, men lejeren bor der ikke. og jeg skal selvf. betale hele huslejen i pris. vil skatteværket og migrationsværket egentlig studse over at at betale en hel huslejepris for et værelse? hmmm... kan jo ikke skrive en lavere pris på kontrakten og betale en anden pris for lejligheden over netbank, da de (US) npk vil studse over hvorfor der er trukket et langt større beløb end konktrakten angiver... )når jeg endag skal flytte tilbage med min mand, men dog først om nogle år) skal de egentlig have dokumentation fra start man flyttede til malmø, hvis man nu har boet der i 5 årsig periode?
ja det er noget rod jeg er ved at rode mig ud i.
en konktrakt som inneboende, men lejeren bor der ikke. og jeg skal selvf. betale hele huslejen i pris. vil skatteværket og migrationsværket egentlig studse over at at betale en hel huslejepris for et værelse? hmmm... kan jo ikke skrive en lavere pris på kontrakten og betale en anden pris for lejligheden over netbank, da de (US) npk vil studse over hvorfor der er trukket et langt større beløb end konktrakten angiver... )når jeg endag skal flytte tilbage med min mand, men dog først om nogle år) skal de egentlig have dokumentation fra start man flyttede til malmø, hvis man nu har boet der i 5 årsig periode?
Behøver du virkelig at bo i centrum af Malmø? Hvis du flytter lidt udenfor er det oftest meget lettere..
Personligt kan jeg i fatte du vil rode dig ud i noget som nærmest må betragtes som dokumentfalsk.
Men held og lykke med dit foretagende
Personligt kan jeg i fatte du vil rode dig ud i noget som nærmest må betragtes som dokumentfalsk.
Men held og lykke med dit foretagende
Du skal være opmærksom på, at migrationsverket kan bede om at se den originale kontrakt for lejligheden i din udlejers navn, og så vil man jo nok studse over, hvorfor du betaler leje svarende til hele lejligheden, når du kun har et værelse. Endvidere kan du og din ægtefælle blive kaldt til interview, hvor i skal redegøre for jeres hverdag og indretningen af lejligheden, hvis migrationsverket får mistanke om, at alt ikke er, som det skal være, og så er det jo lidt af en kunst at sidde der og lyve om sine boligforhold hver for sig og slippe af sted med det.
Hvis man vil snyde med fremleje, er det ikke smart at leje ud til nogen, der får brug for at fremvise lejekontrakt til myndighederne.
Find noget andet så snart som muligt.
Hvis man vil snyde med fremleje, er det ikke smart at leje ud til nogen, der får brug for at fremvise lejekontrakt til myndighederne.
Find noget andet så snart som muligt.
OH ja det kan jeg godt se.
Jeg kan slet ikke overkue det her og beder ham om at vi går gennem en forening for at få en lejekonktrakt der er godkendt.
men udlejeren sagde nemlig at det var svært at blive godkendt, da de ikke vil godkende én som mig, altså udlænding. da de i sverige heller ikke ønsker flere udlændige..
har det noget på sig?
Han sagde desuden at han skal have en grund til at leje sin lejlighed ud, hvilket han ikke. f.eks. at han til udlandet og studere osv. Men han bor egentlig bare i DK, men skal dog ud og rejse i 6 måneder omlidt..
skal udlejerne have en grund ?
Da han rejser omlidt, skal papirene være i orden snarest. Ogjeg kan jo ikke allerede bosætte mig i sverige, før min mand kommer op... Øv vil nødig af med denne lejlighed.

Jeg kan slet ikke overkue det her og beder ham om at vi går gennem en forening for at få en lejekonktrakt der er godkendt.
men udlejeren sagde nemlig at det var svært at blive godkendt, da de ikke vil godkende én som mig, altså udlænding. da de i sverige heller ikke ønsker flere udlændige..
har det noget på sig?
Han sagde desuden at han skal have en grund til at leje sin lejlighed ud, hvilket han ikke. f.eks. at han til udlandet og studere osv. Men han bor egentlig bare i DK, men skal dog ud og rejse i 6 måneder omlidt..
skal udlejerne have en grund ?
Da han rejser omlidt, skal papirene være i orden snarest. Ogjeg kan jo ikke allerede bosætte mig i sverige, før min mand kommer op... Øv vil nødig af med denne lejlighed.
Så din udlejer siger at boligforeningen finder det et problem at du er dansker? Det tror jeg er en værre røverhistorie, så slå klodt vandet i blodet og brug de næste måneder på at finde et passende lejemål, da du jo alligevel ikke kan flytte fra DK nu.
-
fundiver199
Jeg kan varmt tilslutte mig de andres råd om, at du må udsætte din flytning til Sverige, indtil du har fundet et lovligt lejemål.
Prøv at udvid din boligsøgning til nogle mindre attraktive områder, måske skal man bare 10-15 km væk fra Malmø for, at det bliver meget nemmere at finde noget. Huslejen vil sikkert også være lavere sådan et sted, og måske kan besparelsen være stor nok til, at der er råd til at købe en gammel bil, hvilket ikke koster alverden i Sverige, og så er det jo ikke noget problem, at der f.eks. ikke er en togstation lige i nærheden.
Hvis du skal arbejde i DK og helst vil pendle med tog, så kan man sikkert parkere bilen i nærheden af en af togstationerne i Sverige. Det må forums "svenskere" kunne rådgive dig lidt nærmere omkring.
Det vil sikkert passe din udlejer bedst at bevare sin folkeregisteradresse i Sverige og beholde lejligheden i Malmø, men hvis din udlejer reelt bor i Danmark, så snyder din udlejer jo skattevæsnet, ligesom man, som du selv er inde på, skal have en gyldig grund til at fremleje en lejlighed. En seks måneders udlandsrejse kan sikkert godt være gyldig grund, men så skal din udlejer jo også bo reelt i lejligheden efterfølgende. Det er normalt intet problem at blive godkendt hos et boligselskab eller en boligforening som dansker - de ser mest på økonomien, altså at du faktisk er i stand til at betale huslejen og ikke er registreret som dårlig betaler nogen steder. Derimod er det da rigtigt, at der er risiko for diskrimination, hvis man fx er fra Somalia eller Irak eller lignende fattige og krigshærgede lande.
Hvis du har tænkt dig at pendle med tog over Øresundsbroen, så er der også udmærkede forbindelser med pågatåg via Malmö fra Burlöv, Åkarp, Hjärup og naturligvis Lund.
Hvis du har tænkt dig at pendle med tog over Øresundsbroen, så er der også udmærkede forbindelser med pågatåg via Malmö fra Burlöv, Åkarp, Hjärup og naturligvis Lund.
problemet er jo lidt at jeg er i tidspres vedr. bolig, da jeg skal ud og rejse hele juli, og kommer med min mand hjem d. 23.
derfor skulle jeg gerne have fundet et sted at bo, før jeg tager afsted. Jeg tor næppe jeg kan finde en bolig når jeg kommer hjem, for hvor skal jeg opholde mig i mellemtiden?
jeg kan måske bo hos mine forældre i en uge når jeg kommer hje, for de kommer hjem en uge efter mig. men når de er hjemme er der absolut ikke plads til min mand og jeg, da jeg har mine forældres lejlighed er lille nok i forvejen til 6 mennesker ( 2 forældre + 3 søskende og mig)
nogen der har et forslag til hvordan jeg løser dette bedst muligt?
derfor skulle jeg gerne have fundet et sted at bo, før jeg tager afsted. Jeg tor næppe jeg kan finde en bolig når jeg kommer hjem, for hvor skal jeg opholde mig i mellemtiden?
jeg kan måske bo hos mine forældre i en uge når jeg kommer hje, for de kommer hjem en uge efter mig. men når de er hjemme er der absolut ikke plads til min mand og jeg, da jeg har mine forældres lejlighed er lille nok i forvejen til 6 mennesker ( 2 forældre + 3 søskende og mig)
nogen der har et forslag til hvordan jeg løser dette bedst muligt?