Regler bag svensk opholdstilladelse
-
Charlotte Al
Re: Regler bag svensk opholdstilladelse
Nu er det jo heller ikke fordi at jeg ikke gider at arbejde eller at jeg bare 'vupti' smider min mand up paa et arbejdsmarked hvor han ikke kan formidle sproget. Men nogle gange skal tingene gaa op i en storre enhed. Det er jo ikke kun teori det hele herinde.... vel?!
Jeg laeser jura paa KU, saa hvis jeg ogsaa skal have fuld tids job oveni bliver det overvaeldende. Saa det hele handler om praktiske ting og ikke, som jeg fornemmer at du taenker, ikke ved hvordan tingene fungere.
Jeg laeser jura paa KU, saa hvis jeg ogsaa skal have fuld tids job oveni bliver det overvaeldende. Saa det hele handler om praktiske ting og ikke, som jeg fornemmer at du taenker, ikke ved hvordan tingene fungere.
-
fundiver199
Ja det hele skal netop gå op i en højere enhed. Og derfor kan I naturligvis ikke planlægge at bosætte jer i Sverige eller Danmark og leve af 1 x SU + SU-lån. Et fuldtidsjob ved siden af studiet er vel ikke nødvendigt, men al det erhvervsarbejde, som du må have uden at blive trukket i SU, det vil givetvis være nødvendigt.
Og så opfylder I også forsørgelseskravet efter EU-retten, med mindre I bor i Sverige og har usædvanligt store faste udgifter. Og derfor er det slet ikke forsørgelseskravet men jeres mulighed for i praksis at få jeres tilværelse til at hænge sammen rent økonomisk, som er den begrænsende faktor.
Det var sådan set bare det, jeg prøvede at sige, men jeg formår åbenbart ikke at udtrykke mig tilstrækkeligt klart.
Og så opfylder I også forsørgelseskravet efter EU-retten, med mindre I bor i Sverige og har usædvanligt store faste udgifter. Og derfor er det slet ikke forsørgelseskravet men jeres mulighed for i praksis at få jeres tilværelse til at hænge sammen rent økonomisk, som er den begrænsende faktor.
Det var sådan set bare det, jeg prøvede at sige, men jeg formår åbenbart ikke at udtrykke mig tilstrækkeligt klart.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ Charlotte Al,
jeg skrev tidligere at forskellen på visum til DK og til Sverige som EU-ægtefælle økonomisk set kun var ca. 500 kr - imidlertid har nogle af brugerne her fået den ubehagelige besked, at den tyrkiske statsborger skal sørge for at dokumentere at råde over 46 €/dag, som der søges visum til. Det er en større sum for dem, der søger om et 90-dages visum for at ægtefællen kan få tilknytning til DK, og altså endnu en grund til at bruge Sveriges-løsningen i stedet, hvis det er praktisk muligt.
jeg skrev tidligere at forskellen på visum til DK og til Sverige som EU-ægtefælle økonomisk set kun var ca. 500 kr - imidlertid har nogle af brugerne her fået den ubehagelige besked, at den tyrkiske statsborger skal sørge for at dokumentere at råde over 46 €/dag, som der søges visum til. Det er en større sum for dem, der søger om et 90-dages visum for at ægtefællen kan få tilknytning til DK, og altså endnu en grund til at bruge Sveriges-løsningen i stedet, hvis det er praktisk muligt.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Charlotte Al
mh skrev:@ Charlotte Al,
Ja det bliver jo til en helt del penge (46 euro), er det ogsaa gaeldende selvom man er gift? Dk kraever en del.
Proever nu at soege lejlighed (lejet), men det tager vist ret lang tid desvaerre, da der er mange om budet. Men den bedste loesning er vel egentlig saa at vente til jeg faar en lejlighed og saa soege om visa til Sverige. Haaber snart det hele falder paa plads, for det hele er ret energi-kraevende.
-
fundiver199
Ja med den nye visumpraksis i Tyrkiet, så er det nok smartest, at du rejser til Sverige i forvejen. Så kan du både finde et sted at bo og et fritidsjob, så alting er klar, inden din mand kommer hertil.
-
Charlotte Al
skaanebo skrev:I Sverige skal du som udgangspunkt, når I er to voksne personer, have mindst 6000 SEK til overs hver måned til køb af tøj, madvarer og andre fornødenheder - efter skat og efter at alle faste udgifter som fx pendlerkort og husleje er betalt.
SU-lån tæller i den forbindelse med som indkomst. Men hvis du alene studerer og ikke har noget job ved siden af, så skal I unægtelig bo meget billigt, for at budgettet kan løbe rundt.
En formue i banken på 100.000 kr. eller mere vil normalt også være tilstrækkeligt for at blive anset som person med tilstrækkelige midler.
100.000 danske eller svenske kroner?
Danske, men det vil altid være et konkret skøn hos migrationsverket, om du opfylder de økonomiske vilkår. Jeg har hørt om nogen, der har fået opholdskort med mindre i banken, men hvor de så har haft nogle få timers arbejde om ugen, der også gav en vis indkomst.
Hvis økonomien er problemet, kan man jo også altid ty til Sveriges nationale lovgivning og søge efter det regelsæt. Det har fx den fordel, at din ægtefælle så kan få introduktionsersättning, så længe du kun har su som indkomst, hvilket typisk er 6-7000 sek i udbetaling om måneden, skattefrit.
Hvis økonomien er problemet, kan man jo også altid ty til Sveriges nationale lovgivning og søge efter det regelsæt. Det har fx den fordel, at din ægtefælle så kan få introduktionsersättning, så længe du kun har su som indkomst, hvilket typisk er 6-7000 sek i udbetaling om måneden, skattefrit.