Visum til dk, bopæl i TR?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
CihAnja
Geografisk sted: Kusadasi, Tyrkiet

Visum til dk, bopæl i TR?

Indlæg af CihAnja » 27.04.2010 08:57:56

Hej alle,
Jeg har fulgt jer i knapt 2 år nu. Har fået rigtig meget god information ud af at læse andres indlæg, men nu er det vist min tur til at spørge:)
Min forlovede og jeg skal giftes i september i år og påtænker at flytte til sverige via EU reglerne efter vores bryllup. Men vi har også talt om at blive boende i TR. Jeg har ikke flyttet min bopæl til TR endnu da jeg ikke ved hvilke konsekvenser det har for os i DK.
Mit spørgsmål lyder på hvordan hvis jeg udrejser fra Dk og dermed flytter min adresse til TR, er det overhovedet muligt for min mand og jeg at besøge min familie i dk nu jeg ikke har bopæl i DK?

Jeg sætter virkelig stor pris på dette forum og takker mange gange for al den brugbare information i giver :)

CihAnja

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til dk, bopæl i TR?

Indlæg af mh1 » 27.04.2010 09:40:37

Hvis du er dansk statsborger, kan du altid rejse til DK, enten på besøg eller for at genbosætte dig.

Du kan imidlertid ikke invitere din kæreste/mand, når du ikke selv har bopæl i DK, men din familie kan invitere ham – sammen med dig – som svigersøn. Har han været i DK før, vil det næppe være noget problem at få visum igen.

I skal dog være forberedt på, at der kan blive stillet krav om sikkerhedsstillelse, da Tyrkiet er i immigrationslandegruppen:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm
For statsborgere fra denne gruppe gælder, at der som udgangspunkt gives visum til ægtefæller, faste samlevere eller kærester, børn uanset alder og medfølgende ægtefælle, forældre og medfølgende ægtefælle, søskende og medfølgende ægtefælle.
For hele immigrationslandegruppen gælder det, at udlændingemyndighederne kan betinge et visum af en økonomisk garanti på 58.603 kr. (2010-niveau). Der stilles dog ikke krav om økonomisk sikkerhedsstillelse i forbindelse med visumansøgninger fra ægtefæller/registrerede partnere/faste samlevere, børn under 18 år samt forældre.

Desuden kan det kræves, at din kæreste/mand fremviser en bankkonto med 46 euro/dag, han søger visum til.
Se: http://www.denmarkvac-tr.com/allaboutyourvisas.html
mh
Rådgiver for ÆUG

CihAnja

Indlæg af CihAnja » 27.04.2010 10:05:23

Tusind tak. Rart at vide at det ikke er helt umuligt. Han har dog ikke været i DK før.
Hvis mine forældre inviterer ham kan de så ikke stå som sponsor for ham og hans ophold, ligesom jeg kan hvis jeg inviterede ham?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.04.2010 11:02:33

Andre brugere med ægtefæller fra Tyrkiet, som før har været i DK, har for nylig fået den besked, at den tyrkiske ægtefælle skal dokumentere at have de 46 euro/dag.

Der står intet om, at man kan være sponsor for sin gæst på www.denmarkvac-tr.com

For gæster fra andre lande accepteres sponsor-erklæringer, men for øjeblikket er informationen, at det ikke gælder for tyrkiske statsborgere.
mh
Rådgiver for ÆUG

CihAnja

Indlæg af CihAnja » 27.04.2010 11:07:03

Ja det har jeg godt læst lidt om! Det er rigtig trist!
Men der er jo heldigvis igen der siger de skal være der mere end lige den tid det tager at udskrive et kontoudtog. :)
Endnu engang mange tak for dit svar!

Besvar