Min mand er nu blevet familiesammenført og har fået opholds- og arbejdstilladelse samt CPRnummer. Han er dog stadig uden job.
Ligeledes er jeg uden job, i den tid vi har været her i landet frem mod opholdstilladelsen har vi levet af forskellige små vikar jobs jeg har kunnet finde (timmelønnet)
Jeg døjer med en depression der lige nu gør at jeg virkelig har svært ved at kunne udføre nogen form for job. Ifølge kummunen hører sygedagpenge IKKE under lov om aktiv socialpolitik, men jeg vil være berettiget til sygedagpange, på grundlag af at jeg ville være berettiget til kontanthjælp hvis jeg ikke var syg - altså bevilliges sygedagpange således på baggrund af en ydelse der høre under "den forbudte lov".
Har jeg så lov til at modtage sygedagpenge eller vil de blive modregnet den stillede bankgaranti?
Er der noget som helst andet vi kan gøre for at sikre os økonomisk i en tid hvor min mand er arbejdssøgende og kun har haft tilladelsen en uge, og jeg selv er uarbejdsdygtig?
Tak for svar!
sygedagpenge???
Re: sygedagpenge???
Ydelser, du modtager, vil under alle omstændigheder ikke blive modregnet i garantien, da garantien udelukkende er til for at dække din mand.
MEN, hvis du derimod modtager ydelser under "den forbudte lov", vil grundlaget for din mands opholdstilladelse nok bortfalde...
Er du medlem af en a-kasse ?
Dennes ydelser falder ikke under lov om aktiv socialpolitik, nemlig
MEN, hvis du derimod modtager ydelser under "den forbudte lov", vil grundlaget for din mands opholdstilladelse nok bortfalde...
Er du medlem af en a-kasse ?
Dennes ydelser falder ikke under lov om aktiv socialpolitik, nemlig
Jeg kan ikke forstå hvis man ikke kan modtage sygedagpenge. Jeg har for nyligt undersøgt reglerne fordi min kone er gravid og ikke modtager nogen ydelser. På kommunen fik jeg at vide at vi kan modtage sygedagpenge under barsel, uden at min kone mister sin opholdsret. Jeg har undersøgt det ved flere forskellige med samme svar hvert sted. gælder der ikke andre regler når det er sygdom og graviditet??
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Man kan godt modtage sygedagpenge, lige som man godt kan modtage øvrige dagpenge. Det er KUN ydelser, som gives på baggrund af lov om aktiv socialpolitik, som kan føre til at kommunen trækker i garantiydelsen og at man risikerer at den familiesammenførtes opholdstilladelse inddrages.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG