Visum til sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

missy

Visum til sverige.

Indlæg af missy » 01.05.2010 16:39:49

Nu er det endelig blevt vores tur til at søge om visum til min mand. Jeg har dog nogle spørgsmål som jeg ikke rigtigt kan finde noget på i de tidligere indlæg så jeg vil prøve at poste dem her.
Det skal lige siges min mand bor i Tunesien.

1: Inden min mand søger om visum til sverige skal jeg så sende ham en invitation?? Og det er bare et turist visum han skal søge eller hedder det noget andet når vi er gift??

2: Vi er lidt i tvivl om hvad min mand skal sige hvis de spørger ham om han har planer om at blive i sverige ? Det vi har tænkt os er at søge om visummet og når han så er her i Sverige så søge om FS. Og mht billetten skal vi så købe en tur/retur eller skal vi bare købe en one way?

Håber i kan hjælpe mig.

- Forsæt god weekend til alle :D

fundiver199

Re: Visum til sverige.

Indlæg af fundiver199 » 02.05.2010 09:26:37

1) Proceduren for visumansøgninger til Sverige er beskrevet på:

http://www.migrationsverket.se/info/besoka.html

Du skal læse under "Besöka släkt och vänner" og "Bjuda in släkt och vänner" i menuen til venstre. Det er rigtigt forstået, at du skal sende en invitation. Der findes ikke noget specielt ansøgningsskema til folk, som skal besøge en ægtefælle. Alle visumansøgere skal udfylde det samme ansøgningsskema, men afhængig af rejsens formål kan der så være nogle rubrikker, som man kan springe over, eller som man netop skal sørge for at udfylde.

2) Hvis din mand skriver i ansøgningen, at det er hans hensigt at bosætte sig i Sverige efter EU-rettens regler om fri bevægelighed - der er en speciel rubrik, der skal udfyldes til det formål - så er det godt nok med en enkeltbillet, og visum udstedes gratis. Hvis han ikke skriver dette, så skal han opfylde de normale immigrationskrav herunder råde over returbillet og "tilstrækkelige midler" til rejse og ophold.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 02.05.2010 12:05:19

"Hvis din mand skriver i ansøgningen, at det er hans hensigt at bosætte sig i Sverige efter EU-rettens regler om fri bevægelighed - der er en speciel rubrik, der skal udfyldes til det formål - så er det godt nok med en enkeltbillet, og visum udstedes gratis. Hvis han ikke skriver dette, så skal han opfylde de normale immigrationskrav herunder råde over returbillet og "tilstrækkelige midler" til rejse og ophold."

Det vil sige at man egentlig skal skrive det og ikke "skjule" det hvis man skal søge det særlige EU visum?

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 02.05.2010 12:11:44

Er denne invitationen?

http://www.migrationsverket.se/download ... 031_sv.pdf

Eller skal man bare skrive det selv i hånden? Men, det ovenstående skema skal vel stadig sendes til konen?

Jeg er stadig lidt i tvivl omkring visum ansøgningen, da det virker alt for enkelt til egentlig at være sandt det hele. Men, det er oftest der hvor jeg fejler når tingene er alt for enkelt.

Hvis der bare er en person der lige kunne opremse hvad både konen i Tyrkiet og jeg i Sverige gør for at få konen op på det særlige EU visum. Sådan trin for trin. Så printer jeg det nemlig ud og gemmer det i lommen :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.05.2010 12:29:21

Ja man skal udfylde den rubrik på ansøgningsskemaet, som handler om, hvilken EU-borger man er i familie med. Sådan er det også for folk, som søger visum til Danmark. Her er der også en rubrik, som man skal udfylde, hvis man er i familie med f.eks. en svensk statsborger.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.05.2010 12:45:04

Du skal udfylde og sende blanketten: Bilaga E, nr 213031 sammen med et særligt personbevis for “Inbjudan”, som du kan bestille hos Skatteverket.

Din kone skal søge via det svenske konsulat, og i sin ansøgning skal hun oplyse:
• Hvorfor hun vil til Sverige (for at slutte sig til dig)
• Hvor længe hun vil blive i Sverige (mere end 12 mdr.)
• Hvordan hun vil forsørges sig i Sverige (det sørger hendes mand = du for)
• Hvilken slags pas hun har och hvor længe det er gyldigt
• Hvor hun vil rejse hen efter besøg i Sverige (ingen steder, hun vil blive)
• Om hun har tilladelse til indrejse i det land skal til efter at have været i Sverige (hun vil bo fast i Sverige).

Hun skal vedlægge:
• 2 pasfotos, højst 6 mdr. gamle
• blanket Bilaga D , nr 201031 (familjebilagan).
• blanket Bilaga E, referentbilagan (inbjudan)
• personbevis med rubrikken "inbjudan" for den, der inviterer (dig).
andre dokumenter, som ambassaden kan kræve (dem, du har tænkt dig at sende).
mh
Rådgiver for ÆUG

missy

Indlæg af missy » 02.05.2010 20:40:58

Fundiver tak for dit svar. Men lige et spørgsmål til det du har skrevet.

du skriver : 2) Hvis din mand skriver i ansøgningen, at det er hans hensigt at bosætte sig i Sverige efter EU-rettens regler om fri bevægelighed - der er en speciel rubrik, der skal udfyldes til det formål - så er det godt nok med en enkeltbillet, og visum udstedes gratis. Hvis han ikke skriver dette, så skal han opfylde de normale immigrationskrav herunder råde over returbillet og "tilstrækkelige midler" til rejse og ophold.

Tager det ik ca 6måneder før han kan komme til sverige hvis vi oplyser han gerne vil blive i sverige? Sådan som jeg har forstået det er det bedst og hurtigst at søge om et visum til måneder og når han så er i Sverige så kan vi søge om FS?? for så kan han blive med mig i Sverige mens vi søger om det??

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 02.05.2010 21:28:06

missy skrev:Tager det ik ca 6måneder før han kan komme til sverige hvis vi oplyser han gerne vil blive i sverige? Sådan som jeg har forstået det er det bedst og hurtigst at søge om et visum til måneder og når han så er i Sverige så kan vi søge om FS?? for så kan han blive med mig i Sverige mens vi søger om det??
Nej, du roder det hele sammen, men det er heller ikke nemt, ikke at blive forvirret.

Hvis du havde læst "Ofte stillede spørgsmål" ville du have set dette:

SP: Hvordan får jeg nemmest og hurtigst min ægtefælle hertil, hvis vi gerne vil bruge EU-reglerne?

Svar: Det kommer lidt an på, hvordan jeres situation er. Men hvis din ægtefælle kommer fra et visumpligtigt land og aldrig tidligere har været i Danmark, så er den hurtigste løsning nok, at du starter med at flytte til et andet EU-land og herefter lader din ægtefælle søge om visum efter de særlige EU-regler. Det er nemlig ganske gratis og må højest tage 4 uger. Hvorimod det afhængig af situationen kan tage omkring 4 måneder at få et visum til Danmark, hvis ambassaden vælger at sende sagen videre til Udlændingeservice.

De 6 måneder er den tid, det kan tage at få et opholdskort. Men så er i i det mindste sammen i Sverige

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.05.2010 05:23:20

missy skrev:Tager det ik ca 6måneder før han kan komme til sverige hvis vi oplyser han gerne vil blive i sverige? Sådan som jeg har forstået det er det bedst og hurtigst at søge om et visum til måneder og når han så er i Sverige så kan vi søge om FS?? for så kan han blive med mig i Sverige mens vi søger om det??
Ja det hurtigste er at søge om et visum. Og når man er i familie med en EU-borger, så har man ret til indrejse og ophold i det land, hvor EU-borgeren er bosat, og dermed gælder de normale Schengenregler ikke. Så det er ikke nogen betingelse for at få et visum, at man skal have til hensigt at rejse hjem igen, hvilket jo også er grunden til, at man ikke behøver at have en returbillet.

Det er netop det, der er forskellen på EU-reglerne og de enkelte landes nationale regler. Ved ansøgning efter nationale regler skal en opholdstilladelse som udgangspunkt være opnået, inden man rejser ind i det pågældende land.

Men sådan er det ikke ved anvendelse af EU-reglerne. Her er det meningen, at der skal være fri bevægelighed blandt andet med henblik på at sikre et fælles arbejdsmarked. Så her er udgangspunktet, at borgerne har ret til indrejse og ophold, og blot har pligt til at lade sig registrere efter 3 måneder. Så myndighederne kan holde lidt styr på, hvem der er hvor, og at folk har et eksistensgrundlag, så de ikke skal leve af tiggeri, kriminalitet, prostitution eller sort arbejde.

missy

Indlæg af missy » 03.05.2010 07:25:58

Hej dotGusten fundiver199. Har læst på den der heder jeg vil.. men min opfattelse har været er at hvis vi søger om et visum til min mand, og han udtrykkede at han ville blive her hos mig, så kan det tage længere tid eller hans visum kan blive afvist. Derfor har vi været lidt i tvivl. Men efter at have læst jeres gode svar herinde så kan jeg forstå at det er ligemget om det er en tur retur eller en oneway vi vælger. I skal ihvertfald have mange gange tak for jeres hjælp. jeg vil nu gå igang med at udfylde invitationen. Et spørgsmål vedr. den. jeg udfylder den og sender den til min mand som så tager den med når han søger om visum?? Eller skal den afleveres til ambassaden eller migretionsverket i sverige??

Endnu en gang tak.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 03.05.2010 10:00:25

Hej mh,

Tak for dit svar virker nogenlunde overskueligt.

"Du skal udfylde og sende blanketten: Bilaga E, nr 213031 sammen med et særligt personbevis for “Inbjudan”, som du kan bestille hos Skatteverket."

Det vil sige at jeg skal udfylde blanket E, men det særlige personbevis er bare noget jeg henter fra skatteverket som du skriver. Det er egentlig ikke noget der skal udfyldes andet end en lille rubrik som du skrev? Derudover skriver du at jeg skal sende dem? Til konsulatet i Istanbul? Og er det i orden man scanner dem ind og sender dem?

Derudover skal jeg skrive en invitation hvor det er at jeg skriver at formålet med at invitere min kone op er at vi skal bo sammen i Sverige. Men, det skal absolut under ingen omstændigheder skjules?

Det vil sige der er tre ting jeg skal.

1: Udfylde Bilaga E
2: Have et særligt personbevis fra skatteverket
3: Sende en invitation
4: Sende kopier af vielsesattester, bopælsattest, lejekontrakt, ID kort, pas osv.

Min kone skal:

1: Udfylde skema D

Takker

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 03.05.2010 10:01:54

"Din kone skal søge via det svenske konsulat, og i sin ansøgning skal hun oplyse:
• Hvorfor hun vil til Sverige (for at slutte sig til dig)
• Hvor længe hun vil blive i Sverige (mere end 12 mdr.)
• Hvordan hun vil forsørges sig i Sverige (det sørger hendes mand = du for)
• Hvilken slags pas hun har och hvor længe det er gyldigt
• Hvor hun vil rejse hen efter besøg i Sverige (ingen steder, hun vil blive)
• Om hun har tilladelse til indrejse i det land skal til efter at have været i Sverige (hun vil bo fast i Sverige)."

Hvilken ansøgning skal hun gøre opmærksom på alt dette? Det er da ikke Bilag D?

missy

Indlæg af missy » 03.05.2010 11:56:07

mh skrev:Du skal udfylde og sende blanketten: Bilaga E, nr 213031 sammen med et særligt personbevis for “Inbjudan”, som du kan bestille hos Skatteverket.

).
Hedder dette noget specielt eller siger ejg bare op på skatteverket at jeg skal bruge det til at søge visum til min mand??

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 03.05.2010 12:54:41

"Du skal udfylde og sende blanketten: Bilaga E, nr 213031 sammen med et særligt personbevis for “Inbjudan”, som du kan bestille hos Skatteverket.
"

Så kommer der et bonus spørgsmål mere. Behøves jeg egentlig at vente på mit id kort for at invitere min kone op s¨å snart jeg har flyttet adresse når jeg egentlig får sådan et personbevis?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.05.2010 14:03:15

Svensk id-kort er kun praktisk at få lavet, hvis du har tænkt dig at blive boende i Sverige i lang tid, fx i mere end et år. Det kan fx bruges til at oprette en svensk bankkonto (men er ikke nødvendigt hvis du har konto i fx Nordea eller Danske Bank og bare får din danske bankrådgiver til at lave en konto i Sverige), til at få udleveret breve og pakker hos Posten (der dog også accepterer dansk pas, hvis man ikke er fastboende i Sverige i mere end 6 måneder), og som id hvis man betaler i en butik med et svensk betalingskort. Det er altså ikke nødvendigt at få lavet svensk id, hvis man kun har tænkt sig at bo i Sverige i kort tid, og slet ikke nødvendigt for at få et personbevis.

Besvar