Visum til sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Visum til sverige.

Indlæg af fundiver199 » 03.05.2010 16:28:04

missy skrev:Hej dotGusten fundiver199. Har læst på den der heder jeg vil.. men min opfattelse har været er at hvis vi søger om et visum til min mand, og han udtrykkede at han ville blive her hos mig, så kan det tage længere tid eller hans visum kan blive afvist. Derfor har vi været lidt i tvivl.
"jeg vil.. søge om visum" beskriver reglerne for at søge om et visum til et besøg af højest 90 dages varighed, altså de normale schengenregler.

Det kan være, at vi bør indføje et afsnit i "jeg vil... søge om visum", som beskriver vilkårene for at søge om visum for at slutte sig til en EU-borger, der har udnyttet retten til fri bevægelighed. Det er ellers beskrevet i de tekster på hjemmesiden, som handler specifikt om EU-reglerne. Men det er åbenbart ikke nok, siden du bliver ved med at spørge om det.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 03.05.2010 17:31:31

fundiver199 skrev:Men det er åbenbart ikke nok, siden du bliver ved med at spørge om det.
Hvad med om der blev indført en premium membership til f.eks. 5.000 kr, hvor man så kunne få hjælp til at lave alt papirarbejdet.

Jeg har indtryk af, at eksperterne her er meget mere kvalificerede end indvandrerrådgivningen, så de 3.000 kr indvandrerrådgivningen tager for at hjælpe, kan sagtens retfærdiggøre en højere pris her.

Dvs. 4.000 plus moms = 5.000 og så behøver man ikke bekymre sig om andet end at flytte sig selv og en container til Sverige.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 03.05.2010 22:44:19

"Svensk id-kort er kun praktisk at få lavet, hvis du har tænkt dig at blive boende i Sverige i lang tid, fx i mere end et år. Det kan fx bruges til at oprette en svensk bankkonto (men er ikke nødvendigt hvis du har konto i fx Nordea eller Danske Bank og bare får din danske bankrådgiver til at lave en konto i Sverige), til at få udleveret breve og pakker hos Posten (der dog også accepterer dansk pas, hvis man ikke er fastboende i Sverige i mere end 6 måneder), og som id hvis man betaler i en butik med et svensk betalingskort. Det er altså ikke nødvendigt at få lavet svensk id, hvis man kun har tænkt sig at bo i Sverige i kort tid, og slet ikke nødvendigt for at få et personbevis."

Det her kan jeg slet ikke forstå. Jeg skal have sådan et ID-kort da jeg nok bliver boende og søger opholdskort til min kone.

Men, det vil sige når jeg søger visum til min kone så er det ikke et krav? Jeg skal måske ikke sende en kopi af dette? Det vil sige så behøves jeg ikke at vente med at søge visum til hende indtil jeg modtager id kortet, men søge så snart jeg er flyttet til Sverige?

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 04.05.2010 05:52:20

Nej du skal ikke have et ID-kort for at søge visum til din kone selvom du skal bo i Sverige! Det er nok med en udskrift fra skatteverket af dit personbevis. Ved det af 100% personlig erfaring. Det er altså ikke så svært som du gør det til, så du kan godt tro på det, som de erfarne her inde siger. Se nu at få sendt den ansøgning af sted :wink:

missy

Indlæg af missy » 04.05.2010 07:18:24

fundiver199 skrev:
missy skrev:Hej dotGusten fundiver199. Har læst på den der heder jeg vil.. men min opfattelse har været er at hvis vi søger om et visum til min mand, og han udtrykkede at han ville blive her hos mig, så kan det tage længere tid eller hans visum kan blive afvist. Derfor har vi været lidt i tvivl.
"jeg vil.. søge om visum" beskriver reglerne for at søge om et visum til et besøg af højest 90 dages varighed, altså de normale schengenregler.

Det kan være, at vi bør indføje et afsnit i "jeg vil... søge om visum", som beskriver vilkårene for at søge om visum for at slutte sig til en EU-borger, der har udnyttet retten til fri bevægelighed. Det er ellers beskrevet i de tekster på hjemmesiden, som handler specifikt om EU-reglerne. Men det er åbenbart ikke nok, siden du bliver ved med at spørge om det.
Nej Det er nok jeg sys det er virkeligt dejligt at i har givet jer tid til at lave de afsnit. Prob. er at nogen gange dukker der nogle spørgsmål op som ik er beskrevet i teksten og derfor for at være helt sikkker vil man jo gerne spørge. Grundn til alle mine spørgsmål omkring dette er fordi jeg husker at jeg på et tidspunkt læste at det var bedst først søge om visum og derefter når manden/konen er her så søge om FS da man så kan være sammen mens de behandler ens sag. Så blev jeg lidt i tvivl omkring det med at købe en one way ticket. men i skal have tusind tak for jeres hjælp alle sammen.

missy

Indlæg af missy » 04.05.2010 07:33:33

dotGusten skrev:
fundiver199 skrev:Men det er åbenbart ikke nok, siden du bliver ved med at spørge om det.
Hvad med om der blev indført en premium membership til f.eks. 5.000 kr, hvor man så kunne få hjælp til at lave alt papirarbejdet.

Jeg har indtryk af, at eksperterne her er meget mere kvalificerede end indvandrerrådgivningen, så de 3.000 kr indvandrerrådgivningen tager for at hjælpe, kan sagtens retfærdiggøre en højere pris her.

Dvs. 4.000 plus moms = 5.000 og så behøver man ikke bekymre sig om andet end at flytte sig selv og en container til Sverige.
Jeg vil da gerne give nogle penge så ku du komme forbi og hjælpe med de skemaer der skal udfyldes.. :lol:

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 04.05.2010 10:28:11

"Kriskirs"

"Nej du skal ikke have et ID-kort for at søge visum til din kone selvom du skal bo i Sverige! Det er nok med en udskrift fra skatteverket af dit personbevis. Ved det af 100% personlig erfaring. Det er altså ikke så svært som du gør det til, så du kan godt tro på det, som de erfarne her inde siger. Se nu at få sendt den ansøgning af sted "

Mener du det!? Det vil sige at jeg behøves ikke at vente på ID kortet før vi søger visum til konen. Jeg kan altså godt søge det i mellemtiden så længe jeg er flyttet til Sverige?

Hvor lang tid tager det før man får det såkaldte personbevis?

krikris

Indlæg af krikris » 04.05.2010 11:02:48

til Besiktas; ja det mener jeg, ellers ville jeg jo ikke skrive det.
Så ja når personbeviset er modtaget efter 1-10 dage fra Skatteverket, så er det bare at scanne dette og sende det til konen.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 04.05.2010 11:04:04

Kriskris:

Jeg skal fremvise pas deroppe på skatteverket ikke? Jeg har det uden chip!? Tror du det er acceptabelt?

krikris

Indlæg af krikris » 04.05.2010 11:07:32

Ja pas skal vises, det med chip eller ej aner jeg ikke noget om, men alt det kan du jo læse nærmere om på skatteverkets hjemmeside sværere er det ikke. De er søde og hjælpsomme der, og svarer gerne på dine spørgsmål også.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.05.2010 15:06:25

missy skrev:Grunden til alle mine spørgsmål omkring dette er fordi jeg husker at jeg på et tidspunkt læste at det var bedst først søge om visum og derefter når manden/konen er her så søge om FS da man så kan være sammen mens de behandler ens sag.
Man skal hele tiden holde sig klart, hvilken lovgivning der søges efter: Danmarks (eller et andet lands) nationale lovgivning eller EU-retten.

Det, som du husker at have læst, har givetvis handlet om fremgangsmåden, når man søger efter Danmarks nationale regler. Og derfor kan det ikke bruges til noget, når man i stedet søger efter EU-rettens regler.

Gode råd om, hvordan man bedst og billigst får et kørekort, er heller ikke relevante, hvis planen er at søge optagelse på sygeplejeskolen.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 07.05.2010 21:29:28

"Du skal udfylde og sende blanketten: Bilaga E, nr 213031 sammen med et særligt personbevis for “Inbjudan”, som du kan bestille hos Skatteverket."

Hej mh,

Jeg kan dog ikke helt forstå det Bilaga E. Altså hvem den skal udfyldes for. Det virker som om at spørgsmålene er rettet mod min kone, men det er mig der skal udfylde Bilaga E?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.05.2010 06:58:16

@ Besiktas,
der står højt og tydeligt i det grønne felt, som kommer frem sammen med blanketten, når man klikker på det link du selv har sat ind, at det er den, der inviterer = dig, der skal udfylde og underskrive, og du så skal sende blanketten til din inviterede = din kone, så hun kan indlevere den sammen med sin visumansøgning.

De skal altså vide, hvem du er, hvor du bor, arbejder osv. og om du godt ved, at din kone gerne vil komme op til dig :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 08.05.2010 08:45:18

Hej mh,

Du har fuldstændig ret igen :-)

Jeg har så to yderligere spørgsmål.

Hvor skal min kone så svare på disse spørgsmål som du har skrevet her:

"Din kone skal søge via det svenske konsulat, og i sin ansøgning skal hun oplyse:
• Hvorfor hun vil til Sverige (for at slutte sig til dig)
• Hvor længe hun vil blive i Sverige (mere end 12 mdr.)
• Hvordan hun vil forsørges sig i Sverige (det sørger hendes mand = du for)
• Hvilken slags pas hun har och hvor længe det er gyldigt
• Hvor hun vil rejse hen efter besøg i Sverige (ingen steder, hun vil blive)
• Om hun har tilladelse til indrejse i det land skal til efter at have været i Sverige (hun vil bo fast i Sverige)."

Altså i hvilken ansøgning er det? Det kan jeg nemlig ikke helt finde?

Det er vist ikke ansøgning D?

Spørgsmål to er så om man kan sende disse to ting med mail. Altså scanne dem ind og sende dem via mail eller skal disse ansøgninger(pga underskrift) måske sendes med brev?

Og det 3. parentes spørgsmål som jeg stadig ikke helt har forstået er det med invitationen. Det er stadig helt præcist hvad der skal stå i den og om det skal være langt + om det skal være på dansk, tyrkisk eller engelsk?

Tusind tak for hjælpen!

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 08.05.2010 21:51:05

Hvis der er andre eksperter der kan svare på ovenstående indlæg ville det være super!

Især det med om man skal scanne sit personbevis og ansøgning eller om de skal sendes til konen med posten?

Besvar