Dansk/tysk ægtepar; ydelser i Danmark/Graviditet?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
galass

Dansk/tysk ægtepar; ydelser i Danmark/Graviditet?

Indlæg af galass » 25.04.2010 00:28:54

Hej, jeg leder efter svar på rettigheder i Danmark for min tyske kommende kone.

Vi bliver gift til sommer - jeg er dansk og bor og arbejder fuldtid i Danmark.

Grundlæggende leder jeg efter svar på følgende, da vi vil bosætte os i Danmark:

1) Kan min tyske kone få kontanthjælp eller anden økonomisk støtte ved sin ankomst?
2) hvis min tyske kone ikke finder job i Danmark indenfor 6 måneder, hvad sker der så mht. opholdstilladelse og eventuel økonomisk støtte?
3) Hvis min tyske kone bliver gravid inden hun finder job i Danmark, kan hun da få en form for økonomisk støtte/barsel?

Mvh
M & T

fundiver199

Re: Dansk/tysk ægtepar; ydelser i Danmark/Graviditet?

Indlæg af fundiver199 » 25.04.2010 08:12:20

Som du beskriver det, så går jeg ud fra, at planen er, at din kone skal søge om en selvstændig opholdstilladelse i Danmark efter EU-rettens regler, d.v.s. uden hensyntaget til jeres ægteskab. I så fald er svarene:

1) Nej

2) Så må hun rejse tilbage til Tyskland

3) Nej

I har også to andre alternativer, nemlig:

a) I kan starte med at bo sammen i et andet EU-land end Danmark, hvor du så pendler over grænsen og passer dit job. Så kan din kone få ophold i Danmark efter Eu-retten i kraft af dig, og det betyder, at hun ikke behøver at finde sig et job i løbet af de første 6 måneder.'

b) Din kone kan søge opholdstilladelse i Danmark i kraft af vores nationale regler og sit ægteskab med dig, såkaldt "familiesammenføring". Så behøver hun heller ikke finde et job i løbet af de første 6 måneder, men til gengæld er der en masse krav og regler, som I skal leve op til, og hun bliver meget dårligere stillet m.h.t. at få permanent opholdstilladelse.

Alternativ a) og b) kan du læse om under "jeg vil... familiesammenføres" og "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig" samt på http://www.nyidanmark.dk

Uanset hvilken løsning, I vælger, er svarene på spørgsmål 1) og 3) stadig "nej" som følge af den helt almindelige danske lovgivning på socialområdet, som gælder for alle mennesker, der bor i Danmark, uanset deres nationalitet. Ægtefæller har gensidtig forsørgelsespligt og hjælp til gravide gives kun, hvis den gravide er i arbejde eller under uddannelse.

Det er dyrt at være gift med en hjemmegående husmor, og det er især dyrt, hvis man sætter børn i Verden.

galass

Indlæg af galass » 25.04.2010 12:41:14

Tusind tak for svar; det er et stort arbejde I yder!
Jeg havde desværre forventet et nej mht. de sociale ydelser, men at min kone risikerer at blive sendt hjem til Tyskland er meget overraskende for mig; jeg troede der var friere rettigheder blandt EU borgere, og at udvisning var forbeholdt ikke-EU borgere. Danmark er i sandhed blevet et lukket land. Min kommende kone er ovenikøbet højtuddannet; men skal jo først lære dansk før hun kan bruge sin uddannelse ordentligt, deraf vores frygt for, hun ikke finder job inden for 6 måneder.

Igen, tak for svar!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.04.2010 14:57:50

Din kones status som unionsborger giver hende kun ret til at være i Danmark som jobsøgende i op til 6 måneder (efter en noget rigid dansk fortolkning af opholdsdirektivet).

Så hvis hun vil være her i mere end 6 måneder uden at have et job (eller 100.000 kroner på bankkontoen), så skal I som udgangspunkt søge familiesammenføring efter Danmarks nationale regler.

Der er dog måske en tredie mulighed, som jeg ikke havde tænkt på i første omgang. Og det er, at du skriver under på, at du vil understøtte din kone med mindst 5.000 kroner om måneden i al den tid, hvor hun er i Danmark, eller så længe det er nødvendigt.

Så kan hun nemlig få opholdskort som "person med tilstrækkelige midler". Men det kræver naturligvis, at du kan dokumentere en økonomi, hvor du også reelt har mulighed for dette.

galass

Indlæg af galass » 25.04.2010 16:48:06

Ja, det er mildest talt et rigidt system, og det er svært at finde rundt i de forskellige regler - din indsats er yderst fantastisk!

Min økonomi er fin; men om jeg lige kan pille 5000kr pr. måned ud er en anden sag.. Jeg står nemlig også alene for ejerlejlighed og bil indtil min kommende kone finder job - så dette er jo kun et fint eksempel på, at de rigide regler også i høj grad går ud over højtuddannede folk fra EU, der jo nærmest bliver drevet ud af landet - et tab for Danmark i sidste ende.

Vi har talt om det; vi tror Sverigesløsningen bliver en god model; vi synes godt om Malmö og kunne sagtens bo der i længere tid, såfremt jeg kan sælge min Kbh lejlighed.

Det eneste der så komplicerer sagen er, vi planlægger familieforøgelse, har du viden omkring modtagelse af barselspenge i Sverige? Er reglerne sammenlignelige med de danske, hvor min kone ville skulle have arbejde i min 12 uger forinden? Eller evt. bare et link, hvor jeg kan finde sådan information? Du har jo mildest talt meget at se til på disse sider!

Besvar