Arbejde i Dk

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dilava

Arbejde i Dk

Indlæg af Dilava » 28.04.2010 20:48:45

Hej ÆUG
Jeg skriver til jer fordi jeg står i en frustrerende situation.
Først & fremmest bor jeg (dansk statsborger) & min mand (svensk opholdstilladelse)
i sverige, hvilket vi har gjort siden juli 09.
Vi har siden Januar søgt om familiesammenføring gennem EU-reglerne & vores sag er under behandling i US. Før vi søgte om familiesammenføring gennem EU- reglerne søgte min man om arbejdstilladelse fra Dk, fordi han havde fundet et godt job, i Kbh men desværre fik vi afslag på dette, hvilket er meget frustrerende da jeg er selvforsørger & studere ved siden af. Jeg har personligt henvendt mig til Udlændingeservice, for ca 2 uger siden, for at spørge ind til arbejdstilladelsen, til min mand & der fik jeg desværre ikke et klart svar, mht om det var muligt eller umuligt at han kan arbejde i Dk mens vores sag er under behandling.
Vi har fået besked på at sagen måske kan varer til juni måned (dvs 6 mdr laaaaang ventetid i alt) :( Jeg prøvede at forklare dem, at det ikke kan være rimeligt at min mand bare skal være arbejdsløs, når han har nogle bekendte, i Kbh som ønsker min mand i arbejde hos dem. Derudover fik vi et nr, til nogen inde i udlændingeservice som skulle have ret godt styr på de regler situationen drejer sig om, problemet er dog at det har været UMULIGT at få kontakt til dem indtil nu, så derfor håber jeg at i kan hjælpe os herfra.

Håber RIGTIG RIGTIG meget at der er en løsning på det...

Vh Dilava

fundiver199

Re: Arbejde i Dk

Indlæg af fundiver199 » 29.04.2010 09:24:01

Hvis I flytter til Danmark, så har din mand ret til at arbejde i Danmark, uanset om US har nået at udstede hans opholdskort eller ej. Der er dog den store hage ved sagen, at han kun har denne ret, hvis han har ret til ophold i Danmark, d.v.s. hvis han ender med at få sit opholdskort. Får han afslag, så har han ikke haft ret til at arbejde i Danmark og har dermed arbejdet ulovligt, hvilket bl.a. kan medføre, at arbejdsgiveren får en bøde.

Så man skal naturligvis være fuldstændig sikker på, at man opfylder betingelserne for ret til ophold, før man begynder at arbejde. Men er man det, og er arbejdsgiveren med på ideen, så kan man altså bare gå i gang og behøver ikke at vente på, at US får tid til at kigge på ens ansøgning. Men I skal være bosat i Danmark, før denne ret træder i kraft. Så længe I bliver i Sverige, så er det kun i Sverige, at din mand har ret til at arbejde.

Dilava

Indlæg af Dilava » 29.04.2010 19:02:10

Vi har meddelt US at vi opholder os i Dk under behandlingen, og det har vi fået tilladelse til. Opholdskortet får han vel først når de forhåbentligt godkender vores ansøgning, men den behøver han ikke for at arbejde her i dk lige p.t?
Vi kan gennem vores ansøgning & under EU-reglerne, vurdere at vi opfylder alle de krav der er blevet stillet til os, men vores egne mening er vel ikke nok?
Vi er bosat i Dk, på den måde at vi bor hos min familie mens vi venter på svar fra US.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.04.2010 08:38:23

Som sagt: Din mand må gerne begynde at arbejde, men det er - om man så må sige - på eget ansvar. Får han afslag, så vil han have arbejdet ulovligt.

Dilava

Indlæg af Dilava » 30.04.2010 18:29:43

Ok, hvis vi nu siger han får afslag, når han har arbejdet her i kbh i et par mdr er det kun arbejdsskiveren der får bøde, eller får det også konsekvenser for min mand?
Og på den anden side hvis vi siger at han har besluttet sig for at arbejde, efter at vi selv synes vi opfylder de krav der bliver stilles os, hvordan skal han så arbejde hos arbejdsskiveren uden noget opholdskort? Kan man bruge hans svenske opholdskort eller hvordan er det?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.05.2010 08:14:22

Dilava skrev:Ok, hvis vi nu siger han får afslag, når han har arbejdet her i kbh i et par mdr er det kun arbejdsskiveren der får bøde, eller får det også konsekvenser for min mand?
Det ved jeg ikke.
Dilava skrev:Og på den anden side hvis vi siger at han har besluttet sig for at arbejde, efter at vi selv synes vi opfylder de krav der bliver stilles os, hvordan skal han så arbejde hos arbejdsskiveren uden noget opholdskort? Kan man bruge hans svenske opholdskort eller hvordan er det?
Det svenske opholdskort samt kvitteringen for ansøgning om et dansk kan bruges til at sandsynliggøre hans ret, men det vil sikkert være meget svært at finde en arbejdsgiver, som er med på ideen, før din mand kan fremvise et dansk personnummer.

Besvar