Stor hovedpine!!!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besiktas

Re: Stor hovedpine!!!

Indlæg af Besiktas » 21.04.2010 16:59:03

Derudover er der også et stykke vej til konsulatet. Ved ikke om det er besværet når jeg nu har registreret det.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 21.04.2010 17:15:45

mh:

Nu har jeg kigget hele ansøgningen igennem du har lagt frem. Men, jeg har ikke udfyldt den. Gik bare op på kommunen folkeregisteret og der sagde hun at hun vil notere os som gift også sende en bopælsattest.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 22.04.2010 08:14:33

Håber nogle der kan hjælpe!`?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.04.2010 08:45:00

Hvis du nu er registreret i det danske system og får din attest fredag (i morgen, som jo er den 23. april og officiel lukkedag her i Tyrkiet :!: ), så skan den ind og send mail til US og i kopi til det danske konsulat, og skriv at du går ud fra, at grunden til at konsulatet ville snakke med din kone var, at man i det danske system ikke kunne se at i var gift, og bed dem om at melde tilbage.

Og skriv meget gerne i mailen, at du og din kone synes det var en særdeles ubehagelig opringning hun fik, og i er meget uforstående over konsulatets fortsatte krav om, at hun kommer derhen.

Det danske konsulat kan næppe FORLANGE at din kone møder op. Som sagt har i jo helt ren samvittighed, og skylder ikke yderligere forklaring.

Sørg også for at din kone får kopi af attesten fra DK, så hun kan vise den på det svenske konsulat, når hun skal derhen.
mh
Rådgiver for ÆUG

omabreak

Indlæg af omabreak » 22.04.2010 15:29:27

Hej Besiktas,

Uden at vide noget bestemt, så har jeg en teori om hvorfor den Danske Ambassade gerne vil tale med jer:

Måske ønsker de at i skal klart skal sige til dem at I flytter til Sverige med det primære formål at opnå opholdstilladelse. Dette vil nemlig give US skyts til at prøve at forhindre jer i at vende tilbage til Danmark bagefter, da de så kan stille spørgsmålstegn ved om der var tale om reel flytning, og ikke bare en proforma flytning.

Som sagt er dette bare et gæt, men hvis jeg var jer ville jeg nok nøjes med at fortælle US at I flytter fordi i har mere lyst til at bo I Sverige, og ikke nævne noget om lempeligere regler o.l.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.04.2010 15:39:00

Det er ikke ambassaden, der vil tale med Besiktas' kone, det er konsulatet i Istanbul. De kan være noooooget firkantede derinde, afhængig af hvem man lige er kommet i kontakt med.

De har som sagt ikke noget krav på at hun kommer, og så vidt jeg kan forstå er opringningen kommet uden at Sverige har været nævnt overhovedet.

Jeg synes stadig, du skal maile til US, med vedhæftet bopælsattest, og samtidig klage over den ubehagelige opringning. Send den med cc til konsulatet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 22.04.2010 15:53:11

Hej mh,

Tak for det betryggende svar.Men, bliver helt nervøs og jeg kan lige så godt sige det rent ud og det er at jeg har overvejet at tage til Udenrigsministeriet og klage imorgen.

Det er også rigtigt at Sverige har slet ikke været nævnt i første omgang. Det er først blevet nævnt efter at konsulatet ringede og ville have en begrundelse for hvorfor min kone ikke kom. Derudover sagde de også på konsulatet at det var herfra de ville have svar og hun havde tre uger til at komme op.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 22.04.2010 15:55:32

MH:

Men, bopælsattesten er god nok kan jeg høre på dig og hun ville også ændre min civile status på kommunen.

Men, jeg har ikke udfyldt det skema du linkede til mig i en anden tråd.

N17

Indlæg af N17 » 22.04.2010 16:27:06

HVad er en bopeælsattest, hvad står der i den?

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 01.05.2010 11:08:50

Hej alle,

Nu er der gået en uge siden jeg har skrevet til US, og det danske konsulat i Istanbul. Ingen af dem er svaret. Jeg frygter egentlig ikke noget for nu har jeg alt på det rene og har heller ikke gjort noget ulovligt og kommer heller ikke til det. Jeg tror det er fordi at jeg havde glemt at registrere mig som gift at det er derfor. For det havde jeg jo ikke gjort selvom der snart er gået et år siden vi er blevet gift. Men, nu har jeg gjort og har stadig intet hørt fra de to. Det eneste jeg frygter er bare at hvis det kan have en påvirkning på at jeg flytter til Sverige og der bliver nægtet at give visum den vej?

En anden ting jeg også lige gerne vil bede om hjælp til er disse ting. Jeg ved at sikkert har repeteret dem 1000 gange, men nu kan i se hvordan det er gået her i DK.

Men, det jeg og min skal gøre er følgende i forhold til Sverige løsning:

1: Jeg flytter til Sverige og søger om ID(sygesikringskort). Det sker snart.

2: Når jeg har fået ID kortet sender jeg en kopi af vores tyrkiske vielsesattest(den røde bog), kopi af lønsedler, kopi af bopælsattest fra DK hvor der står at vi er gift og kopi af lejekontrakt. Derudover skal der også være en invitation og der står jeg lidt blank. Jeg mener det hedder referent bilag E? Jeg aner ikke hvad jeg skal skrive og om det skal være på dansk og om jeg skal skrive at vi skal bo her sammen efter hun har fået det særlige EU visum? Det vil sige at når jeg skriver invitationen skal jeg også gøre opmærksom på at hun skal bo her eller er det total dumt!? Det gør man for eksempel ikke i Danmark når man søger om turistvisum. Der skal man absolut ikke skrive at hun skal bo her?

3: Hun kommer til Sverige og derefter tager vi til migrationsverket og søger om opholdskort. Er det way to go?

Hvis der er noget jeg har glemt må i meget gerne korrigere.

Tusind tak for hjælpen!

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 02.05.2010 10:49:10

Ingen der kan hjælpe?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.05.2010 14:56:38

Du har vist fået svar på både disse og mange andre spørgsmål i andre tråde.

Besvar