Tilfældigvis læste jeg et ældre indlæg i ÆUG, som omhandlede skat og fradrag. Derfor følgende spørgsmål:
ÆUG skrev, at den udenlandske ægtefælle havde ret til et personfradrag fra indrejsedatoen. Det vil i vores tilfælde sige fra 1.august 2009. Vil det sige, at jeg som dansk ægtefælle har ret til et fradrag for min mand? Jeg fik til at begynde med starthjælp og fik mindre fordi jeg er gift (min mand fik naturligvis ingenting), d.v.s vi skulle leve 2 personer for mindre end det 1 person får i hjælp. Derimod blev jeg hvad skatten angår betragtet som enlig og har ingen fradrag fået for min mand.
Andet spørgsmål: Jeg arbejdede tidligere i 2009 (tidsbefristet arbejde) i en måned i Danmark, imens jeg stadigvæk var bosat i Spanien, og havde som udlandsbosat begrænset skattepligt. Nu vil SKAT pludselig medtælle denn indtægt i min indtægt i 2009. Hvordan kan de gøre det, når jeg slet ikke var bosat i Danmark? Min danske fulde skattepligt må da begynde fra det tidspunkt hvor jeg bosætter mig i Danmark?
skat og fradrag
-
fundiver199
Re: skat og fradrag
Når/hvis din mand får sit opholdskort og dermed et dansk personnummer, så vil du kunne få ændret din årsopgørelse for 2009, så du får dobbelt personfradrag. Men han skal lige have sin opholdstilladelse først, for så længe han ikke har den, så er han teknisk set ikke bosiddende i Danmark.
Dit andet spørgsmål kan jeg desværre ikke svare på, det lyder som noget for en skattebrevkasse e.l.
Dit andet spørgsmål kan jeg desværre ikke svare på, det lyder som noget for en skattebrevkasse e.l.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: skat og fradrag
Du skal have været bosiddende udenfor DK i mindst 6 mdr. af et skatteår for at være begrænset skattepligtig.
Indtægt beskattes, hvor den er tjent, derfor skal du betale skat i DK af indtægt, som du har haft i DK, uanset om du er fuldt eller begrænset skattepligtig.
Hvis du har et personfradrag og har brugt det hele i et arbejdsforhold, vil du blive beskattet uden fradrag i et andet. Jeg bruger fx hele mit fradrag på min pension, så jeg betaler skat af min lille lønindkomst fra universitetet uden fradrag (jeg er begrænset skattepligtig).
Indtægt beskattes, hvor den er tjent, derfor skal du betale skat i DK af indtægt, som du har haft i DK, uanset om du er fuldt eller begrænset skattepligtig.
Hvis du har et personfradrag og har brugt det hele i et arbejdsforhold, vil du blive beskattet uden fradrag i et andet. Jeg bruger fx hele mit fradrag på min pension, så jeg betaler skat af min lille lønindkomst fra universitetet uden fradrag (jeg er begrænset skattepligtig).
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG